نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

3. دى 1395 - 10:22   |   کد مطلب: 21178
دوران 8 سال خاطرات تلخ و شیرین فراوانی به وجود آمد که هر کدام از آنها در زمان خود گفتنی و شنیدنیست اما عملیات کربلای 4 از غم بار ترین و سخت ترین عملیات های دوران دفاع مقدس است.

هرساله با شروع ماه دی دل یادگاران دفاع مقدس و خانواده‌های عزیز آن‌ها به یاد روزهای آتش و خون و حماسه‌آفرین‌های آن روزها می‌افتد روزهای که استکبار با همه امکانات آمده بود که ایران اسلامی را از بین ببرد و ندای اسلام‌خواهی و آزادی بیان را در نطفه خفه کند ولی غافل از آنکه فرزندان این مرزوبوم با پیروی از ولایت به پا خواستند و جانانه با تمام وجود از این کشور دفاع کردند و برای اولین بار با دست‌خالی در طول دویست سال گذشته طولانی‌ترین جنگ(مدت 8 سال) را مدیریت و پوزه استکبار را به خاک مذلت مالیدند.

دوران 8 سال خاطرات تلخ و شیرین فراوانی به وجود آمد که هرکدام از آن‌ها در زمان خود گفتنی و شنیدنی است .اما با توجه به اینکه در سالگرد عملیات کربلای 4 قراردادیم و این عملیات یکی از غم‌بارترین و سخت‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس است به این عملیات می‌پردازم.

کربلای 4 غم‌بارترین و سخت‌ترین عملیات دفاع مقدس بود که رزمندگان اسلام در آن مظلومانه به خاک و خون افتادند، ولی همین عملیات نیز عملیاتی دیگری را پایه‌ریزی کرد که آن عملیات کربلای 5 نام گرفت و مقدمه پیروزی رزمندگان اسلام قرار گرفت اگر در کربلای 4 با کمک  امریکای جنایت‌کار با در اختیار قرار دادن اطلاعات و بکار گیری ستون پنجم ساعت  عملیات لو رفت و تعداد زیادی از رزمندگان عزیز ما به شهادت رسیدند و تعدادی هم  مجروح و تعداد دیگری هم به اسارت  درامدند اما  فرماندهان عزیز با توکل بر خدا در مدت کمتر از بیست روز توانستند بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین  عملیات را طراحی و عملیاتی کنند که این عملیات کربلای 5 نام گرفت که در آن پیروزی خوبی نصیب نیروهای سپاه اسلام شد.

و اما مختصری درباره عملیات کربلای 4.چهار منطقه شلمچه، ابوالخصیب، مقابل ام الرصاص و جزیره مینو برای انجام این عملیات بزرگ انتخاب شد. غواص‌های خودی ساعاتی قبل عملیات به درون آب‌رفته و به سمت خط دشمن حرکت  می‌کنند در این میان، نیروهای دشمن که کاملاً آماده و هوشیار بودند ضمن پرتاب منور، با تیربار و خمپاره به‌طرف نیروهای ایرانی شلیک می‌کنند. درمجموع، عملیات خارج از کنترل و هدایت فرماندهی قرارگرفته و قبل از هر دستوری یگان‌ها با توجه به نوع وضعیت و هوشیاری و عکس‌العمل دشمن به‌محض رسیدن به ساحل، درگیری را آغاز می‌کنند.

 در این حال، رمز عملیات کربلای 4 اعلام‌شده و نیروهای عمل‌کننده فقط توانستند در جزایر سهیل، قطعه، ام الرصاص، ام البابی و بلجانیه نفوذ کنند. در مقابل، نیروهای دشمن با پرتاب پی‌درپی منور و اجرای چند مورد بمباران کنار نهر عرایض(عقبه برخی از یگان‌ها) و همچنین اجرای آتش مؤثر روی رودخانه اروند، عملاً سازمان غواص‌ها و نیروهای موج دوم و سوم را به هم می‌زنند.
یکی از مناطق حساس عملیات، جزیره ام الرصاص و نوک بوارین  است که به‌رغم تلاش بسیاری که برای تصرف آن انجام  می‌شود، ولی به خاطر هوشیاری دشمن امکان ادامه درگیری ازمیان‌رفته. دشمن با شلیک پرحجم تیربار روی آب، از عبور نیروها از تنگه ام الرصاص – بوارین جلوگیری  می‌کند. به خاطر حساسیتی که دشمن نسبت به ام الرصاص داشت.

 در پدافند آن از 9 رده مانع طبیعی و مصنوعی بهره می‌برد، به‌طوری‌که هرگاه از هر خط عقب رانده می‌شد، در خط بعدی که نسبت به خط قبلی اشراف و تسلط داشت، مقاومت می‌کند. درنهایت به‌منظور حفظ قوا و طراحی مجدد عملیات آتی، از ادامه نبرد اجتناب می‌شود.

خلاصه گزارش عملیات : نام‌ عمليات: كربلاي‌ 4 (آبي‌ - خاكي) زمان‌ اجرا: 3/10/1365رمز عمليات: محمد رسول‌الله

مكان‌ اجرا: جزاير دهانه‌ شمال‌ غربي‌ خلیج‌فارس‌ - جنوبي‌ترين‌ محور جنگ‌

اهداف‌ عمليات: تهديد شهر بصره‌ از سمت‌ جنوب‌ و تصرف‌ جزيره‌ ام‌ الرصاص‌ و ابوالخطيب‌ عراق‌ .

در پایان یادوخاطره همه شهدای این عملیات بزرگ مخصوصاً 175 غواص عزیز را که با دستان بسته به شهادت رسیدند را گرامی می‌داریم

محمد فتحی می آبادی

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار