نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

16. خرداد 1394 - 20:03   |   کد مطلب: 15570
برخی افراد برای تامین هزینه های زندگیشان در کنار کار باید بهایی به سنگینی عمر و جانشان بدهند، بهایی که از کف رفتنش تنها سود اندکی می شود در جیب افرادی که جان آدمی در نزدشان از همه چیز بی ارزش تر است.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایرنا کم نیستند کارگرانی که نان را به نرخ جانشان می خورند و ریال به ریال حقوق ناچیزشان بهای دقیقه هایی است که از عمرشان کم می شود.



اینها کسانی هستند که در فضای کاریشان چیزی به نام هوای تازه و لطافت معنایی ندارد و تنها ارمغان فضای کار برای اینها وجود گردهای بی شمار در محیط است که ثمرات تنفس آن ها سرفه های طاقت فرسا در آینده ای نه چندان دور است.



کار کردن در فضای مه آلود و خفه کننده کار هر کسی نیست، باید آنقدر برای زندگی انگیزه داشته باشی تا بتوانی برای تامین هزینه های آن چوب حراج به سلامتی و جانت بزنی.



چرا راه دور برویم، چند کیلومتر آنطرفتر از شهر همدان، جاده ملایر را که بگیری به منطقه ای می رسی به نام ازندریان شهری که کارگاه های سیلیس کوبی آن جزوی از صنعت مهم استان همدان بوده و این شهر قطب تولید سیلیس در کشور به شمار می رود.



کارگاه هایی که چند سالی است ناظران بهداشتی می گویند بلای جان کارگران خود شده است.



چرا که به دلیل نداشتن تهویه مناسب در این کارگاه ها ذرات سیلیس در محل کار کارگران پخش و با هر نفس این کارگران شمارش معکوسی می شود برای پایان دادن به زندگیشان.



شاید نام بیماری سلیکوزیس تاکنون به گوشتان نخورده باشد این همان بیماری است که کارگران کارگاه های سیلیس کوبی که از تهویه های مناسب برخوردار نیستند در معرض ابتلا به آن بوده و راهی برای درمان بیماران مبتلا به این بیماری وجود ندارد.



بیشتر این کارگران قربانیان زیاده خواهیهای کارفرمایانی هستند که سود و منفعت خود را به هر چیز دیگری ارجح می دانند.



یکی از کارگران شاغل در این کارگاه ها با بیان اینکه دستمزدشان بسیار اندک است، گفت: بیشتر افرادی که در این کارگاه ها کار می کنند تنها با یک ماسک معمولی سعی می کنند که از ورود این گرده ها به ریه های خود جلوگیری کنند اما کارشناسانی که برای نظارت به این کارگاه ها می آیند این کار را بی فایده می دانند.



وی که از ترس بیکار شدن خواست نامش فاش نشود اضافه کرد: دو سال پیش با پیگیریهای مرکز بهداشت ملایر سیستم تهویه برای این کارگاهها نصب شد اما این سیستمها به صورت دائمی در این محل روشن نیست.



وی اضافه کرد: 9 سالی است که در این کارگاه با دستمزد اندک کار می کنم و از همان سالهای اول فعالیتم به ناراحتی تنفسی دچار شدم و سرفه های شبانه نیز امانم را بریده است اما به خاطر هزینه های زندگی ناچار به تحمل این وضعیت هستم چرا که اگر این کار را رها کنم از بیکاری و مشکلات پس از آن واهمه دارم. 



اوی می گوید: این مشکلات اغلب کارگران فعال در کارگاههای سیلیس کوبی است.



معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سیلیس یک کانی ارزشمند است که وجود آن در طبیعت هیچگونه خطری ندارد.



دکتر حسین عرفانی عنوان کرد: این کانی زمانی می تواند مشکل آفرین باشد که به بلورهای ریزی تبدیل و گرده آن وارد ریه انسان شده و به صورت مزمن و به شکل یک بیماری شغلی به نام سلیکوزیس تبدیل شود.



وی عنوان کرد: با توجه به اینکه همدان قطب تولید سیلیس در کشور است این کانی از نظر ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوریهای اقتصادی سود زیادی را برای استان ایجاد می کند.



وی با بیان اینکه کارگاههای سلیس کوبی استان همدان بدون ساختار شهرکی در حاشیه شهر ازندریان ایجاد شده است عنوان کرد: از 18 سال پیش موضوع بیماری سلیکوزیس در کارگاههای سیلیس کوبی استان مورد بررسی قرار گرفت و با مشاوره اساتید دانشگاه طب کار و بهداشت حرفه ای مسایل ایمنی که می توانست در این کارگاهها باعث جلوگیری از ابتلا به این بیماری شود تدوین شد که اگر این مسایل رعایت و سیستم تهویه مناسب در کارگاه ها نصب می شد میزان گرد سیلیس موجود در کارگاهها به زیر استاندارد کاهش پیدا می کرد.



