نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

27. فروردين 1394 - 17:12   |   کد مطلب: 15147
وزیر دفاع گفت: دولت عربستان که با چراغ سبز آمریکا و اسرائیل به یمن تجاوز نظامی کرده، نه‌تنها موفق نخواهد شد بلکه زمینه فروپاشی خود را فراهم آورده است.

به گزارش ملایری ها به نقل از  تسنیم، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طی سخنانی در کنفرانس امنیتی مسکو2015 با بیان اینکه عربستان باید بداند که با حمایت مالی و لجستیکی از تکفیر‌ی‌ها نمی‌تواند به کشور مهمی در منطقه تبدیل شود، گفت: به صراحت اعلام می‌نمایم دولت عربستان که با چراغ سبز آمریکا و اسرائیل و اطلاع همکاری برخی کشورهای منطقه اقدام به این تجاوز نظامی کرده نه تنها موفق به کسب اهداف نامشروع خود در یمن نخواهد شد بلکه زمینه فروپاشی خود و قبول شکستهای غیرقابل جبران را فراهم آورده و سرنوشتی مشابه صدام در انتظار آنها خواهد بود.

متن کامل سخنان وزیر دفاع به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب رئیس – حضار محترم

خوشوقتم که پس از سالی دوباره توفیق دیدار همکارانم را از کشورهای مختلف در این کنفرانس با اهمیت پیدا کردم و مایلم در آغاز تشکر و سپاس خود را از جناب آقای ژنرال سرگئی شایگو بابت دعوت میزبانی این کنفرانس اعلام نمایم.

1-مهمترین پیام اینجانب در کنفرانس سال گذشته آن بود که جریانات تروریستی از فرایند تهدیدات امنیتی محدود به سمت ایجاد ساختارهای نظامی منظم در حال گذار هستند، لذا نیروهای نظامی باید مسئولیت مقابله با این جریانات سازمان یافته تروریستی را بر عهده گیرند.

همچنین به دولت‌های حامی هشدار دادم که حمایت از این گروه‌های جنایتکار که به هیچ یک از اصول انسانی و اخلاقی معتقد و پای‌بند نیستند؛  ثبات و امنیت آنها را نیز به خطر خواهد انداخت؛ مزید بر آن امکان همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری و تعاملات سازنده شما با همسایگان و کشورهایی که امروز از طریق این گروههای تروریستی امنیت آنها را تهدید می‌کنید را اگر نگوییم غیرممکن، قطعاً بسیار دشوار خواهد کرد.

2-امروز با کمال تأسف باید اعلام کنم که دولتهای حامی داعش و سایر گروههای تکفیری که برنامه‌های آنها در سوریه و عراق به نتایج دلخواه نرسیده بجای اصلاح رفتار گذشته خود در حال برنامه‌ریزی برای : آموزش، سازماندهی مجدد و لجستیک ویژه‌ای هستند که به مرور این نیروها را به افغانستان (که خاستگاه اولیه آنها بوده و دروازه ورودی به آسیای میانه محسوب می‌شود) و قفقاز ، آسیای مرکزی ، هند ، غرب چین و حتی اروپا منتقل نمایند؛ نمونه‌های محدودی از فعالیت‌های نظامی آنها را در آسیای مرکزی و قفقاز شمالی شاهد هستیم . این خطر با توجه به تداوم چالش‌های موجود می تواند موجب شعله‌ور شدن مجدد آتش جنگ و خونریزی در آسیای مرکزی، قفقاز جنوبی و شمالی، و تقویت حضور قدرتهای فرصت‌طلب و تشدید نگرانیها شود.

در حال حاضر علاوه بر طالبان و القاعده که از گذشته در افغانستان و بخشی از پاکستان حضور داشته‌اند شاهد توسعه وضعیت داعش در این دو کشور بویژه در افغانستان هستیم.

3-راهبرد جدید آمریکا  و ‌رژیم صهیونیستی و اقدامات ناآگاهانه لکن عامدانه تعدادی از کشورهای مرتجع منطقه بیانگر برنامه استفاده از ظرفیت گروههای تروریستی تکفیری نظیر داعش ، طالبان و ... برای ایجاد توازن سیاسی امنیتی و بر هم زدن ژئوپلتیک منطقه است. این کشورها تلاش دارند تا شکستهای سیاسی و نظامی خود را با راه‌اندازی جنگهای نیابتی و دادن صبغه ایدئولوژیک و قومی جبران نمایند. من هشدار می‌دهم بی‌تفاوتی نسبت به این رفتارهای هدفمند که از خطاهای ادراکی راهبردی آنها نشأت می‌گیرد جریانی فاجعه‌ بار و بدون پایان برای همگان خواهد بود.

دولت‌های مستقل و آزاد باید با همکاری و ایجاد جبهه مقاومت بصورت فعال در مقابل این فزون خواهیها و همه کسانی که می‌خواهند برای رسیدن به اهداف نامشروع خود از زور، تفنگ، جنایت و قتل عام استفاده کنند؛ ایستاده و اجازه ندهند که این جریانات با دخالت‌های نظامی و حمایتهای تروریستی به اهداف نامشروع خود برسند.

