14. مهر 1403 - 8:51   |   کد مطلب: 33812
وقتی سود انگور شیرین به کام دلالان می‌رود؛
زهرکامی به نام ارزان‌فروشی
قصه پرغصه کشاورزان و باغداران شهرستان ملایر با برداشت محصول آغاز می‌شود و هنگام فروش محصول سبزه که با زحمات و مشقات فراوان به‌دست‌آمده به یکباره قیمت سبزه سقوط آزاد می‌کند و گاهی حتی به نصف قیمت پیش از فصل برداشت محصولات می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها»؛ یک‌بار دیگر فصل برداشت خوشه‌های طلایی از تاکستان‌های زرخیز شهرستان ملایر فرا رسید و باغداران ملایری که یدک‌کش جهانی‌شدن انگور خود هستند در اواخر از تابستان برداشت این محصول را آغاز می‌کنند.

عمده محصول انگور شهرستان ملایر به کشمش و سبزه تبدیل و معمولاً به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

برای خشک‌کردن کشمش و یا به‌دست‌آوردن سبزه روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از دود گوگرد و دیگری استفاده از روغن سبزه و کربنات پتاسیم است.

باغداران ملایری پس از برداشت محصولات انگور تلاش‌های فراوانی برای تبدیل آن به کشمش انجام می‌دهند و معمولاً از هر ۵ کیلو انگور یک کیلو سبزه به دست می‌آید.

قصه پر غصه کشاورزان و باغداران شهرستان ملایر با برداشت محصول آغاز می‌شود و هنگام فروش محصول سبزه که با زحمات و مشقات فراوان به‌دست‌آمده به یکباره قیمت سبزه سقوط آزاد می‌کند و گاهی حتی به نصف قیمت پیش از فصل برداشت محصولات می‌رسد.

امسال نیز وضعیت برداشت محصولات انگور ملایر و تبدیل آن به سبزه و کشمش و قیمت فروش آن باعث گلایه باغداران شده است.

* هزینه‌های تولید گزاف است

علی جعفری یکی از باغداران ملایری که در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: محصول انگور با زحمات فراوان به دست می‌آید هزینه‌های فراوانی تا رسیدن فصل برداشت به ما تحمیل می‌شود.

این باغدار ملایری عنوان کرد: از هزینه بالای کودهای کشاورزی گرفته تا هزینه کارگران و هزینه پتاسیم و روغن کربنات برای کشاورز کمرشکن است.

وی افزود: امسال هزینه روزانه هر کارگر تا نزدیک به یک میلیون تومان بود و روغن سبزه و کربنات پتاسیم نیز قیمتی افزایشی با سال گذشته داشت.

* سبزه مفت خریداری می‌شود

جعفری بیان کرد: پیش از آغاز فصل برداشت محصول انگور و تولید سبزه و کشمش قیمت این محصول نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان بوده؛ اما حالا که محصول تازه و درجه یک به‌دست‌آمده است قیمت آن تا ۶۷ هزار تومان نیز پایین آمده است امکان پایین آمدن بیشتر آن وجود دارد.

وی افزود: با این قیمت سبزه و هزینه‌هایی که برای تولید آن انجام می‌شود باید گفت به‌نوعی آن را رایگان و مفت می‌فروشیم.

این باغدار ملایری عنوان کرد: کارخانه‌داران و دلالان واسط معمولاً قیمت این محصول را تعیین می‌کنند و در فصل برداشت همواره شاهد کاهش قیمت سبزه و کشمش هستیم.

* آریایی‌نژاد: قیمت محصولات کشاورزی در فصل برداشت یک معضل اساسی است

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان انگور بیان کرد: بحث قیمت‌گذاری محصولات تولید کشاورزان باغداران یک معضل اساسی در فصل برداشت در کشور است.

