نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

17. شهريور 1395 - 11:53   |   کد مطلب: 19990
یادداشت/حجت الاسلام بصیر
آل سعود مجری صهیونیسم در قتل و کشتار
سال گذشته، صبح اولین روز ایام عید قربان در مشعر منا فاجعه ‌بارترین حادثه دو دهه اخیر با قربانی شدن دست‌ کم هفت هزارحاجی رخ داد تا حجاج بیت الله الحرام به جای آنکه در سرزمین امن الهی احساس امنیت و آرامش داشته باشند، به سبب نالایقی و سوءمدیریت و بی‌کفایتی آل سعود، لحظات رعب آوری را از ابتدای موسم حج سپری کنند.

«...چاره‌ای نیست جز این‌که بگوییم، سعودی‌ها لیاقتِ اداره‌ این مشاهد را ندارند؛ «مدینه» و «مکّه» را باید از زیرِ نگینِ این حضرات بیرون کشید و دو شهرِ بین‌المللیِ اسلامی اعلام کرد...»

 

امنیت حرم الهی در قرآن و روایات

از ویژگی‌های حرم الهی و سرزمین مکه آن است که خداوند آن را محلّ امن قرار داد و این هم دراثر دعای حضرت ابراهیم علیه السلام است که از خداوند خواست مکّه را شهر امن قرار دهد، در آنجا که فرمود: رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَدا آمِنا. خداوند هم دعای او را مستجاب کرد وفرمود: وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ * وَطُورِ سِینِینَ * وَهَذَا الْبَلَدِ الاْءَمِینِ و به عنوان حکم تشریعی امنیت را برای مکّه قرار داد.

این سرزمین، هم باید محلّ امن باشد برای کسانی که در آنجا زندگی می‌کنند و هم برای کسانی که از خارج می‌آیند و این دو مطلب از آیات کاملاً روشن است. گفتیم که این سرزمین برای کسانی که از خارج این حرم می‌آیند نیز محلّ امن است و کسانی که وارد این مکان می‌شوند نباید احساس نا امنی کنند و کسی هم حق ندارد کاری کند که باعث نا امنی در حرم شود؛ وَمَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِنا.

حتّی در روایت نیز آمده است که کسانی در خارجِ حرم مرتکب جنایتی شوند و بعد به حرم پناهنده گردند، تا وقتی که در حرم هستند حد بر آنها جاری نمی‌شود، لیکن برای چنین افرادی محدودیت‌هایی اعمال می‌شود تا ناگزیر از حرم بیرون آید و بعد در خارج حرم حد بر او جاری شود. از این روایت استفاده می‌شود که حرم حتّی برای جانی، اگر از حرم به عنوان پناهگاه و محلّ امن استفاده کند جایگاه امن است و تا آنگاه که خود از آن خارج نشده، کسی حق ندارد حد بر او جاری کند.

امام رضا علیه السلام می‌فرماید: اگر تو حقّی بر عهده کسی داشتی و او را در مکّه یا در حرم یافتی، حقّ خود را از او مطالبه نکن و نیز بر وی سلام نکن تا او نترسد.

آری، اگر چه این شخص بدهکار، حرم را به عنوان پناهگاه اختیار نکرده، لیکن چون حرم محلّ امن است، نباید کاری کرد که او احساس نا امنی کند.

حرم الهی نه تنها جای امن است برای بندگان خدا، که حیوانات نیز در آنجا امنیت دارند و هیچ کس حق ندارد حیوانات وحشی و پرندگان را که در حرم مأوی گرفته‌اند شکار کند. گفتنی است این حرمتِ شکار، اختصاص به محرم ندارد بلکه شامل غیر محرم در حرم نیز می‌شود. و این ممنوعیت شکار، امتحان الهی است. بدیهی است انسان تا زمانی که لباس احرام نپوشیده و داخل حرم نشده، شکار حیوانات بر او حلال است. امّا الآن که محرم شده، شکار بر اوحرام گردیده است. و از سویی شکار حیوانات به سادگی میسّر است امّا خداوند شکار را تحریم کرده و این نیست مگر آزمایش الهی.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَیَبْلُوَنَّکُمْ اللّه ُ بِشَیْ ءٍ مِنْ الصَّیْدِ تَنَالُهُ أَیْدِیکُمْ وَرِمَاحُکُمْ لِیَعْلَمَ اللّه ُ مَنْ یَخَافُهُ بِالْغَیْبِ فَمَنْ اعْتَدَی بَعْدَ ذَلِکَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِیمٌ.

منا فاجعه بارترین حادثه مکه

طبق مباحث فوق این در حالی است که در سال گذشته، صبح اولین روز ایام عید قربان در مشعر منا فاجعه ‌بارترین حادثه دو دهه اخیر با قربانی شدن دست‌ کم7000  حاجی رخ داد تا حجاج بیت الله الحرام به جای آنکه در سرزمین امن الهی احساس امنیت و آرامش داشته باشند، به سبب نالایقی و سوءمدیریت و بی‌کفایتی آل سعود، لحظات رعب آوری را از ابتدای موسم حج سپری کنند.

جان باختن 7000 حاجی و زخمی شدن بیش از 1500 نفر دیگر در روز عید قربان، بار دیگر بر بی‌کفایتی، سهل‌انگاری و سوءمدیریت مقامات آل سعود در برگزاری مراسم حج و ناتوانی آنها در حفظ امنیت صدها هزار زائر بیت الله الحرام از کشورهای مختلف جهان مهر تایید زد.

