نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

19. آذر 1401 - 0:48   |   کد مطلب: 31605
رسانه یکی از بازوان قدرتمندی است که در خط مقدم جهاد تبیین ایستاده است و باید به اندازه نقش موثر و کلیدی‌اش، سلاح و مهمات داشته باشد و در این بین صداوسیما با بکارگیری شبکه‌های تخصصی، مراکز استان‌ها، نخبگان و نیروی متخصص، زبان رساتر و توانمندی بهتری در این زمینه دارد.

به گزارش ملایری‌ها؛ شاید بارها و بارها واژه "جهاد تبیین" را در محافل و جلسات مختلف به ویژه جلسات اداری و دولتی شنیده باشید اما خوب است مرور کنیم که جهاد تبیین یعنی چه و دقیقا به چه موضوعی اشاره دارد؛ تبیین به‌معنای روشنگری و بیان حقیقت و واقعیت است، تبیین در جهت روشنگری است، بدون جهت‌گیری خاصی که بخواهیم مطلبی را توجیه کنیم یا امر نادرستی را درست جلوه دهیم.

مقام معظم رهبری از سال‌ها قبل بر واژه "تبیین" تاکید داشتند اما امسال جهاد تبیین حتی در کلام رهبری هم رنگ و بوی دیگری داشت و پررنگ‌تر از قبل بود چراکه روز به روز تبیین دستاوردهای نظام انقلاب اسلامی و مقایسه شرایط کشور با شرایط قبل از انقلاب از نظر اجتماعی، علمی، صنعتی و اقتصادی بیش از گذشته احساس می‌شود.

مقام معظم رهبری در بخشی از بیانات خود در مرداد ماه امسال تاکید کردند: "جهاد تبیین را جدّی بگیرید، شبهه‌زدایی از ذهن مخاطبین را جدّی بگیرید. شبهه از جمله‌ی چیزهایی است که عرض کردیم مثل موریانه است؛ دشمن به این موریانه‌ها دل بسته شبهه ویروس است، مثل همین ویروس کرونا؛ وقتی که وارد شد، خارج شدنش مشکل است، جزء بیماری‌های مسری هم هست، سرایت هم میکند."

اما اگر بخواهیم به نقش رسانه در این جهاد نگاهی بیندازیم، باید بگوییم رسانه دارای هویت و رسمی شاهراه جهاد تبیین و از جهت‌های مختلف حائز اهمیت است.

رسانه یکی از بازوان قدرتمندی است که در خط مقدم جهاد تبیین ایستاده است و باید به اندازه نقش موثر و کلیدی‌اش، سلاح و مهمات داشته باشد.

در این بین صداوسیما با بکارگیری شبکه‌های تخصصی، مراکز استان‌ها، نخبگان و نیروی متخصص، زبان رساتر و توانمندی بهتری در این زمینه دارد.

اگر از چند و چون برنامه‌های صداوسیما که گاهی با انتقادات بسیاری هم دست و پنجه نرم کرده بگذریم و به عبارت "انا رب الابل" نگاهی داشته باشیم، به صداوسیمای مرکز همدان می‌رسیم، صداوسیمایی که نه تنها مردم همدان، بلکه مردم تمامی شهرستان‌های استان انتظار دارند صدایی رسا از این سیما سهمشان باشد و بتوانند از آن بعنوان تریبونی برای معرفی ظرفیت‌های شهرشان و یا حتی تریبونی برای بیان انتقادات و اعتراضات خود استفاده کنند.

اما آنچه واضح است جای خالی شهرستان ملایر در صداوسیمای مرکز همدان به ویژه در ماه‌های اخیر است.

اینکه در مهر ماه سال ۱۳۹۹ برنامه تلویزیونی "مثبت ملایر" به همت دانشگاه آزاد اسلامی ملایر و جمعی از جوانان خوش‌ذوق شهرستان روی آنتن شبکه استانی رفت، روحی از امید و نشاط را در دل ملایری‌ها دمید اما متاسفانه خیلی زود به دلایلی از جمله مشکلات مالی تعطیل شد.

فرماندار ویژه ملایر نیز اخیرأ در جلسه شورای اداری این شهرستان با انتقاد از عدم توجه به ملایر در صداوسیما، عملکرد این سازمان نسبت به ملایر را ظلم در حق شهرستان دانست و از مدیر صداوسیمای مرکز همدان ابراز گلایه کرد.

سلمان اسماعیلی با طرح این سوال که سهم ملایر از صداوسیما چقدر است و تا چه میزان برنامه‌های ملایر پوشش داده می‌شود، گفت: ده‌ها سال است که در حق ملایر ظلم می‌شود و بارها در جلسات بیان شده است که از ملایر در صداوسیما حمایت میشود اما حرف‌ها در جلسات با عمل متفاوت است.

اسماعیلی با تاکید بر به کارگیری تیم متخصص در ملایر، افزود: ملایر شهری بزرگ، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و دارای کشاورزی است که در بخش‌های مختلف سرآمد است و انتظار مردم ملایر اصلاح وضع موجود است.

او بعنوان عالی‌ترین مقام مسئول در یک شهرستان، سهم ملایر را از آنتن شبکه استانی مطالبه کرد و مطالبه به حقی هم بود چرا که صداوسیما یک نهاد حاکمیتی است و از بودجه عمومی ارتزاق می‌کند اما انگار این انتقاد به مذاق برخی‌ها خوش نیامده است و این مطالبه را "تاختن با شدت به صداو سیما" تلقی کرده و شخصی به مسئله پرداختند اما نمی‌شود این حقیقت را انکار کرد که فرماندار ویژه ملایر از بدنه‌ای رسانه‌ای برخواسته و با سابقه و تجربه رسانه‌ای در خبرگزاری فارس، هیچگونه بی‌توجهی و یا بی‌احترامی نسبت به رسانه‌ها نداشته و در نخستین روزهای پس از انتصابش، در نشستی صمیمی با اصحاب رسانه ملایر به نقش آنان در حوزه جهاد تبیین، مطالبه‌گری و کمک به پیشرفت و توسعه شهرستان تاکید کرد.

در پایان باید گفت امید است فرماندار جوان شهرستان بدون توجه به حواشی و قلم‌های مغرضانه، این مطالبه به حق را که مطالبه‌ی عمومی مردم ملایر است، تا حصول نتیجه پیگیری کند.

فرنوش رئیسی - فعال رسانه‌ای

دیدگاه شما

آخرین اخبار