نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

23. مهر 1396 - 13:27   |   کد مطلب: 23744
بارها خواسته‌هایشان را فریاد زده‌اند؛ اما نه چشمی بوده که مشکلات آن‌ها را بشنود و نه گوشی که فریادشان را پاسخ دهد.

به گزارش ملایری ها به نقل از راه دانا ؛ پانزدهم اکتبر برابر با 23 مهرماه به عنوان روز جهانی عصای سفید شناخته شده است. روزی که قرار است به بهانه آن به مشکلات نابینایان بیشتر رسیدگی شده و شرایط لازم برای حضور آنان در جامعه مهیا شود.

 

آمارها نشان می‌دهد 180 میلیون نابینا در سطح جهان وجود دارد که 90 درصد آن در کشورهای در حال توسعه هستند؛ همچنین بر اساس این آمارها حدود 115 تا 120 هزار نابینا در ایران زندگی می‌کنند.

هشدار؛ آمار نابینایی 3 برابر می‌شود

طبق اعلام جهانی، اگر شرایط لازم برای مقابله با کم بینایی و نابینایی فراهم نشود این آمار در سال 2015 سه برابر می‌شود؛ لذا بنا به گفته محققان سرمایه‌گذاری در این بخش ضروری به نظر می‌رسد.

صاحبان عصای سفید چه سهمی در جامعه دارند؟

اما نابینایان از جامعه چه می‌خواهند و چه سهمی دارند؟ در قوانین عصای سفید نابینایان حق استفاده از تمامی امکانات رفاهی معمول در جامعه را دارند. آنان حق دارند از پیاده روها و خیابان‌ها و وسایل حمل و نقل همگانی، اماکن عمومی، مراکز تفریحی و مذهبی استفاده کنند.

 

اگر شخص یا سازمانی فقط برای نابینایان در استفاده از تسهیلات همگانی، محدودیت ایجاد کند یا حقوق نابینایان عاقل و بالغ را نادیده بگیرد، مجرم شناخته می‌شود.

 

در این قانون آمده است رانندگان وسایل نقلیه موظف به مراعات کامل نابینایانی که هنگام عبور و مرور از عصای سفید استفاده می‌کنند، هستند.

 

بر طبق این قانون دولت موظف است که نابینایان را به مشارکت در امور دولتی تشویق کند تا آنان به کار مشغول شوند.

اما این قانون چه میزان عملی شده است؟ امکانات شهری چه میزان حضور نابینایان را در جامعه پذیرفته و آیا این افراد به حداقل حقوقی که در جامعه دارند، رسیده‌اند یا خیر.

در همین رابطه عضو هیئت مدیره انجمن حامیان شهر بدون مانع در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس، اظهار کرد: انجمن حامیان شهر بدون مانع به دنبال برطرف کردن موانع شهری برای عبور و مرور و حضور معلولان و نابینایان در جامعه است.

میرسجاد موسوی تصریح کرد: ما می‌خواهیم از طریق انجمن حامیان شهر بدون مانع صدایمان را به گوش مسئولان برسانیم که وضعیت شهر را برای حضور نابینایان ساماندهی کنند.

روشن‌دلان از حق حضور خود در جامعه محروم مانده‌اند

وی با اشاره به مشکل عبور و مرور نابینایان در سطح شهر، اظهار کرد: تردد سالم در سطح شهر حق تمام شهروندان است اما متاسفانه ما شاهد هستیم معلولان از حق حضور خود در جامعه محروم مانده‌اند.

عضو هیئت مدیره انجمن حامیان شهر بدون مانع ادامه داد: حتی در مساجد نیز که حضور معلولان و نابینایان ضروری به نظر می‌رسد شرایط رفت‌وآمد مهیا نشده و آنان با توجه به مشکلات روحی و اعتماد به نفس پایین از کمترین حق خود که حضور در اماکن مذهبی است محروم مانده‌اند.

معابر شهری برای تردد نابینایان معیوب است

وی معابر شهری را برای تردد نابینایان نامناسب عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه شهر مشهد به لحاظ شرایط نامناسب برای معلولان شهری معیوب محسوب می‌شود.

