نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

21. مرداد 1395 - 8:35   |   کد مطلب: 19799
یادداشت/مجتبی طاهری
گل محمدي سلطان گل هاي جهان3
گل محمدی را به عنوان گل ملی ایران و سلطان گل های جهان می شناسند و با توجه به این که به گلاب آن لقب طلای مایع می دهند این گل یکی از ثروت سازترین گل های جهان است.

واقعیت این است که عرق گیری گیاهان و گل ها یکی از چند روش بهره وری است كه به طور كامل گیاهان و گل ها فرآوري نمي شوند و كنار گذاشته می شوند؛ اما باید گفت در باقیمانده آن بعد از عرق گیری هنوز ماده مؤثره زیادی وجود دارد که می توان آن را عمل آوری کرد اما چون بیشتر مشتریان طالب عرقیات هستند لذا براي باقی مانده ژس از گلاب گيري كه مشتریان خاص خود را دارد برنامه ريزي و بازاريابي مناسب انجام داد، زيرا از لحاظ اقتصادی منفعت خوبي را نصيب كشاورز مي كند و حتي در کشور هم امکان تولید آن نیز وجود دارد.

با وجود این که بیش از 70 درصد سطح زیر کشت گل محمدی دنیا  در ایران است می توانیم از این ظرفیت نيز در راستای عملی کردن فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی به نحو احسن استفاده کنیم. لذا توليدكنندگان را باید علاوه بر گلابگیری به سمت تولید اسانس نیز تشويق كرد و برای این که در این زمینه موفق باشیم نیازمند فرهنگ سازی و همچنین ایجاد بازارهای جدید از طريق آموزش هاي تخصصي به كشاورزان و توليدكنندگان است.

اسانس ( عطر مایه)

شاید این سوال در ذهن خیلی ها آمده باشد که اسانس چیست و از چه چیزی تشکیل شده است؟ تقریبا برای تمام افراد جا افتاده است که اسانس عبارت است از ترکیباتی که بو و طعم خوبی دارند و در محصولات غذایی ، داروئی ، بهداشتی و آرایشی به کار برده می شود و از لحاظ لغوی به معنای جوهر، ماهیت و عنصر وجودی هر چيزي است.

اسانس ها ترکیباتی هستند که در اندام های مختلف گیاهان وجود دارند و به علت تبخیر شدن در دمای پایین جزو روغن های فرار نامیده می شوند. اسانس ها به طور کلی بی رنگ هستند ولی در مجاورت هوا اکسیده شده و تیره رنگ می شوند. اجزای تشکیل دهنده اسانس ها معمولا مایع و در بعضی موارد نیمه جامد و به ندرت جامد هستند که در آب نامحلول بوده و عمدتاً توسط بخارآب از گیاهان استخراج می شوند.

اسانس گل محمدي یکی از باارزش ترين محصول توليد شده از گل محمدي است و اين اسانس از تقطير گل هاي تازه با بخار آب بدست مي آيد. به طور کلی از گل محمدي سه نوع اسانس حاصل مي گردد.

اسانس اول که از تقطير گل هاي محمدي تازه با بخار آب به دست مي آيد و به صورت لايه اي از مايع زرد رنگ بر سطح گلاب حاصل از تقطير اين گل ها شناور مي شود و حلاليت كمتري در آب دارند و براثر سرد شدن به حالت جامد در مي آيد.

اسانس دوم: اگر گلاب حاصل از تقطير گل محمدي كه به گلاب اول معروف است را مجدداً با بخار آب تقطير كنيم اسانس دوم و گلاب دوم به دست مي آيد اين اسانس نيز به صورت لايه اي از مايع زرد رنگ بر سطح گلاب دوم ظاهر مي شود و از نظر كيفيت بسيار مرغوب تر است و در اثر سرد شدن در يخچال جامد نمي شود.

اسانس سوم تام: با ارزش ترين محصول گل محمدي كه به آن طلاي مايع لقب داده اند، و از افزودن اسانس اول و دوم گل محمدي حاصل مي شود. اين اسانس در اثر سرد شدن در يخچال به دو جزء يكي جامد و ديگري مايع تفكيك مي گردد و در صنعت عطر سازي و آرايش و بهداشتي و صنايع داروسازي كاربرد دارد.

متأسفانه در این صنعت نیز تقلب یک مشکل و معضلی است که می تواند به این صنعت ضربه بزند به طوری که با اسانس های مصنوعی نیز وجود دارد که سودجویان و فرصت طلبان 20 گرم اسانس مصنوعی را با 200 لیتر آب حل می کنند و به عنوان گلاب با حداقل قیمت به فروش می رسانند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار