نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

22. ارديبهشت 1396 - 9:49   |   کد مطلب: 22549
یادداشت/امیر حسین فراهانی
انتظار و عدالت گستری
انتظار و فرهنگ انتظار در مکتب اسلام اهمیت ویژه‌ای دارد و نیمه شعبان نماد انتظار و عدالت‌گستری است

قلب انسان منتظر، ظرف مبارکی است که هر مظروفی شایسته آن نیست.هر انسان منتظری وظیفه دارد از این قلب به نحوه شایسته مراقبت و مواظبت کند تا هیچ‌چیز ناپسند و نامطلوبی در آن راه پیدا نکند و موجب کدر شدن و سرد شدن نسبت به حسنات و کارهای نیکوی فرد باشد.

انتظار،تحول،انقلاب ايمان و اعتقاد به امام زمان(عج)، مانع از تسليم شدن است. ملت‌های باايمان كه حضور قطب عالم امكان را در ميان خود احساس می‌کنند، اميد و نشاط می‌گیرند و براى مجد و عظمت اسلام مبارزه و جهاد می‌کنند با تکیه‌بر همين اميد درخشان بود كه ملّت بزرگ ايران، پرچم اسلام را به اهتزاز درآورد و افتخار طول تاريخ و بشر و تاريخ اسلام شد

حضرات ائمه اطهار عليهم‌السلام به مردم انتظار فرج را سفارش مي‌نمودند و مي‌فرمودند انتظار فرج، خود يك نوع فرج است. و نيز مي‌فرمودند كسي كه در انتظار فرج باشد، مانند كسي است كه در ميدان جهاد با كفار جنگ كند و به درجه رفيع شهادت نائل آيد

بااین‌حال منتظران باید دارای ویژگی‌های عالی و احسنی باشند، مهم‌ترین شاخصه‌های افراد منتظر  عبارت‌اند از:

کسب نور علم: اکتساب علم و خروج از سیاهی نادانی، وظیفه منتظران ظهور امام عصر(عج) است و چون علوم اکتسابی بی تعلیم و تعلّم به دست نمی‌‏آیند، ازاین‌رو تعلیم و تعلم و تلاش در جهت کسب علم حصولی و نیز تهذیب دل برای ادراک حقایق با علم حضوری، وظیفه هر مسلمان منتظری شمرده‌شده ‌است.

 کسب نور معرفت: معرفت اخص از علم است و به علمی اطلاق می‏شود که با تمییز کامل معروف از غیر خود و ادراک خصوصیات آن همراه است. بر منتظران راستین است که به اکتساب علم بسنده نکنند و با عمق بخشیدن به گستره علوم به کسب معرفت نائل آیند، که هر معرفتی علم هست؛ اما هر علمی معرفت نیست.

شناخت نورانیت و مقام والای امام و ارزش حضرت در بارگاه الهی و بهره‌هایی که می‌توان از وجود پرنورش گرفت.

- دوست داشتن حضرت و محبت به ایشان، چراکه ایشان جزء همان "قربی" است که خداوند در سوره شوری آیه 23، بر دوست داشتن آن‌ها تأکید کرده است.

- تلاش برای آماده کردن محیط و جامعه برای ظهور امام زمان (عج) از راه امربه‌معروف و نهی از منکر و در یک‌کلام اصلاح‌طلبی در جامعه اسلامی.

- ارتباط با منتظران دیگر و ایجاد روحیه انتظار و تقویت آن در دیگران برای گسترش یاران حضرت و رفع شبهات درباره امام زمان (عج)

- ارتباط با حضرت از راه زیارت‌هایی چون دعای ندبه، آل یاسین، عهد و مانند آن.

_ صدقه دادن برای سلامتی پسر فاطمه (س)، حواله نمودن ثواب عبادات برای حضرت.

-صبر و شکیبایی در انتظار و امید داشتن به ظهور و ایجاد امیدواری در دیگران

در یک جمله کسی می‌تواند خود را منتظر بنامد که در لحظه‌لحظه زندگی خود، وظیفه و تکلیفی را انجام دهد که امام زمان (عج) در آن لحظه انتظار دارد؛ بی‌تردید چنین شخصی هیچ‌گاه فکر گناه و معصیت به خود را نمی‌دهد و در مقابل، هیچ واجبی از او فوت نمی‌شود. فضایل و سجایای اخلاقی منتظر امام زمان (عج) به‌گونه‌ای است که هر کس او را ببیند خواهد دانست که محبت واقعی آقا در دل او جا گرفته است

منتظر کسی است که تلاش کند روزبه‌روز به لحاظ روحی، فکری و عملی خود را بیش‌ازپیش شبیه مولای خود کند و این راهی ندارد جز تقویت ایمان ، تقوا و فضایل اخلاقی و دوری از گناه. بی‌تردید این مهم، یک‌شبه تحقق نمی‌یابد بلکه لازم است  با توکل به خدا و توسل به خود حضرت، به‌طور تدریجی و مستمر در این راه قدم برداشت

در کنار ویژگی‌ها و وظایف انسان منتظر  جامعه اسلامی وایمانی نیز باید ویژگی‌هایی را دارا باشد.

 جامعه منتظر به ناهنجاری‌های جامعه نه می‌گوید. برای آینده بهتر تلاش می‌کند. حکومت طاغوت را برنمی‌تابد. جامعه منتظر می‌کوشد درراه رسیدن به جامعه‌ای که انتظارش را می‌کشد حرکت کند،جامعه منتظر اگر در انتظار عدالت جهانی است در حد توان آن را تمرین می‌کند و برای تحقق آن پیش می‌رود به‌گونه‌ای که جوامع دیگر با مشاهده جامعه منتظر مشتاق آن جامعه و آرمان‌های آن شوند.

امید است با وحدت و همدلی هم خود و هم جامعه اسلامی خود را برای ظهور منجی عادل و گسترش‌دهنده عدل و عدالت آماده کنیم و وظایف خود را به نحو احسن انجام دهیم.

اللهم عجل لولیک الفرج/ امیر حسین فراهانی

دیدگاه شما

آخرین اخبار