فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع

22. آذر 1395 - 8:47   |   کد مطلب: 21078
گل محمدی را به عنوان گل ملی ایران و سلطان گل های جهان می شناسند و با توجه به این که به گلاب آن لقب طلای مایع می دهند این گل یکی از ثروت سازترین گل های جهان است.

همه می دانیم نخستین گام و اصلی ترین گام برای کشت هر نوع محصول کشاورزی شناخت کافی و مناسب از شرایط اقلیمی برای تولید گل است مواردی همچون ارتفاع از سطح دریا، میانگین بارش سالیانه، رطوبت، نور، دما و .... است. لذا در این موارد اطلاعاتی را در اختیار علاقمندان قرار می دهیم.

گلستان های گل محمدی در زمین هایی که نسبت به سرما، وزش باد های تند شرایط بسته ای داشته باشند همچنین با شیب ملایم که خسارت یخ زدگی دیرهنگام فصل بهار در آن ناچیز است. گل محمدی در زمین هایی که دارای بافت سنگین و فاقد زه کشی مناسب می باشد نباید احداث شود و سرد و برفی بودن فصل زمستان نیز تأثیر بسیار مثبتی را بر روی رشد و تعویق باز شدن جوانه های گل محمدی دارد.

بارندگی های فصل پاییز در بهار می تواند از بروز استرس کم آبی به گیاهان جلوگیری کند و میانگین رطوبت هوای  60درصد باعث تأثیر مثبت بر روی تجمع اسانس های فرار گل داشته باشد.

گل محمدی هر سال به مدت 3 الی 4 هفته گلدهی دارد اما در برخی از مناطق مرتفع تا دو ماه هم گلدهی ادامه دارد. به ازای هر 100 متر ارتفاع افزایش گلدهی 2 تا 3 روز به تأخیر می افتد و در روزهاییی که هوا سرد وبارانی است فصل گلدهی افزایش می یابد و این در حالی است که در فصل بهار اگر دمای هوا بالا باشد باعث شروع زودهنگام گلدهی و از طرفی دوره گلدهی کاهش پیدا می کند.

در برخی از مناطق به خاطر اختلاف دمای شب و روز شبنم روی گل محمدی تشکیل می شود که از کاهش اسانس های فرار و از بین رفتن آن جلوگیری می کند و این گل ها از وزن و اسانس بالایی برخوردار می شوند.

گل محمدی در فصل زمستان در برابر سرما بسیار مقاوم است اما در دورهه ی جوانه زنی که از اوایل اسفندماه  تا اوایل فروردین ماه آغاز می شود نسبت به یخ زدگی حساسیت بالایی دارند.

آبیاری مزارع گل محمدی

گل محمدی بدون آبیاری هم رشد می کند اما در باغ های آبیاری شده میزان برداشت گبل بیشتر است و در دوره ی گلدهی که هوا گرم و خشک می شود آبیاری باعث افزایش بازدهی و کیفیت گل می شود و برای آبیاری بهترین روش برای افزایش راندمان و بهره وری از آب استفاده از سیستم آبیاری قطره ای است که بیشتریسن عملکرد را دارد و مزیتی هم که دارد باعث کاهش رشد علف های هرز می شود.

مهندس مجتبی طاهری – مدیرعامل شرکت یاقوت سرخ ملایر

دیدگاه شما

آخرین اخبار