4-امروز بر همگان روشن شده است که آنچه در سوریه می‌گذرد یک فاجعه انسانی است که گروههای تروریستی نظیر جبهه النصره و داعش با حمایت و دخالت خارجی مسبب اصلی آن هستند. وقت آن رسیده که کشورهای به زعم خود متمدن بیش از این اسیر ادراکات قبیله‌ای و موروثی دوران جاهلیت نشوند و از فرآیند گفتگوهای سوری – سوری حمایت کنند تا کشور و مردم سوریه از محنت و رنج نجات یابند و منطقه به سمت آرامش حرکت کند. خوشبختانه دولت ومردم عراق در سایه انسجام داخلی، تحت زعامت مرجعیت دینی و با درک عمیق از خطر داعش و تروریزم ، علیرغم سنگ‌اندازیهای آتش‌افروزان منطقه‌ای به پیروزیهای تعیین کننده دست یافته وموفق خواهند شد خطر تروریزم تکفیری را از خود و منطقه برای همیشه دور سازند. حمایت جهانی از دولت وملت عراق در روند پاکسازی این جریان ، امری مهم وتعیین کننده می باشد.

5-یـمن، امـروز درگیـر تهاجـم نظامـی جـنایتکارانه محور سعودی – آمریکایی- صهیونیستی است این جریان که با دخالت نظامی خود در سال 2009 و پس از آن علیرغم تمامی تلاشهای توطئه آمیز  سیاسی – امنیتی تاکنون موفق نگردیده حرکت انقلابی مردم و ارتش یمن را برای جابجایی آرام قدرت و ایجاد کشوری آزاد و مستقل به شکست بکشاند، می‌خواهد با دخالت نظامی به این مهم نائل گردد.

اینجانب به صراحت اعلام می‌نمایم دولت عربستان که با چراغ سبز آمریکا و اسرائیل و اطلاع همکاری برخی کشورهای منطقه اقدام به این تجاوز نظامی کرده نه تنها موفق به کسب اهداف نامشروع خود در یمن نخواهد شد بلکه زمینه فروپاشی خود و قبول شکست‌های غیرقابل جبران را فراهم آورده و سرنوشتی مشابه صدام در انتظار آنها خواهد بود.

دولت عربستان باید بداند که با حمایت‌های مالی، آموزشی، لجستیکی از جریانات تکفیری و تروریستی در سوریه، عراق، افغانستان، آسیای مرکزی و قفقاز و همچنین تجاوز وحشیانه به یمن و جلوگیری از ارسال کمک‌های اولیه و انسان دوستانه نمی‌تواند به کشور مهمی در منطقه تبدیل گردد.

این دولت وقتی کشوری مهم و قابل اعتماد در منطقه وجهان خواهد بود که از خاستگاه مشروعیت خود به عنوان کلیددار خانه خداوند که مورد احترام همه ادیان ابراهیمی می‌باشد، محور وحدت مسلمانان و عامل نزدیکی کلیه فرق دینی به یکدیگر گردد.

عملیات هوائی عربستان در یمن با استفاده از بمبهای سنگین و آتش‌زا و آتش ‌پُرحجم توپخانه از زمین، دریا و هوا منجر به کشتار بی‌گناهان و از بین بردن زیر ساختهای آن کشور  شده و آنچه اتفاق افتاد و همچنان ادامه دارد مشابه جنایاتی است که رژیم صهیونیستی با تخریب منازل و زیر ساختها و کشتار انسان‌های بی‌گناه در غزه انجام داد.

موضع قاطع کشور من توقف فوری و بی‌قید و شرط دخالت نظامی، توقف درگیری‌های داخلی  در یمن، شکل‌گیری دولتی فراگیر در سایه گفت‌وگوهای یمنی – یمنی بدون دخالت خارجی است. پیشنهاد می‌کنم کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس با همفکری و مشورت علاوه بر اتخاذ مواضع قاطع و شفاف نسبت به تهیه یک برنامه هماهنگ برای توقف هر چه سریعتر حملات نظامی وحشیانه عربستان اقدام نمایند. ‌

6-من به عنوان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران صریحاً اعلام می کنم :

ـ ایران قدرتمند عامل ثبات و برقرار کننده امنیت در منطقه تاکنون تمام تلاش و توان خود را جهت حفظ ثبات و امنیت منطقه بکار گرفته و دراین مسیر با پذیرش مسئولیت به ندای مردم و  دولت ها ، درمقابله با جریانات تکفیری ـ صهیونیستی و تروریستی پاسخ داده است.

ـ وحدت، یکپارچگی وتمامیت  ارضی کشورهای دستخوش فعالیت های تروریستی به عنوان یک اصل غیر قابل خدشه مورد توجه ماست  و به خواست  و اراده مردم برای انتخاب سرنوشت خود احترام می گذاریم.

