نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

29. ارديبهشت 1395 - 10:05   |   کد مطلب: 19109
یادداشت/محمد گل محمدی
روز جوان چگونه مبارک می‌شود؟
"روز جوان مبارک" این جمله ای است که امروز از همه شنیده می شود اما به راستی جوان امروز چه نیازهایی دارد و روز جوان کی و چگونه مبارک می شود؟

"روز جوان مبارک" این جمله ای است که امروز از همه شنیده می شود اما به راستی جوان امروز چه نیازهایی دارد و روز جوان کی و چگونه مبارک می شود؟

امروز گروه اصلی جوانان کشور را جوانان دهه 60 تشکیل می دهندT همان جوانان هایی که خود را نسل سوخته دانسته،  همان جوان هایی که در کلاس های 40 نفره در میزهای سه نفره درس خواندن و در انفجار جمعیتی سالهای 60 تا 70 به دنیا آمدند.

امروز دیگر آن کودکان دهه شصت که در بحبوحه جنگ قدم به دنیای پر رمز و راز گذاردند و خاطرات فراوانی با آتاری، میکرو و سگا، با خانواده آقای هاشمی با پفک نمکی و با  قصه های مجید به سنی رسیده اند که نیاز به توجه دارند.

امروز همان دهه شصتی ها که شاکله اصلی قشر جوان کشور را تشکیل می دهند، دیگر دغدغه خرید بازی میکرو و سگا را ندارند و امروز دغدغه ای بزرگ را با خود به همراه داشته و ان مسئله ای جز  شغل و ازدواج نیست!

بیکاری امروز در کشور بیداد می کند و قشر اصلی بیکاران همان کسانی که با آقای هاشمی از کازرون تا نیشابور برای انتقال شغلی سفر کردند و هر روز چشم امید به تدبیر دولتی های بسته اند.

معضل بیکاری اکنون به یکی از اصلی ترین مشکلات جوانان و خانواده های آنان بدل شده و امروز بسیاری از جوانان با مدارک بالای دانشگاهی حتی دکترا در جست‌وجوی شغل به سر می برند.

بسیاری از جوانان امروز علی رقم طی کردن مدارج مختلف علمی قدم در شغلهایی می گذارند که هیچ گونه ارتباطی با مدرک تحصیلیشان ندارد.

جوانان جامعه ما امروز به وسیله ای برای درآمدزایی دانشگاه ها تبدیل شده اند و جوانانی که برای بهتر شدن اوضاع روز به روز به مدارک علمیشان اضافه می شود به امید اینکه تدبیری حاصل شده و دستشان به شغلی برسد.

بیکاری عواقبی که جوانان پرشور و با صلابت دهه شصت را به انزوا کشیده و چه بسیار جوانانی که بیکاری دلیلی برای رسیدن به بیراهه‌ها برایشان شده است.

بیکاری شرایطی  را برای جوانان امروز جامعه ایجاد کرده است که دیگر یا میلی به تشکیل خانواده ندارد و یا کسی هم که خانواده تشکیل داده در معرض فروپاشی بنیان خانواده اش قرار داده است.

اعتیاد،عدم ازدواج و تشکیل خانواده، مشکلات اخلاقی و رفتاری، طلاق، افسردگی و بسیاری از مشکلات دیگر امروز در کمین تمامی جوانان امروز جامعه ما است همان جوانانی که در هیاهوی دنیا امروز فراموش شده اصلی هستند

جوانان امروز از شعار خسته شده اند به دنبالی اقدامی موثر هستند به دنبال راهی که از آسیب های جامعه به دور باشند به دنبال راهی که حرکت و پویایی داشته باشند و شاید بتوان گفت که اشتغال نهایت آرزوی همه جوانان است.

روز جوان روزی مبارک است که با خیال راحت و آسوده قدم در خانه خویش گذارد و دغدغه ای برای کار نداشته باشد  

 به طوری کلی دغدغه اصلی کودکان ده شصتی دیروز و جوانان فارغ التحصیلان دانشگاهی امروز ما  شغلی ثابت و مرتبط و حتی غیرمرتبط با رشته تخصصی شان است و آن روز است که روز جوان مبارک خواهد شد.

اما شاید نکته اصلی  در اینجا این باشد که واقعا چه کسی متولی اصلی جوانان است چه کسی باید پاسخگوی این همه جوان در کشور باشد.

محمد گل محمدی

دیدگاه شما

آخرین اخبار