احمد آریایی‌نژاد بیان کرد: متأسفانه در زمان ثمردهی تولیدکننده ضعیف می‌شود و کسانی که خریدار هستند یا به‌نوعی نقدینگی جمع کرده‌اند با اتحاد خود نرخ را تعیین کرده و کشاورز و باغدار به سود آن‌چنانی نمی‌رسد.

* تعاونی تولیدکنندگان راه برون‌رفت از قیمت‌گذاری

وی گفت: راه‌حل رفع این مشکل این است که تولیدکنندگان کشاورزان و یا باغداران با احداث یک تعاونی به دنبال فروش محصولات خود باشند.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: این تعاونی باید متشکل از خود تولیدکنندگان باشد نه اینکه اعضایی برای حضور در آن سفارش شوند.

وی گفت: باغداران و کشاورزان با تمامی مشکلات، آفت، خشکسالی و هزینه‌های گزاف محصولی را تولید می‌کنند و در فصل برداشت معمولاً کشاورز به دلیل بدهی‌ها مجبور به فروش محصولات خود است و به همین دلیل باید گاهی باقیمت پایین آن را به فروش برسانند.

* اقتصاد ما بیمار است

آریایی‌نژاد تأکید کرد: چرا امروزه جوانان ما به دنبال کار کشاورزی و در کل تولیدی کمتر می‌دانند و بیشتر به دنبال واسطه‌گری و کارهای دلالی هستند و این به دلیل سود پایین کار تولید است.

وی با بیان این که اقتصاد ما بیمار است، تصریح کرد: در این اقتصاد کسانی که زحمت نکشیده درآمد بیشتری از تولیدکنندگان دارند.

آزادی‌خواه: قیمت سبزه و کشمش منطقی نیست

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: کشمش و سبزه چون محصول استراتژیک نبوده و در واقع مشمول قیمت تضمینی خرید تضمینی دولت در هیچ سالی نشده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احد آزادی‌خواه بیان کرد: در دوره هی مختلف مجلس تلاش‌ها و اقدامات فراوانی برای رفع حل این مشکل شده است.
وی بیان کرد: قیمت سبزه و کشمش منطقی نیست و باید به دنبال راهکاری مناسب برای آن بود و در جلسات کمیسیون کشاورزی توجه خاصی به این امر شده است.

* خرید حمایتی راهکار مناسب قیمت‌گذاری سبزه و کشمش

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه‌ای در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با سازمان تعاون روستایی، معاونت باغبانی و معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه بودجه برای اتخاذ راهکار مناسب برای قیمت‌گذاری سبزه برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات برای قیمت‌گذاری سبزه عنوان کرد: حداقل کار برای این امر بحث خرید حمایتی است که بهترین راهکار است.

آزادی‌خواه بیان کرد: در صورت تصویب طرح خرید حمایتی سازمان تعاون روستایی خرید حمایتی را انجام دهد تا باغداران دچار زیان نشوند.

وی با بیان اینکه جلساتی برای این طرح با وزیر جهاد کشاورزی و معاون باغبانی برگزار شده است، تصریح کرد: جلسه‌ای نیز با کارخانه‌داران و انجمن صادرکنندگان کشمش برگزار شده و به دنبال حقوق باغداران هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ مشکل قیمت کشمش و سبزه مختص امسال نبوده و هر سال شاهد این مطالبه کشاورزان و باغداران ملایری هستیم.

همه ساله باغداران ملایری عقیده دارند که محصول آنها به قیمت پایین به فروش می‌رسد و باتوجه‌به هزینه‌های انجام شده در طول سال و بدهی‌ها باغداران مجبور به فروش محصل خود هستند.

این امر فقط مختص قیمت کشمش و انگور نبوده و معمولاً تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و باغداری در فصل برداشت با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

دلالان و خریداران نیز دراین‌بین با کاهش قیمت به دنبال سود بیشتر خود هستند و به‌نوعی سود زحمات کشاورزان در جیب دلالان می‌رود.

محمد گل محمدی

دیدگاه شما

آخرین اخبار