شرایط نسبت به گذشته بهتر شده است

موسوی خاطر نشان کرد: حدود 20 سال پیش ما پیگیری‌هایی برای مناسب سازی فضای شهری انجام داده‌ایم که به دلیل همین پیگیری‌ها شرایط شهر برای حضور نابینایان نسبت به گذشته بهتر شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن حامیان شهر بدون مانع با بیان اینکه یک درصد از افراد جامعه ما نابینا و کم‌بینا هستند، تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که حواس افراد را تقویت کنیم تا بتوانند فقدان حس بینایی خود را جبران کنند.

بیش از 90 درصد نابینایان بیکار هستند

موسوی به معضل بیکاری در میان نابینایان اشاره کرد و افزود: ما شاهد هستیم که اکثر نابینایان تحصیل کرده و باسواد هستند اما جامعه اعتمادی به آنان ندارد به طوریکه بیش از 90 درصد نابینایان بیکار هستند و این بیکاری مزید بر مشکل جسمی‌شان موجب افسردگی آنان شده است.

خانه‌نشینی منشا اصلی آسیب‌های اجتماعی نابینایان است

وی تصریح کرد: متاسفانه جامعه شرایطی به وجود آورده که به دنبال آن نابینایان محکوم به خانه نشینی شده‌‌اند و این خانه‌نشینی منشا اصلی آسیب‌های زندگی معلولان است.

موسوی تاکید کرد: ما به عنوان شهروندان این جامعه از مسئولانمان در تمامی ارگان‌های مربوط می‌خواهیم نیازهای ما را فراهم کنند و از اقدامات شعارگونه پرهیز کنند و از جامعه نیز انتظار داریم دوستدار نابینایان باشد.

 

عضو هیئت مدیره انجمن حامیان شهر بدون مانع تاکید کرد: روشن‌دلان به دنبال داشتن زندگی شرافتمندانه هستند و صدقه نمی‌خواهند که خوشبختانه در این رابطه دید جامعه نسبت به نابینایان بسیار بهتر شده‌ است و افراد دانسته‌اند نابینایان فقیر نیستند که پول بخواهند، آنان فقط توجه مسئولان و اعتماد جامعه را می‌خواهند و همچنین از ترحم بیزار هستند.

وی با بیان اینکه در گذشته نابینایان برای تحصیل با مشکلاتی مواجه بودند و استعدادهایشان شکوفا نمی‌شد، بیان کرد: خوشبختانه امروز نابینایان حضور فعالی در عرصه تحصیل دارند به طوری که بسیاری از آنان به مقاطع بالا در دانشگاه از جمله سطح پزشکی رسیده‌اند و توانسته‌اند خود را در جامعه نشان داده و وکیل و مدرس و مترجم و معلم شوند.

بهره‌برداری از 233 اتوبوس مجهز به رمپ ویژه معلولان

 

مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس، به اقدامات این سازمان برای نابینایان اشاره کرد و بیان داشت: برای خدمت به معلولان اتوبوس‌های جدید در نظر گرفتیم که قراردادهای آن منعقد شده و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

علی‌اصغر نیشابوری از خرید 233 دستگاه اتوبوس کف کوتاه تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: در بحث نوسازی نیز قرار شده است اتوبوس‌های کف کوتاه مجهز به رمپ ویژه معلولان شوند.

وی اضافه کرد: اتوبوس‌های موجود پله‌دار بوده و برای معلولان مناسب نیست، لذا اتوبوس‌های جدید در حال آزمایش است و شرکت‌های دانش بنیان به دنبال اخذ مجوز ایمنی و استاندارد برای این اتوبوس‌ها هستند.

هر ساله با فرا رسیدن 23 مهرماه به یاد روشندلان می‌افتیم و می‌بینیم با مشکلات بسیاری در جامعه مواجه هستند؛ بارها خواسته‌هایشان را فریاد زده‌اند؛ اما نه چشمی بوده که مشکلات آن‌ها را بشنود و نه گوشی که فریادشان را پاسخ دهد. گویا قرار نیست مشکلاتشان حل شود.

و در پایان حدیثی از امام علی (ع): چشم‌ها هرگز خداوند را نمی‌بینند، دل ها با ایمان درست خدا را می‌یابند.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار