نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

4. مرداد 1395 - 6:15   |   کد مطلب: 19641
یادداشت/مجتبی طاهری
گل محمدي سلطان گل هاي جهان
گل محمدی را به عنوان گل ملی ایران و سلطان گل های جهان می شناسند و با توجه به این که به گلاب آن لقب طلای مایع می دهند این گل یکی از ثروت سازترین گل های جهان است.

امروزه آگهی بخشی نیاز مبرم در بخش کشاورزی و یکی از ضروریات است که همه ما باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. همانطور که همه ما می دانیم کشاورزی اساس و رکن حیاتی برای نظام های حکومتی دنیا است چرا که با زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد و مسئولین باید نگاه ویژه ای به آن داشته باشند.

کشور ایران در زمینه کشاورزی یکی از غنی ترین کشورهای دنیا است که به جرأت می توان گفت از لحاظ آب و هوایی یک کشور چهار فصل است و اکثر محصولات کشاورزی را در طول سال می توان تولید کرد.

شهرستان ملایر هم از این قائده مستثنی نیست و می توان با معرفی محصولاتی که از لحاظ اقتصادی می تواند تأثیر مثبتی بر روی اقتصاد شهر داشته باشد و همچنین باعث اشتغال بسیاری از جوانان جویای کار شهرمان می شود و این مسئله ای است که اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم و کشاورزان را اولویت قرار داده است.

لذا وظیفه خود دانستم در راستای اطلاع رسانی جهت کشت محصولات کشاورزی کم آب بر و متناسب با شرایط منطقه محصولاتی را معرفی کنم. در سال های قبل درباره کشت زعفران مقالاتی به چاپ رسید و از این شماره قصد داریم به معرفی گل محمدی و کشت آن بپردازیم.

گل محمدی را به عنوان گل ملی ایران و سلطان گل های جهان می شناسند و با توجه به این که به گلاب به دست آمده از آن لقب طلای مایع را می دهند این گل یکی از ثروت ساز ترین گل های جهان است.

با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که گل محمدی دارد ما می توانیم با حمایت مسئولین قدم های بزرگی را در این رابطه برداشت و از این فرصت استثنایی و پتانسیل بالقوه ای که شهرستان ملایر وجود دارد به بهترین نحو استفاده کنیم تا از سایر شهر ها و استان ها عقب نمانیم و وجود یک سری افراد سودجو که اقدام به عرضه پایه های نامرغوب می کنند می تواند ضربات جبران ناپذیری را به این صنعت وارد کند و باید به صورت قانونی و معرفی مراکز معتبر جلوی فعالیت این دسته افراد را گرفت.

امروزه کاشت گل محمدی با توجه به این که نیاز به آب کمی دارد رو به افزایش است و طبیعی است که با افزایش تقاضا روند استاندارد سازی گلستان ها و فرآوری گل محمدی نیز تحت تأثیر قرار می گیرد و باعث کاهش بازارهای داخلی و خصوصاً بین المللی می گردد و به سادگی این بازارها را از دست می دهیم؛ لذا برای جلوگیری از از این مسئله و دور نشدن از استانداردهای فروش محصول پیشنهاد می گردد کلیه گلستان های لازم که احداث می گردد پایه هایی با معیارهای استاندارد صادرات و از مراکز مورد تأیید وزارت جهاد کشاورزی تأمین کنند و یا با تشکیل یک انجمن می توان متقاضیان را ساماندهی و با ارائه مشاوره های کارشناسی شده آنها را هدایت کرد با این کار اولاً دست افراد سودجو و دلال را کوتاه می کنیم ثانیاً گلستان هایی با فنوتیپ و ژنوتیپ یکدست و مطابق با استاندارد را احداث می کنیم.

رعایت این مسئله منجر به تولید محصولاتی با کیفیت یکسان و مطابق با استانداردهای جهانی می شود لذا متقاضیان باید در انتخاب پایه ها بسیار دقت داشته باشند تا با تولید محصول خوب در مقابل محصولات تقلبی که در بازار وجود دارد مقابله نمود؛ علت وجود تقلب در محصولات با ارزشی مانند زعفران، گلاب و ... عدم آگاهی مردم در خرید محصولات سطح آگاهی خود را در این زمینه باید بالا ببرند و ذکر این نکته ضروری است که هر ارزانی بی حکمت نیست.

برای موفقیت در زمینه تولید اسانس، توسعه ارقام و ... باید با کشورهای پیشرو در این صنعت تبادل اطلاعات داشته باشیم و همانطور که این کشور ها به محصول ما احتیاج دارند ما هم از امکانات و تکنولوژی آنها نهایت استفاده را داشته باشیم و یکسان سازی گلستان ها می تواند در این زمینه گام بزرگی برای ما باشد.

با توجه به این که حجم گسترده ای از گلاب تولید شده در کشور از روش های سنتی تهیه می شود و تولید در این روش می تواند در بازارهای جهانی به ما ضربه بزند زیرا هر فرد با توجه به سلیقه و تفکر خود گلاب را تولید می کند برای جلوگیری از آن باید از تکنولوژی روز در بحث فرآوری استفاده نمود تا بتوانیم جایگاه خود را در بازارهای جهانی به دست بیاوریم.

تولید گل محمدی بیشتر در حوزه گلابگیری خلاصه می شود حال این که با فرآوری بهینه این محصول می توانیم در زمینه اسانس تام، کانکریت، ابسلوت و ... را نیز ورود پیدا کنیم که از لحاظ اقتصادی می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد.

مسئله دیگری که باید گفت این است صاحبان ایده های جدید، قابل اجرا و درآمدزا باید در عمل حمایت شوند و این ایده ها را به فروش و صادرات تبدیل کنیم.

خوشبختانه نگاه دولت به بخش کشاورزی بسیار خوشبینانه و امیدوار کننده است اما ذکر دو نکته لازم و ضروری است اولاً برای فعالین بخش کشاورزی تسهیلات بانکی با سود بالای 15 درصد مقرون به صرفه و اقتصادی نیست و ثانیاً دولت معضل نقدینگی واحدهای تولیدی را باید حل کند.

در پایان باید گفت راه موفقیت در صنعت گل محمدی در کنار حمایت مسئولین، برندسازی، اجرای کردن ایده ها، افزایش کیفیت و کمیتی و از همه مهمتر استفاده از تحربیات یکدیگر است.

ادامه دارد ...

مجتبی طاهری

کارشناس مهندسی کشاورزی

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار