نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

6. آبان 1395 - 14:36   |   کد مطلب: 20503
کشاورزان از تک محصولی و سنتی کار کردن دست بردارند و به سمت محصولاتی که نیاز به آب کم دارند بروند و جا دارد دولت هم از کشاورزان متقاضی حمایت کند و به جوانان نیز تگر بخواهند کار کنند می شود کار کرد فقط باید کمر همت را بالا زد.

امروزه با وجود فراهم شدن کلیه امکانات زیرساختی و خدماتی در اکثر روستاهای کشور اما باز هم شاهد مهاجرت روستانشینان به شهرها هستیم که مهمترین علت آن هم عدم حمایت های کافی از کشاورزان و همچنین وجود فقر اقتصادی است.
یکی از راهکارهای مهم برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها توزیع عادلانه درآمد باید مدنظر باشد و با ایجاد اشتغال، رفع مشکل بیکاری و از همه مهمتر رفع مشکلات اساسی مانند رفع مشکلات کم آبی و بی آبی است.
یکی از دلایلی افزایش بیکاری و حاشیه نشینی شهرها کاهش نیروی انسانی در بخش تولید روستایی است که این عوامل مشکلات حادی را برای کشور به ارمغان می آورند و امروزه شاهد هستیم نرخ رشد مهاجرت روستائیان به شهرها از نرخ رشد اشتغال زایی صنایع تولیدی بیشتر شده است.
با توجه به این که همه ما می دانیم که ساختار اقتصادی هر نظام و حکومتی را کشاورزی تشکیل می دهد و مهاجرت از روستاها به معنی تضعیف بخش کشاورزی که باید مدیران رده بالا برای این موضوع راه حلی را ارائه دهند.
به نظر نگارنده یکی از راه های رسیدن به عدالت درآمدی شهری و روستایی، ایجاد فرصت های شغلی در مناطق روستایی است که نه تنها به افزایش درآمد روستاییان کمک می کند، بلکه باعث کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها نیز می شود و ایجاد صنایع کوچک و ایجاد فرصت های جدید شغلی می تواند بیکاری های فصلی مناطق روستایی را نیز کاهش دهد.
در کنار این مسئله افرادی هم هستند که با وجود زندگی در شهرهای بزرگ به روستاها برمی گردند و مشغول فعالیت اقتصادی می شوند.
عبدالحسین مولایی بازنشسته جهاد کشاورزی است که بعد از گذشت 40 سال از زندگی در تهران و کرج دوباره به همراه خانواده به زادگاه خود روستای بابلقانی برگشته و شروع به کار کشاورزی کرده است.
وی هدف خود از بازگشت به روستا را اینگونه بیان می کند: با توجه به این که رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر به بحث اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی تأکید فراوانی داشته و دارند، از طرفی هم علاقه بسیاری به کار کشاورزی داشتم تصمیم گرفتم به روستای محل زادگاهم برگردم و پس از این که موضوع را با همسرم که خود مطرح کردم با کمال میل قبول کرد و به زادگاه خود برگشتم وکار خود را شروع کردم.
پس از ورود به روستا شروع به آماده سازی زمین های کشاورزی کردم و و از زمین های بایری که مدت ها بود بلااستفاده مانده بود و مردم روستا معتقد بودند که این زمین ها قابل کشت نیستند توانستم زمین ها را آباد کنم و محصولاتی را که تا حالا کسی کشت نکرده است مانند انواع کدو و لوبیا، صیفی جات و ... را عمل بیاورم که موجب تعجب روستاییان اطراف شد به طوری که حس کنجکاوی اهالی را برانگیختم و هر روز تعدادی برای کسب اطلاعات در زمینه کشت محصولات مختلف به من مراجعه می کر دند و خوشحال هستم که به روستاییان این نکته را یادآوری شدم که اگر کاری بخواهیم انجام دهیم می توانیم انجامش بدهیم.
وی در پاسخ به این سوال که قصد دارید چه محصولاتی دیگری را کشت کنید گفت: یکی از راه های اجرایی کردن دستور مقام معظم رهبری و با توجه به کمبود شدید منابع آبی و فراهم بودن شرایط کشت محصولات استراتژیکی مانند زعفران، گل محمدی و دانه های روغنی و ... را توصیه می کنم که متناسب با شرایط منطقه ما هست و من با تحقیقاتی که کردم متوجه شدم که کشت این محصولات متناسب با شرایط آب و هوایی است و می شود انجام داد.
حرف آخرم به کشاورزان این است که از تک محصولی و سنتی کار کردن دست بردارند و به سمت محصولاتی که نیاز به آب کم دارند بروند و جا دارد دولت هم از کشاورزان متقاضی حمایت کند و به جوانان نیز توصیه می کنم اگر بخواهند کار کنند می شود کار کرد فقط باید کمر همت را بالا زد.

مجتبي طاهري – دبير انجمن زعفرانكاران ملاير

دیدگاه شما

آخرین اخبار