نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

15. شهريور 1395 - 8:19   |   کد مطلب: 19973
یادداشت/مجتبی طاهری
گل محمدي سلطان گل هاي جهان4
گل محمدی را به عنوان گل ملی ایران و سلطان گل های جهان می شناسند و با توجه به این که به گلاب آن لقب طلای مایع می دهند این گل یکی از ثروت سازترین گل های جهان است.

ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده گلاب در جهان است اما متأسفانه به لحاظ استفاده از ظرفیت های این استعداد خدادادی استاندارد مطلوبی ندارد و این امر برای کشور ما یک شکست بزرگ است آن هم در شرایطی که پتانسیل ثروت سازی آن بسیار برتر از دیگر گل های موجود در جهان است.

در بحث توسعه و پیشرفت در عرصه صنعت گل محمدی یا گل ملی ایران ضرورت یک برنامه ریزی قوی و منسجم احساس می شود و باید چندین مسئله را درنظر گرفت:

*توسعه مزرعه های گل محمدی به طور عملی و جدی و نه در قالب بخشنامه و دستورالعمل

*استفاده بهینه از فرآوری گل محمدی که از لحاظ کیفیت و کمیت می تواند متمایز از محصولات سایر کشورهای دیگر در این صنعت باشد.

*فراهم سازی یک بستر مناسب و همراه بودن ارگان های مرتبط در رفع موانع تولید در جهت توسعه و گسترش کشت این محصول ارزشمند.

*بالا بردن سطح فرهنگ، آموزش و یادگیری برای تولیدکنندگان و افراد علاقمند به این حرفه

*استفاده از علم و تکنولوژی روز در جهت ارتقاء کیفیت تولید

و مهمترین مسئله ایجاد هماهنگی و همراهی بخش دولتی با فعالان بخش خصوصی و ارائه تسهیلات ارزان قیمت.

موفقیت در این صنعت ملزم به کشت در سطح وسیع است و با ایجاد گلستان های بزرگ و تلاش برای تولید محصول ارگانیک و افزایش تولید در واحد سطح می تواند از بهره اقتصادی بالایی را برای تولیدکنندگان و فعالان این بخش به همراه داشته باشد.

آموزش نکته دیگری است که می تواند در فرهنگ سازی و توسعه نقش به سزایی داشته باشد و می توان با ایجاد مراکز آموزشی در مناطقی که استعداد پرورش گل محمدی دارد با جذب دانشجو بر اساس ظرفیت های موجود اکثر آموزش ها را به صورت عملی و علمی ارائه داد که می تواند عملکرد مطلوبی را از لحاظ کمی و کیفی به همراه داشته باشد؛ همچنین با انجام آزمایشات مختلف و جمع آوری مقالات علمی و پژوهشی و پس از کسب نتایج مطلوب خروجی این تحقیقات را به طور رایگان در اختیار متقاضیان قرار داد.

امروزه کشور ترکیه با توجه به این که حدود یک پنجم ایران سطح زیر کشت گل محمدی دارد اما در این صنعت پیشتاز است و ما نسبت به این کشور خیلی عقب هستیم و علت این امر این است که دولت ترکیه از تمام ظرفیت های آموزشی، منابع انسانی و استفاده بهینه از واحد سطح و تولید چند برابری نسبت به ایران نهایت استفاده را دارد و حتی در دانشگاه های این کشور رشته ای را به پرورش گل محمدی اختصاص داده است با این حال باز هم به این قانع نیستند و معتقد هستند که هنوز نمی توانند از تمام محصولات گل محمدی استفاده کنند.

همه ما می دانیم که گل محمدی ریشه در فرهنگ اصیل ما دارد اما این تنها کافی نیست و دولت باید به طور جدی وارد شود و با برنامه ریزی های دقیق و منسجم از تجربیات کشورهای دیگر این صنعت استفاده کنیم تا این عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

در صورتی که تصمیمی اتخاذ شود تا هزینه تولید در کشور ما کاهش یابد و افزایش صادرات را که باعث پیشرفت یک صنعت در هر کشور می باشد را داشته باشیم ما هم می توانیم همانند کشور ترکیه تولید خود را از 3 الی 4 تن در هکتار به 6 الی 10 تن در هکتار برسانیم و این توان و ظرفیت را در خود سراغ داریم.

برای رسیدن به این اهداف  فقط کافی است به جوانان اعتماد کنیم جوانانی که می توانند هر کدام و با بخشنامه ها، ابلاغیه ها و سنگ اندازی های بی مورد اداری اعتماد به نفس را از آنان نگیریم

مجتبی طاهری

مدیر عامل شرکت یاقوت سرخ

انتهای پیام/

 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار