نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

31. خرداد 1400 - 11:55   |   کد مطلب: 29671
در کنار شور ایجاد شده در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها، آسیب هایی نیز این انتخابات را تهدید می کند که می طلبد مسئولین امر با ایجاد تدابیر لازم از تکرار آن جلوگیری کنند.

 

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا روز جمعه 28 خرداد ماه 1400 در ایران اسلامی برگزار شد.
علی رغم تمام تلاش های دشمنان و ائتلاف های عبری عربی و مشکلات کشور، مردم بار دیگر با حضور پرشور نشان دادند که پای انقلاب ایستاده اند  و حضوری پر رنگ در انتخابات داشتند.
 حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی در این انتخابات به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم ایران انتخاب شد و مردم خادم جمهور را برای ریاست جمهوری انتخاب کردند.
در کنار انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا نیز برگزار شد و اعضای اصلی و علی البدل شورا ها  انتخاب شدند.
در کنار شور ایجاد شده در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها، آسیب هایی نیز این انتخابات را تهدید می کند که می طلبد مسئولین امر با ایجاد تدابیر لازم از تکرار آن جلوگیری کنند.
"به دست آوردن صندلی  قدرت به هر قیمتی"،  شاید بتوان این را هدف  برخی از نامزدها در انتخابات شورای شهر و حتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی  دانست که هزینه های گزافی در تبلیغات می کنند و در این بین تخلفات بسیاری را نیز انجام می دهند.
خرید و فروش رای دیگر مسئله ای است که در این بین بسیار مورد توجه این افراد است در روز انتخابات در  گوشه و کنار شعب اخذ رای این مسئله  مشاهده می شود.
در انتخابات های گذشته مسائل تخلفات انتخاباتی کمتر دیده می شد و با توجه به اینکه قانون در برابر این مسائل نرمش دارد باعث شد که در این دوره از انتخابات شورای اسلامی شهر در سطح وسیعتری تخلفات انتخاباتی بخصوص خرید و فروش رای صورت گیرد.
پس از اعلام نتایج ششمین دوره انتخابات شورای شهر  کاندیداهای شکست خورده اعتراضات فراوانی به نحوه برخورد با تخلفات داشتند و در این بین تجمعاتی توسط آنان در جلوی درب فرمانداری های همدان و ملایر صورت گرفت.
این افراد که ادعا داشته مدارکی مبنی بر تخلفات گسترده بخصوص خرید و فروش رای توسط بسیاری از کاندیداها و چند تن از منتخبین را داشته و این امر  باعث تضییع حقوق سایر کاندیداها شده است.

در فضای مجازی نیز اعتراض های فراوانی به مسئله خرید و فروش رای صورت گرفت حتی متاسفانه برخی کل انتخابات را زیر سوال بردند و در این بین نیز یکی از کاندیداهای ملایری شکست خورده با انتشار ویدئویی کسانی که رای خود را به فروش می گذارند به گوساله تشبیه کرد.!!!

امروز نیز 15 تن از نامزدهای شورای شهر ملایر با تجمع در فرمانداری ملایر اعتراضات خود را درباره این تخلفات اعلام کردند و اعتراض و مدارک خود را به مسئولین هیئت اجرایی و بازرسی تحویل دادند.
اعتراضات به خرید و فروش رای در دوره های گذشته انتخابات نیز وجود داشته حتی این اعتراضات به صحن علنی مجلس شورای اسلامی کشیده شد و   پس از انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی  احمد آریایی ‌نژاد نماینده وقت  و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نطق  خود، خواستار اصلاح قانون انتخابات به ‌ویژه شفاف شدن بندهای مربوط به تبلیغات انتخاباتی شد.
وی در آن نطق با بیان اینکه باید برای سبک تبلیغات انتخاباتی فکری شود، نه اینکه هر مجلس آن را به چهار سال بعد موکول کند، ادامه داد: متاسفانه برای تبلیغات انتخاباتی شاهد توزیع برنج، سیب‌زمینی و... حتی مواد مخدر هستیم!

اما گویا  همچنان در قانون خلاء بزرگی در برخورد با این تخلفات وجود داد و تنها قدرت برخورد، رد صلاحیت این افراد در صورت ثبت نام در انتخابات بعدی است.
شفافیت انتخابات نیازمند عزمی جدی توسط قانونگذاران کشور است تا در دوره های بعدی کسانی که به دنبال به دست آوردن قصندلی قدرت  به هر قیمتی هستند نتوانند کار خود را پیش ببرند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار