به گزارش ملایری ها به نقل از فارس؛ محسن فرمهینی فراهانی رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی درباره تعداد مقالات رسیده به این کمیسیون گفت: 47 مقاله به کمیسیون رسیده و داوری شدند که از این میزان 6 مقاله علمی پژوهشی منتشر میشوند و در روز همایش هم 7 مقاله علمی پژوهشی که پنج مقاله آن سفارشی هستند، ارائه میشوند.
وی با اشاره به ارتقای کیفیت مقالات در هر دوره گفت: مسلماً امسال هم کیفیت مقالههای رسیده نسبت به سال قبل بالاتر است، زیرا سطح توقع هم بالا میرود. اگر در گذشته کلیات و مبانی مورد بحث قرار میگرفت و پذیرفته میشد، اما اکنون سطح مقالهها بالاتر از مبانی و کلیات است. ما در حوزههای مختلف مقاله دریافت کردیم و جامعیت مقالات در دورههای قبل مطرح نبود.
فرمهینی درباره دانشگاههای فعال در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی گفت: دانشگاههای تهران، تربیت مدرس، خوارزمی، شاهد و علامه طباطبایی در حوزه تعلیم و تربیت نقش پررنگتری دارند، اما دانشگاه علامه طباطبایی و شاهد در مقطع دکتری دانشجوی تعلیم و تربیت با گرایش تعلیم و تربیت اسلامی گرفتهاند.
تحول در علوم انسانی اسلامی با تحول در حوزه تعلیم و تربیت
وی با اشاره به هدف کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی گفت: یکی از اهداف عمده این کمیسیون به تصویر کشاندن جایگاه تعلیم و تربیت اسلامی در تحقق علوم انسانی اسلامی است. برای تحول در علوم انسانی اسلامی باید تحول در حوزه تعلیم و تربیت رخ دهد، زیرا مدارس و دانشگاه ها برای کار در حوزههای مختلف علوم انسانی اسلامی از نظام آموزشی بر میخیزند و تا نظام آموزشی جایگاه اصلی خود را پیدا نکند، این کار ابتر میماند.
فراهانی اضافه کرد: افراد از دل نظام آموزشی بیرون میآیند و کسانی که تحول در علوم انسانی ایجاد میکنند، دانشآموختگان نظام آموزشی ما هستند. جایگاه این نظام در تعلیم و تربیت است. کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی زمینهساز نظریهپردازی در عرصه تعلیم و تربیت اسلامی است و جایگاه کلیدی تعلیم و تربیت برای تحول در علوم انسانی بسیار مهم است. باید این نکته کلیدی را مورد توجه قرار دهیم که برای موفقیت کمیسیونهای مختلف حوزه علوم انسانی اسلامی باید سرمایهگذاری و توجه بیشتر در فضای تعلیم و تربیت باشد، زیرا تعلیم و تربیت به دیگر کمیسیونها شکل و معنا میدهد و همه در نظام آموزشی رشد میکنند.
وی ادامه داد: اگر نظام آموزشی ما اسلامی بود می توان انتظار داشت که علوم انسانی اسلامی داشته باشیم، اما اگر نظام آموزشی ما ویژگیهای اسلامی را نداشته باشد، اسلامی شدن علوم انسانی کار سخت و نشدنی است. بنابراین هرگونه تغییر و تحول در عرصه علوم انسانی در نظام آموزشی و تعلیم و تربیت باید سرمایهگذاری شود.
رسیدن به حیات طیبه از کانال تعلیم و تربیت رخ میدهد
فراهانی با بیان اینکه هدف غایی تعلیم و تربیت حیات طیبه است، گفت: برای رسیدن به این هدف غایی راهی نداریم، جز اینکه از کانال تعلیم و تربیت عبور کنیم. تعلیم و تربیت میتواند انسانی با این ویژگیها را تربیت کند. دانش آموزان و دانشجویان زمان طولانی را در مراکز آموزشی طی میکنند و اگر ما دانشگاهها را متحول و مدارس را دینی کنیم، میتوانیم انتظار داشته باشیم که دانشآموزان چنین دیدگاهی را بیابند.
عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد بیان کرد: حوزه تعلیم و تربیت آن قدر وسیع است که کار تخصصی میطلبد و اگر در رشتههای علوم انسانی وارد شوند، کارآمد خواهند شد.
فراهانی گفت: تعلیم و تربیت فرآیند بسیار پیچیدهای است، زیرا برای تربیت فرد متغیرهای مختلف از خانواده، جامعه، مدرسه و .. وجود دارد. تعلیم و تربیت از خانواده آغاز میشود و در مدرسه و دانشگاه شکل میگیرد. تربیت کار دشواری است و صرفاً با برگزاری همایش و نشست و سخنرانی تحقق نمیگیرد.
وی بیان کرد: افراد باید از درون احساس نیاز کنند و در این فضا قدم بگذارند. اکنون ما چالشهای اساسی در حوزه فضای مجازی داریم. فضای مجازی آسیبهای فراوانی به دانش آموزان وارد میکند اما تعلیم و تربیت برای مواجهه با این چالشهای پیش رو چه راهکارهایی دارد؟
سند تحول بنیادین تا زمانی که به راهکار تبدیل نشود راهگشا نخواهد بود
عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد اظهار داشت: سند تحول بنیادین تا زمانی که به راهکار تبدیل نشود و برنامهای عملیاتی نگردد، راهگشا نخواهد بود. کار بسیار پیچیدهای باید اتفاق بیافتد و صاحبنظران باید در کنار یکدیگر فکر کنند و تحولات درازمدت رخ دهد. ضمن اینکه تعلیم و تربیت فرآیند درازمدت و پیوستهای است که با برگزاری همایش و سخنرانی راهی از پیش نمیبرد.
وی در پایان سخنانش افزود: باید همه عوامل و متغیرهای دخیل با یکدیگر مشارکت داشته باشند و یکدیگر را خنثی نکنند تا جامعه تأثیر عکس نبیند و همه این عوامل باید به یکدیگر کمک کنند.
انتهای پیام/
دیدگاه شما