15. خرداد 1395 - 8:48   |   کد مطلب: 19293
15خرداد 1342 را مردم با انگيزه اسلامي و با عشق و ايمان به امام خودشان به وجود آوردندوستون فقرات حادثه 15 خرداد علاقه مردم به اسلام و امام بود كه اين حركت را ميدان دادند و به وجود آوردند .

15خرداد 1342 را مردم با انگيزه اسلامي و با عشق و ايمان به امام خودشان به وجود آوردندوستون فقرات حادثه 15 خرداد علاقه مردم به اسلام و امام بود كه اين حركت را ميدان دادند و به وجود آوردند .در تاريخچه زندگي سراسر حماسه و مبارزه امام خميني (ره) عليه رژيم پهلوي و حاميان امريكايي و صهيونيستي آن، نهضت 15 خرداد  يك نقطه عطف محسوب مي‌شود، به طوري كه انقلاب اسلامي ايران را تداوم نهضت 15 خرداد مي‌دانند. قيام 15 خرداد، مبارزه‌اي بود كه سه عنصر اسلام، امام و مردم، پايه‌ها و عوامل اصلي تشكيل آن بودند.شب ۱۲ محرم ۱۳۸۳ مطابق با ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ حمله‌ی نظام  سلطنتی به نهادهای دینی و در رأس آن پایگاه روحانیت در حوزه‌ی علمیه‌ی قم آغاز شد. حمله به دین و نهادهای دینی، اولین تهاجم رژیم سلطنتی به باورها و اعتقادات جامعه‌ی ایران نبود. اما نحوه‌ی برخورد مأموران نظامی و انتظامی و ساواک با روحانیت، کشتار و ضرب و شتم وسیع مردم، دستگیری­های وسیع وعاظ و علما در تهران و شهرستان‌ها و گردآوری آنها در زندان موقت شهربانی در تهران و از همه مهم­تر اسائه‌ی ادب به ساحت مرجعیت و دستگیری امام خمینی (ره)، همه و همه نشان می­داد که جنس برخورد نظام شاهنشانی با دین، نهادهای دینی، روحانیت و مردم در پانزده خرداد، از جنس دیگری است.حافظه‌ی تاریخی ملت ایران به یاد دارد که سلطنت پهلوی از بدو تأسیس جز نابودی فرهنگ ملی، اعتقادات و باورهای مردم و حذف مذهب از جامعه و واگذاری ذخایر کشور و منافع ملی به بیگانگان علی­ الخصوص امریکا و انگلیس و اسرائیل و عقب نگه داشتن ایران از قافله‌ی تمدن، سیاست دیگری را تعقیب نکرد. این رژیم از ابتدا به نام ترقی، خواسته­های به حق ملت ایران را برای استقلال، آزادی و پیشرفت و توسعه با گلوله پاسخ داده بود و با شهادت رهبران دینی و ملی چون آیت­الله حاج آقا نورالله اصفهانی، آیت­الله سید حسن مدرس، تهاجم به مسجد گوهرشاد و شهادت هزاران انسان بی‌گناه، دستگیری گسترده­ی مبارزان و آزادی­خواهان و شکنجه‌ی آنها در زندان و سرکوبی جنبش­های آزادی­خواهانه، در پی تأمین منافع حامیان خود درخارج از کشور بود. از همان ابتدا تضاد غیر قابل تردید نظام سلطنتی را با باورهای دینی و منافع ملی به اثبات رسانده بود، اما در پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ فصل جدیدی از تاریخ تحولات این کشور گشوده شد.آنچه در پانزده خرداد به وقوع پیوست، یک حادثه‌ی دردناک در بیان حوادث تاریخ این مرز و بوم نبود. پانزده خرداد به تمام معنا آغاز یک تاریخ جدید در ایران بود. در زندگی اجتماعی انسان هزاران رخداد به وقوع می­پیوندند، اما همه‌ی آنها تبدیل به رخدادهای تاریخی نگردیده و تاریخ ساز نمی­باشند. بی­تردید رخدادهای تاریخی پیوند نزدیکی با باورها و اعتقادات، بینش­ها و گرایش­ها و آرمان­های یک جامعه دارند.  لذا قیام پانزده خرداد به این اعتبار یک رخداد تاریخی است، چون پیوند عمیقی با آرمان­های جامعه‌ی اسلامی  ایران دارد..حتی شیوه‌ی دستگیری امام (ره) نیز نشان داد که شاه از همان اول، مبارزه را به پیرمردی زیرک و باصلابت باخته. این باخت وقتی برملا شد که صدای امام خمینی (ره) با طنین خاصی در کوچه­های قم پیچید که (روح­الله خمینی منم! )چرا اینها را میزنید؟ ارتش شاه تصور نمی­کرد که با آن دبدبه و کبکبه که  به ظاهردل شیر را آب می­کرد با پیرمردی روبه­رو شود که از همان اول با توکل بر خدا  آنها را چیزی به حساب نیارد.در پایان درود می فرستیم به روح بلند و ملکوتی امام (ره) وشهدای عزیز قیام 15 خرداد مخصوصآ شهید نورالله سلیمانی از شهرستان قهرمان پرور ملایر .

محمد فتحی

دیدگاه شما

آخرین اخبار