ـ با دخالت های نظامی کشورهای منطقه و  فرا منطقه ای در کشورهای همسایه و یا تحریک ، آموزش ، سازماندهی و پشتیبانی از جریانات تروریستی مخالفیم. و اینگونه دخالت‌ها را به نفع ثبات و امنیت  وهم راستای با منافع مردم، حاکمیت و استقلال سیاسی این کشورهابه حساب نمی‌آوریم.

ـ جریانات تکفیری ـ تروریستی هیچ نسبتی با افکار وعقاید اسلام نداشته و به عنوان پیاده نظام آمریکا و اسرائیل و کشورهای مرتجع،جنگهای نیابتی را درکشورهای اسلامی به راه  انداخته اند.

7-ایجاد و گسترش ارتشهای سایبری و تسلط یکجانبه آمریکا بر فضای مجازی، تهدیدی جدی برای امنیت جهانی محسوب می شود. امروزه شاهد توسعه روز افزونِ و فراگیر علوم و دانش در این حوزه هستیم.

باید مراقب خطراتی باشیم که ممکن است از این طریق کشورها را تهدید ‌کند. بخشی از این تهدیدات در صورت وقوع، فجایعی بالاتر از جنگ‌های جهانی اول و دوم ایجاد خواهد کرد.

لزوم تشکیل کمیته‌های حقوقی در سازمان ملل و نهادهای قضایی جهانی برای مقابله و مجازات افراد و دولتهایی که از این روشها برای خدشه‌دار کردن استقلال سیاسی و ایجاد فضای رُعب و وحشت در میان سایرکشورها استفاده  می نمایند، ضرورتی انکارناپذیر است. از طرفی  بی‌دفاع بودن سیستم‌های نظامی، هسته‌ای، پزشکی،‌ مالی و ... در مقابل حملات سایبری نیز آشکار شده است امیدوارم که این کنفرانس آمادگی توجه و کار بر روی این مهم را داشته باشد.

8-مایلم با توجه به مجموعه تهدیداتی که بر شمردم از توسعه همکاریهای دفاعی چند جانبه میان ایران ،‌چین ،‌روسیه و هند در مقابل حرکت هدفمند توسعه ناتو به شرق، استقرار سپر موشکی در اروپا و تمرکز جدی‌تر ارتش آمریکا در جنوب و شرق چین به همراه حرکت جریانات تکفیری به سمت مناطق حساس و با اهمیت آسیای مرکزی و قفقاز حمایت و آمادگی خود و کشورم را برای شروع رایزنی و همکاری اعلام نمایم.

9-رئیس وحضار محترم :

اجازه می خواهم در خصوص فعالیتهای صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نیز اعلان نمایم:

دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران مستند به گزارش‌های نهادهای امنیتی خود و جاسوسی و مدرک سازی منافقین ، پرونده‌ای را برعلیه کشور من در آژانس شکل دادند و با اعمال نفوذ آنرا به شورای امنیت ارجاع نمودند.

در طول دهه گذشته با توجه به تمامی بررسیها و گزارش‌هائی که توسط آ‍ژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده هیچ مدرکی دال بر انحراف ایران از مسیر کسب فناوری و پژوهشهای صلح آمیز هسته‌ای وجود ندارد. ما در یک سال ونیم گذشته برای نشان دادن حسن نیت و ناروا بودن اتهام وارده به ایران و اطمینان بخشی جهانی و پوچ و بی پایه بودن اتهامات وارده با منطق ،استدلال و عقلانیت با کشورهای 1+5 وارد مذاکره شدیم و همکاریهای خود را با آژانس ادامه داده ایم.

تداوم مذاکرات میتواند مبنائی برای تنظیم توافق جامع و پایان دادن به این پرونده ساختگی باشد. البته این به معنای اجازه دست اندازی  به استقلال سیاسی و هویت مستقل نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود. جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای ایجاد نظمی در جهان است که کلیه کشورها با استقلال سیاسی در آن مشارکت و از آن پاسداری نمایند.

ما سیاست‌های متناقض آمریکا را عامل اصلی تهدید برای بنیانهای وحدت جهانی می‌دانیم. این تناقضات با اصل توسعه ارتباطات ، جهانی شدن  و اولویت اندیشه بر توسعه طلبی نظامی و جغرافیایی و دخالت در امور داخلی کشورها مغایر و عامل بازدارنده‌ای برای برقراری صلح و همکاریهای بین‌المللی می‌باشد.

در خاتمه اجازه می‌خواهم با تأکید مجدد بر توجه بیشتر این کنفرانس به پیشنهادهای ارائه شده و تلاش برای اجرائی کردن آنها مراتب قدردانی و مجددا تشکر خود را از ژنرال شایگو وزیر محترم دفاع روسیه و سایر همکاران ایشان در برگزاری این کنفرانس سودمند اعلان نمایم.  

متشکرم

دیدگاه شما

آخرین اخبار