13. شهريور 1403 - 9:37   |   کد مطلب: 33740
انگور ملایر با دانش گره خورد
تاکستانی زرخیزتر با بهره‌برداری از علم
انگور ملایر میراثی بی‌نظیر است که برای حفظ و ارتقا جایگاه آن باید تلاش فراوان شود و یکی از راهکارهای آن استفاده از علم و دانش است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها»؛ نخستین تصویری که این روزها پس از شنیدن نام ملایر به ذهن می‌آید خوشه‌های طلایی انگور این جهان شهر است.

ملایر از دیرباز به نام شهر تاکستان‌های زرخیز در کشور شناخته شده است پس از جهانی‌شدن انگور ملایر، امروزه از ملایر به نام شهر جهانی انگور اسم برده می‌شود.

در کنار این جهانی‌شدن همیشه اصلی‌ترین مسئله حفظ آن است و این امر  غیر از پیوند علم و استفاده از تحقیقات و پژوهش‌ها با تجربیات باغداران برای به‌دست‌آوردن محصول بهتر انگور محقق نمی‌شود.

* انگور ملایر، از میراث گذشتگان تا صادرات جهانی

در این‌ بین یکی از باغداران ملایری با استفاده از ثمره تحقیقات محققان و دانشگاهیان توانسته تاکستان بی‌نظیر را به ثمردهی آورده که کمی گشت‌ و گذار در آن به صحنه‌های چشم‌نواز بر خواهی خورد.

سلمان جوادی باغدار ملایری که با استفاده از طرح فراز و استفاده از گونه‌های اصلاح شده در مدت دو سال به میانگین برداشت ۲۵ تن در هکتار برسد.

در باغ‌های سنتی بیشتر از پنج سال به طول می‌انجامد تا بتوان محصولی کامل از یک باغ برداشت کرد؛ اما این باغدار پیش‌بینی می‌کند در سال دوم در دو هکتار زمین بیش از ۵۰ تن انگور برداشت نماید.

سلمان جوادی که پیش‌ازاین در جنوب کشور به شغلی غیر از کشاورزی مشغول بوده است سه سال پیش به ملایر و روستای ازناو محل تولد و دیار پدری‌اش بازگشته و به شغل باغداری مشغول شده است.

این باغدار ملایری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به روند آغاز به کار این تاکستان گفت: قبلاً در استان‌های جنوبی مشغول به کار بودم و الان سه سال است به شهرستان ملایر زادگاه و زمین‌های پدری بازگشته‌ام.

* تولید ۸ نوع رقم انگور در یک باغ

وی گفت: در راه‌اندازی این تاکستان سعی شد از دستاوردهای علمی و ثمرات تحقیقات پژوهشگران استفاده شود و ۸ رقم تازه‌خوری در این باغ کشت شد.

جوادی با بیان اینکه این تاکستان در قالب طرح فراز و باغ‌های ایستاده اجرا شده است، تصریح کرد: مزیت باغ‌های ایستاده در مصرف آب و ثمردهی بالا است.

وی با اشاره به استفاده از انواع ارقام نهال‌های اصلاح شده گفت: نهال‌هایی ۱۰ سانتی‌متری که دو سال قبل کاشته شد به ثمر نشسته است و از ۲ هکتار باغ بالغ بر ۵۰ تن انگور خواهیم داشت.

این باغدار ملایری با اشاره به مهم‌ترین مزایای تولید رقم‌های تازه‌خوری بیان کرد: ارائه به بازار و ایجاد رقابت با کارخانه‌های کشمش از مهم‌ترین مزیت‌های این نوع قم انگور است.

 

* ارقام تازه‌خوری ثمر بهتری برای باغدار دارد

وی افزود: بسیاری از باغداران ملایری انگور خود را به کشمش و سبزه تبدیل می‌کنند که علاوه بر زحمت فراوان هزینه‌های بالایی نیز دارد اما کشت رقم‌های تازه‌خوری باتوجه‌به شناخت بازار برای کشاورز ثمر بهتری دارد.

جوادی گفت: وقتی این ارقام انگور تازه‌خوری بهره‌برداری می‌شود کشاورزان این اختیار را دارد که آن را تبدیل به کشمش کند و یا به بازار ارائه دهد.

وی با اشاره به استفاده از برخی از گونه‌های اصلاح ژنتیک شده عنوان کرد: برخی نهال‌ها از چند نوع انگور به‌دست‌آمده است که هم قابلیت پیش رسی و هم تولید بالا را دارد.

این باغدار ملایری گفت: صادرات به کشورهای همسایه و بخصوص کشورهای عربی از اهداف اجرای این تاکستان در ملایر است.

* سردخانه ۵ هزارتنی در کنار تاکستان احداث می‌شود

وی افزود: باتوجه‌به بی‌دانه بودن و قند بالا محصولات تولیدی بسیار مشتری‌پسند است و بسیاری از کشورهای عربی خواستار این نوع انگورهای هستند.

جوادی به احداث پروژه سردخانه ۵ هزارتنی اشاره کرد و گفت: این سردخانه با محوریت و نگهداری انگور در حال ساخت است و پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است.

وی گفت: هدف ما این است که انگور فقط معطوف به چند ماه نبوده و در ماه‌های مختلف سال شاهد توزیع انگور ملایر با احداث سردخانه باشیم.

 

* ۱۶ رقم جدید در باغات ملایر پیوندزنی شده است

رئیس اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه باید کشاورزان و باغداران ملایری را به سمت استفاده از علم روز حرکت داد، تصریح کرد: ۱۶ رقم جدید از ارقام بازارپسند در باغات ملایر به‌صورت پیوند زنی پیوند شاخه ترویج شده است.

علیرضا زنگنه افزود: این ارقام شامل ارقام زودرس و بی‌دانه هستند که مزیت آن استفاده تازه‌خوری است و دو نوع از آن دومنظوره خشکباری و تازه‌خوری هستند.

وی با بیان اینکه به کشاورزان و باغداران توصیه شده از باغ‌های طرح باغ‌های ایستاده و فراز استفاده کنند، تصریح کرد: درشت‌شدن حبه و بازارپسند شدن از مزیت‌های اجرای این طرح‌ها است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: بی‌دانه بودن از دیگر مزیت‌های اجرای این طرح است که باعث جذب مشتریان بیشتر می‌شود.

وی گفت: بیش از ۹۰ درصد محصول تولیدی انگور ملایر به کشمش تیزابی تبدیل شده به کشورهای مختلف صادر می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ بی شک استفاده از ثمرات تحقیقات دانشگاهیان و به‌کارگیری علم و دانش در روند کار تولید ثمرات فراوانی دارد.

پژوهشکده انگور ملایر در راستای تحقیق و پژوهش و بالابردن بهره‌وری انگور در حال فعالیت است و توجه هر چه بیشتر باغداران ملایری به ثمرات تحقیقات این پژوهشکده می‌تواند در محصول تولیدی نهایی آنان اثرگذار باشد.

انگور ملایر میراثی بی‌نظیر است که برای حفظ و ارتقا جایگاه آن باید تلاش فراوان شود و یکی از راهکارهای آن استفاده از علم و دانش است.

تولید ارقام جدید تازه‌خوری انگور بر پایه پژوهش و دانش می‌تواند باغداران را برای افزایش درآمد در شهر جهانی انگور امیدوار کند.

محمد گل محمدی

دیدگاه شما

آخرین اخبار