فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع

27. آذر 1402 - 8:28   |   کد مطلب: 33056
یادداشت/احسان غفاری
ازندریان و مشکلات بخش برق
هرچقدر که وابستگی زندگی مردم به برق بیشتر شود، به دنبال آن قطعی ناگهانی می‌تواند مشکلات گسترده‌تری را به وجود بیاورد. همین مسئله سبب می‌شود تا قطع چندساعته برق زمینه مشکلات جبران‌ناپذیری را در ابعاد گوناگون به مردم تحمیل کند.

اختراع ادیسون به‌ویژه در عصر حاضر به یکی از نیازهای ضروری زندگی جهان امروز بدل شده تا جایی که کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین فعالیت روزمره ما بدون حامل انرژی (برق)  به مسئله‌ای غیرممکن تبدیل شده است.
هرچقدر که وابستگی زندگی مردم به برق بیشتر شود، به دنبال آن قطعی ناگهانی می‌تواند مشکلات گسترده‌تری را به وجود بیاورد. همین مسئله سبب می‌شود تا قطع چندساعته  برق زمینه مشکلات جبران‌ناپذیری را در ابعاد گوناگون به مردم تحمیل کند از جمله: می‌تواند بسیاری از بیماران را در تنش مطلق حتی مرگ فروببرد یا زمینه تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها را به وجود بیاورد و حتی درب برقی پارکینگ یا آسانسور بسیاری را قفل و خارج‌شدن مردم از خانه را با مشکل روبرو ‌کند.
در حال حاضر زندگی مردم به‌قدری وابسته به این حامل انرژی شده که قطعی برق ولو برای نیم ساعت قابل‌تصور نیست. قطعاً قطعی‌های مکرر و پیوسته برق که به علت کمبود انرژی در آن شرایط بحرانی که برق را به‌نوعی سهمیه‌بندی کرده بودند را در سال ۱۴۰۰ را به یاد دارید؟
در ابتدا باید قدر این انرژی را بدانیم و در پس‌زمینه ذهنی خود همیشه چه محیط شغلی و چه محیط غیر شغلی به یاد داشته باشیم که در مواقع ضروری از برق استفاده کنیم و مصرف بهینه و شیوه بهینه مصرف‌کردن را به فرد، فرد جامعه آموزش دهیم تا آیندگان نیز از این نعمت گران‌بها بهره‌مند شوند.
 اما با همه این تفاسیر شهر ازندریان در حوزه نیرو(برق) اعم از مسکونی، تجاری و شهرک صنعتی  با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند. شهر ازندریان بنا به دلایلی از جمله: افزایش جمعیت و به‌تبع آن افزایش ساخت‌وساز شهری، وجود حدوداً بیش از ۶۰۰ کارگاه تولیدی پوشاک در این شهر که در هر کارگاه حداقل ۴ نفر و حداکثر ۸ نفر مشغول به تولید پوشاک هستند، وجود شرکت‌های فراوری سیلیس و... اهمیت و جایگاه این شهر را از لحاظ اقتصادی در سطح استان و کشور دوچندان کرده است و از طرفی نباید غافل باشیم که این کارگاه‌های پوشاک و شرکت‌های فراوری سیلیس و... به طور مستقیم و غیرمستقیم نقش بی‌بدیلی را در اقتصاد کشور و اشتغال‌زایی برای مردم در سنین مختلف ایفا نموده است.
اما وقتی شبانه در سطح شهر گذر می‌کنیم روشنایی معابر در این شهر چنگی به دل نمی‌زند یا بهتر است بگویم در برخی از نقاط اعم از کوچه‌ها و خیابان‌ها با خاموشی مطلق و در نقاط دیگر روشنایی معابر بعضاً روشن است، سرقت کابل‌های مسی به‌خاطر ارزش ریالی آن از تیرهای برق، افت ولتاژ و نوسانات برق که موجب خسارت به لوازم‌خانگی و تجهیزات کارگاه‌های تولیدی پوشاک می‌شود، قطعی برق در ناحیه صنعتی در هر ساعت منجر به مختل‌شدن تولید فراوری سیلیس می‌شود، فرسوده بودن تیرهای(چوبی) برق در کوچه و پس‌کوچه‌های شهر هویداست.
 کاستی‌های بیان شده زیبنده شهری نیست که حدوداً جمعیتی بالغ بر ۱۸ هزار نفر را  داراست و عنوان دهمین نقطه پرجمعیتی استان همدان بعد از مراکز شهرستان‌ها  را به یدک می‌کشد. باتوجه‌به نارضایتی‌هایی که در خصوص مشکلات برق از زبان عامه مردم در سطح شهر به‌وضوح شنیده می‌شود نگارنده توصیه‌هایی به مسئولان مربوط ارائه می‌دهد تا شاید مفید واقع شود:
۱-جمع‌آوری کابل‌های مسی و اجرای کابل‌های خود نگه‌دار
۲-نصب ترانس و تابلو برق که از ضروری‌ترین خواسته‌های مردم جهت جلوگیری از ضرر و خسارت واردشدن به لوازم‌خانگی مردم و تجهیزات کارگاه‌های تولید در سطح شهر
 ۳- پیگیری جهت جابه‌جایی تیرهای(چوبی) برق و نصب عادلانه پایه چراغ در تمام نقاط مختلف شهر
۴- جابه‌جایی تیرهای برق که مانع تردد وسایل نقلیه شده است.
احسان غفاری کارشناس حقوق

احسان غفاری-کارشناس حقوقی

دیدگاه شما

آخرین اخبار