بی کفایتی آل سعود

بسيارى از حوادث به سياست‌هاى نامناسب دولت عربستان بر می‌گردد كه بنوعى خود را مالك حرمين مى‌داند. دولتی که تمامی حوادثش را باید در نقشه شوم استعمار در حدود دو قرن قبل واکاوی کرد. آن هنگام که جاسوس انگلیس «همفر»، برای اجرای مقاصد شوم خود در دنیای اسلام به دنبال مجری باکفایت بود و دنیا اسلام در پی مناقشات مذهبی در جنگ و منازعات به سر می برد، چه کسی برای جنایت با استعدادتر از محمد بن عبدالوهاب می‌توانست کارگزار تکفیر در جهان اسلام باشد؟ آری! آل سعود با حمایت استعمار و تئوری وهابی سالهاست که بی‌کفایتی می‌کنند و جهان اسلام در بستر خوابی از جنس مخملی آرمیده است. در حالى كه اين مالكيت از لحاظ معنوى متعلق به جهان اسلام است و دولت عربستان فقط می‌تواند مدعى خدمتگزارى به حجاج باشد و همين واژه را البته از زمان ملك فهد عمداً انتخاب كردند ولى نتوانستند به لوازم آن پايبندى نشان دهند و خدمت به حجاج را تبديل به كشتار حجاج نكنند، حجاج بی‌گناهى كه ضيوف الرحمن‌اند و با اعتماد به دولت عربستان وارد حرمين مى‌شوند تا تكاليف شرعى خود و مناسك حج و عمره را قربةً الى الله برپا كنند.

لذا حرم امن الهی و سرزمین کعبه را باید انسان‌های دیندار حفاظت کنند، چه آنکه سید و سالار شهیدان به خاطر احتمال کشته شدن در مکه و جهت حفظ و حرمت این سرزمین ، مناسک حج خویش را به عمره مفرده تبدیل و این سرزمین را به سوی کوفه ترک تا موجبات بی احترامی به آن بیت شریف پدید نیاید.

نگاهی به مواضع رهبر معظم انقلاب در باب فاجعه منا

امام خامنه‌ای در بیاناتی مهم در مورد حادثه منا فرمودند:

فاجعه‌ی منا و کشته‌شدن صدها نفر از حجاج کشورمان و هزاران نفر از دنیای اسلام، ایام عید را تبدیل به عزا کرد. همچنین نپذیرفتن مسئولیت این فاجعه از سوی حکومت عربستان بر تلخی حادثه افزود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مقابل این حادثه موضع‌گیری‌های مهمی داشتند. ایشان ابتدا در پیامی، سه روز عزای عمومی در کشور  اعلام کردند، سپس در شروع جلسه‌ی درس خارج فقه دولت سعودی را به «مسئولیت‌پذیری» و «پرهیز از فرافکنی» توصیه کردند. همچنین در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر، به حکام عربستان هشدار دادند: «اگر بنا شد عکس‌العمل نشان بدهیم، عکس‌العمل‌های ما خشن هم خواهد بود، سخت هم خواهد بود.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی پنجم مهرماه سال گذشته نیز در ابتدای جلسه درس خارج فقه در سخنانی با اشاره به فاجعه بزرگ منا، تأکید کردند: دنیای اسلام سؤالات زیادی در این خصوص دارد و حکام عربستان بجای فرافکنی، باید با عذرخواهی از امت اسلامی و خانواده‌های داغدار، مسئولیت خود را در این حادثه سنگین بپذیرند و به لوازم آن عمل کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، حادثه تلخ منا و تبدیل شدن عید قربان به عزای امت اسلامی را یادآور شدند و افزودند: انسان لحظه‌ای نمی‌تواند خود را از این غم فارغ بداند و این غم در چند روز اخیر بر دلهای ما و همه مسلمانان سنگینی می کند.

رهبر انقلاب، فرافکنی حکام عربستان و سر باز زدن از پذیرش مسئولیت این فاجعه را نادرست و اقدامی عقیم و بی اثر خواندند و گفتند: دنیای اسلام سؤالات زیادی دارد و جان باختن بیش از هزار نفر در این حادثه مسئله کوچکی نیست، بنابراین جهان اسلام باید برای این مسئله فکری کند.

ایشان همچنین تأکید کردند: این قضیه فراموش نخواهد شد و ملتها به طور جدی آن را دنبال خواهند کرد و سعودیها نیز باید به جای فرافکنی و متهم کردن این و آن، مسئولیت خود را بپذیرند و از امت اسلامی و خانواده‌های داغدار عذرخواهی کنند.

کم کاری و پیگیر نبودن مسئولین در قبال حادثه منا

هرچند از ظرفیت  همزمانی این واقعه با نشست سران در سازمان ملل استفاده نشد و جای  یک دیپلماسی فریاد بدون ملاحظه خم ابروی کد خدا خالی بود، یاد پیر جماران بخیر که  می‌فرمود: اگر روزی از صدام بگذریم از آل سعود نخواهیم گذشت. اصلا شاید هم سخن گفتن پسا برجام با ادبیات روح الله نافرجامی داشته باشد، از منظر آنانی که بجای بستن با خدا با کدخدا می بندند.

یادداشت خویش را با این کلام جلال آل احمد به پایان می رسانم:

«...چاره‌ای نیست جز این‌که بگوییم، سعودی‌ها لیاقتِ اداره‌ این مشاهد را ندارند؛ «مدینه» و «مکّه» را باید از زیرِ نگینِ این حضرات بیرون کشید و دو شهرِ بین‌المللیِ اسلامی اعلام کرد...»

حجت الاسلام و والمسلمین دانیال بصیر

دیدگاه شما

آخرین اخبار