نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

22. مرداد 1398 - 19:58   |   کد مطلب: 27208
یادداشت/معصومه موسوی
ساز کوک شهر ملی منبت
در این گوشه از سرزمین کهن ایران هر نفس مردمانش جلوه هنرمندی است که بر پیکر خشک و بی جان چوب تصویر جمال هستی بخش می آفرینند و جان مردان و زنانش به هنر آمیخته است.
معصومه موسوی ,http://malayeriha.ir

اینجا ملایر است؛ شهر ملی منبت که روزگار به رنج دستان هنرمندشان رنگارنگ می شود، رنگ هایی که هر کدام در هنری جلوه می کند.

شهر ملی منبت، شهر ذوق، هنر و خلاقیت، شهری که در هر کوی و برزنش نشانه ای از جمال و کمال و هنرمندی است و منبت کارانش سال هاست در گوشه کارگاه های خود نقش هنر و زندگی خلق می کنند و بر قاب تصویر مردمان هنر دوستان ایران زمین می نشانند.

و اینک شهر ملی منبت سه ساله شد و ساز هنرمندان منبت کارش در جشنواره سوم کوک شد تا بار دیگر با میزبانی شایسته خود از علاقه مندان به هنر منبت، نقش آفرینه های خود را ره توشه ایرانیان کنند، ایرانیانی که از دیرباز مهد ذوق و هنر بوده اند و هنر با جان آنها آمیخته شده است.

امروز بیش از هر زمان دیگری در هر کوی و برزن شهر ملی منبت صدای مقار و چوب و چکش را بر تن خشک درختان می شنوی، صدای درختانی که سالیان سال زنده بودند تا زینت باغ باشند و حالا  با هنر دست منبت کاران ملایری باغ و گلستان را جاودانه می کنند و بر کنج خانه هر ایرانی می نشانند.

نقش و نگار منبت هایش سرشار از زیبایی، خلاقیت و اصالت است، سرزمین مردمانی که هنر را در کام هر کودک تازه متولد شده اش می ریزند تا میراث دار سالیان سال شوکت، اصالت و شکوه باشند، اصالتی که در آستانه جهانی شدن و کسب این نشان بلندآوازه در هنر صنایع دستی است.

مردمان این سرزمین مسیحا بودن را به هنر منبت آموخته اند تا از پیکر خشک درختان نقشینه ای زیبا به بار آورند و زنده بمانند بر این نقشینه ها؛ اینجا سرزمین مردمان عاشقی است که دلدادگی را با چوب و منبت آموخته اند، دلدادگی استاد و چوب که عاشقانه می نویسد و با هنر بی نظیر خود این عاشقانه را بر چشم هر بیننده ای منور می کنند تا شکوه و صلابت این هنر ماندگار را نظاره گر باشند.

ملایر قطره ای از دریاری بیکران سرزمین ایران است که هر روز ۹ هزار هنرمند و استادکارش در کارگاه های کوچک و بزرگ خود نقش زندگی در چوب می زنند و بهشت خلق می کنند.

از ملایر تا جوکار، از جوکار تا دهنو آورزمان، از بازار مبل تا شهرک صنعتی مبلمان حاجی آباد، از بلوار شهید بهشتی تا بلوار پارک سیفیه تا خیابان کارخانه قند آمیخته به هنر منبت است که فروشگاه ها و نمایشگاهش میزبان خریداران و علاقه مندانی است که برای هنر دست ارج قائل اند و برایش قدر و قیمت نمی شناسند.

ملایر مهد فرهنگ و هنر؛ دیاری که بیش از ۲۵ هزار هنرمند منبت کار را در خود پرورش داده و برای سومین سال پیاپی جشن سه سالگی اش را با حضور هنرمندان کشوری برپا کردند، جشنی که ۱۰ روز از ۲۱ تا ۳۱ مرداد پذیرای مردمانی از هر دیار و سرزمین است تا جلوه هایی از زیبایی های خلقت را در هنر دستان هنرمندان شهر ملی منبت به نظاره بنشینند و خریدار این هنر با ارزش باشند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار