نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

2. آبان 1396 - 20:28   |   کد مطلب: 23797
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه راه‌آهن ملایر به کرمانشاه به زودی افتتاح خواهد شد، گفت: بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، جراحی اقتصاد محسوب می‌شود تا بتوان با صرفه‌جویی منابع و کاهش هزینه‌، سهم عمرانی‌ها را افزایش داد.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از فارس؛ محمدباقر نوبخت در نشست بررسی عملکرد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی توسعه شبکه ریلی که شب گذشته در محل سازمان برنامه و بودجه با حضور وزیر راه و شهرسازی و مسئولان این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: در این جلسه از منظر مجری و ناظر به موضوع حمل‌ونقل پرداخته شد. 5 طرح مهم در بخش ریلی ارائه شده است که از دو منظر اولویت دارد.

وی گفت: بر اساس اسناد فرادستی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این طرح‌ها در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بررسی شد و همچنین در برنامه ششم مباحث خاصی اولویت‌بندی شده که حمل‌ونقل ریلی یکی از آ‌نهاست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه خط راه‌آهن تهران - همدان افتتاح شد، تصریح کرد: چشم‌ انتظار ما این است که در هفته ‌آینده که تست گرم راه‌آهن ملایر - کرمانشاه انجام شده با قطار به آنجا برویم و هر چه زودتر مردم از این موضوع خوشحال شوند. همچنین انتظار داریم در آینده نزدیک از مراغه به سمت ارومیه با قطار برویم. 

نوبخت یادآور شد: توقع کشورهای شمالی از جمله آذربایجان این است که بتوانند به آب‌های گرم خلیج‌فارس از طریق ایران دست پیدا کرده و عبور کنند. بدین منظور قطعه آستارا تا قزوین متأسفانه فاقد ریل است که باید هر چه سریعتر ریل‌گذاری شود. در سفرهای رئیس جمهور به این کشورها نیز مسئولان مطالبه می‌کنند که هر چه سریعتر این کار انجام شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اعلام اینکه تا دی ماه قطار را به رشت می‌رسانیم، عنوان کرد: سوراخ کردن کوه و پل زدن در دره‌های عمیق کار بسیار پرصعوبتی است. 

به گفته معاون رئیس جمهور، برای توسعه ریلی در کشور نیازمند منابع هستیم و سازمان موظف است کلید باشد به جای قفل، اما واقعیت این است منابع بودجه که منبع اصلی آن مالیات است، برای افزایش مالیات ظرفیتی دارد. سرمایه‌گذاری قابل توجهی روی نرم‌افزارهای مالیاتی شده است، اما از جمعی که مالیات می‌گیریم، انصاف نیست، افزایش آن بیش از حد باشد. بهترین جای استفاده از واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای تملک آنهاست، اما واقعیت این است که این منابع با افت و نوسان قیمت روبه‌رو شده و اکنون متوسط 47 تا 48 دلار را تجربه کرده است. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به روش‌های تأمین منابع مالی برای توسعه حمل‌ونقل ریلی تصریح کرد: یکی از این روش‌ها تأمین منابع خارجی مانند آنچه که برای راه‌آهن تهران - مشهد و برقی شدن آن استفاده شده است، می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و دولت مکلف است 15 درصد آورده داشته باشد که کتباً اعلام کردیم، همه ‌آن را می‌دهیم.

نوبخت روش دیگر را استفاده از انتشار اوراق دانست و افزود: حتی اگر 15 تا 16 درصد سود بدهیم، بهتر از این است که طرحی بخوابد و سال آینده با هزینه گزاف و بیشتری اجرا شود. همچنین به غیر از این موضوع عوارض اجتماعی طرح‌ها را نیز باید برآورد کرد.

وی با بیان اینکه به خزانه اجازه داده شده تا منتظر تخصیص سازمان برنامه و بودجه نباشد، یادآور شد: این ابتکار عمل برای اوراق سررسید شده، انجام شده که موفق خواهد بود، تا بتوان راهکارهای بنیادی یا ساختاری اعمال کرد. یکی از این مباحث بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد است که جزو جراحی اقتصادی تلقی می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار