نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

5. تير 1395 - 10:39   |   کد مطلب: 19383
یادداشت/حجت الاسلام بصیر
نقش حوزویان در نبرد سایبری فضای مجازی
با حضور روحانیون هم در فضای مجازی و هم در فضای حقیقی، می توان به نقطه ای مطلوب از تبلیغ دینی دست یافت.

امر تبلیغ از اصول طلبگی و در بسیار از اوقات از اموری اهّم برای زندگی طلبه به شمار می آید و لذا باید توجه  داشت که "تبلیغ" از قدیم الایام در میان حوزه های علمیه به صورت سنتی دیرینه محسوب می شده است.

تبلیغ دینی توسط مبلغین حوزه علمیه به صورت "سنتی" و به اصطلاح "منبر"  در زمان و مکانی خاص مرسوم بوده و هست؛اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی ،تبلیغ دینی در یک مکان و زمان خاص نمی گنجد ، بلکه در "فضای مجازی" زمینه و فرصت برای تبلیغ معارف الهی بسیار بالا رفته و برای مبلغ دینی دسترسی به مخاطبین سهل و آسان شده است.نکته ای که قابل توجه می باشد این است که عمق و تاثیر گذاری روش اول بسیار بالاست، در حالی که تاثیر روش دوم کم عمق و سطحی می باشد که با ترکیب این 2 با یکدیگر و حضور روحانیون هم در فضای مجازی و هم در فضای حقیقی، می توان به نقطه ای مطلوب از تبلیغ دینی دست یافت.

مقام معظم رهبری در سال 91 در جمع روحانیون فرمودند " امروز این ابزار نو که آمده، اگر شما بتوانید پیام خود را به هزاران مخاطبی که در سراسر دنیا وجود دارند برسانید و این کار را انجام ندهید، روز قیامت قطعا خداوند بابت آن از شما سوال خواهد کرد." چنانچه از فرمایشات ایشان برداشت می شود حضور روحانیت در عرصه فضای مجازی امری غیر قابل کتمان است و با گسترده بودن این فضا و سابقه نداشتن چنین فضای در تاریخ اسلام،فرصت مناسبی است برای نشر معارف و حقایق دین مبین اسلام.

وجه دیگر که بسیار مهم و قابل تأمل می باشد راجع به جنگ نرمی است که اگر به شرايط كنونی فرهنگي دنيا دقت شود، مشاهده می شود كه يك تهاجم عظيم و پيچيده در عرصه فرهنگ در جريان است . مقام معظم رهبری فرمودند که :"معارضه با نظام، یک سابقه سی ساله در این انقلاب دارد؛ چیز جدیدی نیست. اَشکال معارضه، گوناگون بوده است؛ اما همیشه بوده است؛ منتها یک نکته وجود دارد و او این است که هر چه ما در نظام جمهوری اسلامی، توانستیم ریشه خودمان را عمیق تر کنیم و پیشتر برویم و کارهایمان را پیچیده تر بکنیم، توطئه دشمن هم پیچیده تر شده است. این را باید توجه داشت.خبرهایی که از مراکز حساس سیاسی و امنیتی دنیا به دست ما می رسد، نشان می دهد که دستگاه های عظیم و گسترده ای، با بودجه های کلانی، به طور دائم، متوجه نظام جمهوری اسلامی هستند و دارند کار می کنند؛ هر روز طرحی را به میدان می آورند و هر روز عرصه جدیدی را در مقابل جمهوری اسلامی می آرایند. به هر حال، امروز توطئه دشمن، توطئه پیچیده ای است. ما باید جوانب این توطئه را به روشنی بشناسیم و بشناسانیم. امروز جنگ نظامی با ما، خیلی محتمل نیست؛ لکن جنگی که وجود دارد، از جنگ نظامی، اگر خطرش بیشتر نباشد، کمتر نیست؛ اگر احتیاط بیشتری نخواهد، کمتر نمی خواهد."

نقش حوزویان در نبرد سایبری در فضای مجازی بسیار مهم است.در چند قرن اخیر روحانیت شیعه نقش تأثیرگذاری در آگاهی عامۀ مردم در مقابل توطئۀ دشمن به عهده داشته که مسئلۀ شبیه خون فرهنگی در دو دهۀ گذشته یکی از آخرین نمونه ها محسوب می شود. اما به نظر می رسد در مقولۀ مقابله با تهاجم نرم در فضای مجازی به کاری طور کامل به انجام نرسیده است.

حوزه علمیه در مقولۀ مواجهه و مقابله با هجمۀ فرهنگی دشمن از طریق فضای مجازی نقش مهم و تأثیرگذار دارند، و حضور حوزویان که رهبر معظم انقلاب از ایشان به عنوان فرماندهان جنگ نرم نام بردند که به تردید به افزایش بصیرت افسران جنگ نرم می افزاید و در این میان داشتن تعریف صحیحی از جنگ نرم و اطلاع از ابعاد گوناگون آن اولین گام برای مقابله یا مواجهه با هجوم دشمن از طریق فضای سایبری است.

نکته پایانی روحانیت در انتخاب محل تبلیغ خویش می بایست دقت کنند. ما حق نداریم از هر وسیله ای برای تبلیغ اسلام استفاده کنیم. یعنی هدف وسیله را به هیچ وجه توجیه نمی کند. رهبر معظم انقلاب یک جمله ناب دارند و می گویند که "باید مخاطب خودتان را پیدا کنید." این بدان معنا نیست که ما نگاه کنیم ببینیم یک عده دور هم جمع شده اند و ما هم وارد جمع آنان شویم. بلکه مخاطب را باید ساخت. پیامبر اکرم(ص) وقتی تبلیغ اسلام را آغاز کرد در بتخانه تبلیغ نکرد. هیچیک از پیامبران هم تبلیغ خود را از مکان های فساد و فحشا آغاز نکردند. نجات مردم از این مکان ها وظیفه اصلی است اما باید مخاطب را ساخت و مکان تبلیغ را شناخت. امروز می بینیم که باراک اوباما در پیام نوروزی سال 91 خود می گوید " فیس بوک و گوگل پلاس را به زبان فارسی مجهز کردیم و از شما می خواهیم که در آن به فعالیت بپردازید. هر چند در جاهای دیگر شما را تحریم می کنیم اما در این شبکه ها شما تحریم نیستید." در واقع آنها از رسانه برای رساندن پیام خود استفاده می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین دانیال بصیر

دیدگاه شما

آخرین اخبار