نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

1. اسفند 1395 - 7:52   |   کد مطلب: 21686
یادداشت/مجتبی طاهری
گل محمدی از کاشت تا برداشت
گل محمدی را به عنوان گل ملی ایران و سلطان گل های جهان می شناسند و با توجه به این که به گلاب آن لقب طلای مایع می دهند این گل یکی از ثروت سازترین گل های جهان است.

در بحث آماده سازی خاک و مبارزه با علف های هرز در گلستان های گل محمدی قسمتی از این مسائل را مطرح کردیم که در این شماره به ادامه آن می پردازیم.
یکی از مؤثرترین عوامل در مبارزه با علف های هرز، زمان مناسب انجام آن و طرز صحیح شخم زنی است. علف های هرزی که در حاشیه باغ های مجاور قرار دارد می تواند میزبان بسیاری از بیماری ها و آفت های طبیعی باشد که باید این علف ها را قبل از دانه دهی از بین برد.
در زمانی که گلدهی آغاز می شود به علت رفت و آمدهای مکرر در بین ردیف ها خاک فشرده می شود و مانع هوارسانی به ریشه های گیاهان می شود که جلوی رشد علف ها را می گیرد ولازم است
که هر سه الی چهار سال یکبار در فصل بهار شخم های عمیقی بدون صدمه زدن به ریشه گل انجام شود زیرا این عمل باعث می شود تا خاک شل و باز شود و هوادهی به ریشه های گل افزایش می یابد.
برای مبارزه با علف های هرز می توان از یک سری علف کش های موجود در بازار استفاده کرد و همچنین اطراف گلوگاه ریشه را می توان با استفاده از خاشاک چوب پوشاند تا مانع از دست رفتن رطوبت در این قسمت ها و همچنین توقف رشد علف های هرز را انجام می دهد.
یکی دیگر از روش های مبارزه با علف های هرز استفاده از پوشش های پلاستیکی سیاه رنگ است که می تواند در کنترل علف های هرز مؤثر باشد استفاده از این پوشش پلاستیکی باعث ایجاد سیستم مالچ می شود و بیماری ها و آفت هایی که از خاک منشأ می گیرند را از بین می برد.
مطلوب است شاخه های خشک و شکسته در طول سال به صورت مرتب در ماه های پاییز و زمستان از گلستان پاک سازی شوند. کودهای دامی مورد استفاده برای افزایش مواد ارگانیک خاک باید خوب سوخته شده باشد وتا استفاده شوند و یا از کودهای ارگانیک تجاری موجود در بازار استفاده شود. در شماره بعد به نقش کودها در افزایش راندمان تولید در گل محمدی می پردازیم. ادامه دارد ...

دیدگاه شما

آخرین اخبار