وی اضافه کرد:با این وجود با پیگیریهای انجام شده هم اکنون از 33 کارگاه سیلیس کوبی استان 31 کارگاه مجهز به سیستم تهویه استاندارد بوده و دو مورد از این کارگاه ها نیز به دلیل نداشتن این سیستم تعطیل شده است.



وی با بیان اینکه مشکل عمده این کارگاهها استفاده نکردن مداوم از این سیستمهای تهویه است افزود: با توجه به اینکه این سیستمها مصرف انرژی بالایی دارند، بیشتر کارفرمایان استفاده مداوم از این سیستم به صرفه ندانسته و تنها در ساعات محدودی از این سیستم استفاده می کنند.



عرفانی گفت: زمانی که ناظران بهداشتی برای بازدید از این کارگاهها مراجعه می کنند با یک سیستم تهویه مناسب مواجه هستند ولی اغلب کارفرمایان زمانی که ناظران حضور ندارند مانند شبها برای کاهش هزینه ها اقدام به خاموش کردن این دستگاهها می کنند و این باعث پخش گرد این کانی در محیط کارگاه می شود.



وی با بیان اینکه بیشتر کارگران نیز با حقوق خود آشنا نبوده و اعتراضی به این موضوع ندارند تصریح کرد: نظارت بر وضعیت کارگرانی که از طریق قانونی در این کارگاهها فعالیت می کنند چندان دشوار نیست اما برخی کارگران شاغل در این کارگاهها از اتباع خارجی بوده و به صورت غیرقانونی در این کارگاه ها فعالیت دارند.



وی با تاکید براینکه کارکنانی که در این واحدها کار می کنند در معرض بیماری شغلی سیلیکوزیس قرار دارند اظهار کرد: سیلیکوزیس بیماری ناتوان کننده، برگشت ناپذیر و در بسیاری از اوقات کشنده است که در اثر تماس با گرد و غبار سیلیس آزاد قابل تنفس به وجود می آید.



عرفانی علایم این بیماری را تنگی نفس، سرفه شدید، خس خس سینه و احساس فشار در سینه عنوان و تاکید کرد: تنفس بلورهای سیلیس همچنین می تواند باعث بیماریی های دیگری مانند سل ، بیماری کلیه و سرطان ریه شود.



وی با بیان اینکه بیماری سیلیکوزیس درمان قطعی ندارد، عنوان کرد: استفاده از روش های مهندسی گرد و غبار شامل تهویه موضعی و عمومی، پیگیری و لزوم مراقبت های پزشکی، استقرار نظام سلامت شغلی، استقرار کارگاه های سیلیس کوبی در شهرک های صنعتی استاندارد و مورد تایید، نظارت مستمر و هماهنگ ادارات و ارگان های ذیربط، ارتقا سطح آگاهی و دانش شاغلان و کارفرمایان، به کار گیری کارگران مجاز و دارای هویت از راه های پیشگیری از این بیماری است.



رییس مرکز بهداشت استان همدان با بیان اینکه رفع این مشکل نیازمند هماهنگی منسجم بین بخشی است افزود: از بین بردن این مشکل بدون حمایت مدیریت ارشد استان امکان پذیر نیست.



کارشناس بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت استان همدان نیز در رابطه گفت: کارگاههای سیلیس کوبی قابلیت آن را دارند که به عنوان شهرک صنعتی ارتقا پیدا کند و سازمان صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک های صنعتی، منابع طبیعی و دیگر سازمان های ذیربط باید یک منطقه را به عنوان شهرک صنعتی استاندارد سیلیس کوبی در استان مشخص کنند.



حسن احمدی ادامه داد: کارگاه های سیلیس کوبی از دو نظر آلودگی زیست محیطی و آلودگی داخل کارگاههای مورد نظارت قرار دارند.



وی اضافه کرد: هم اکنون همه کارگاههای سیلیس کوبی استان مجهز به سیستم تهویه هستند و پیش از راه اندازی این سیستمها نیز آموزشهای لازم به مدیران کارگاهها داده شده است.



سیلیس ماده اولیه مورد نیاز شیشه سازی، چینی سازی، تولید فروسیلیس، سرامیک سازی، تولید آجر ماسه آهکی، ریخته گری، تولید سیلیکات سدیم، تولید دیگر مواد سیلیسی، به عنوان نیمه هادی در صنعت الکترونیک و تولید پشم شیشه کاربرد داشته و مقادیر قابل توجهی از ماسه سنگ خرد شده سیلیس نیز به عنوان مصالح ساختمانی بکار می رود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار