نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

16. ارديبهشت 1395 - 8:42   |   کد مطلب: 18962
رسول گرامی مبعوث شد تا کار ناتمام پیامبران پیشین و انبیا سلف را به کمال برساند.چنانکه حضرتش فرمود: "انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق"

سلام بر بعثت، روز برانگیخته شدن خاتم رسولان و نقطه تحول انسان. درود بی پایان خداوند بر مردی که از تبار ابراهیم بود؛ آن سان که بت و بت خانه را شکست. هستی ما نثار تو، ای پیام آور رحمت و صاحب خُلق عظیم! بعثت تو باران ناگهان رحمت بود که با قطره های خود این بوستان غمناک را نمناک کرد و شکوفه های لب فروبسته را شکوفا ساخت. زمین و اهل آن که بر اثر جهل و خرافات پیر شده بود، شاد شد و جوانی یافت و کاینات، وجودی تازه یافت. بعثت نور و تابش فروغ شمع الهی، جان ها را روشن و تن ها را بهاری کرد و شاخه شاخه گل پرورید و گلستان پدید آورد و بهار آفرینش آغاز شد.

 

"هُوَ الّذی بَعَثَ فِی اْلأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ."

اوست خدایی که در میان جمعیت درس نخوانده، پیامبری را از خود آنان مبعوث کرد، تا آیات الهی را بر آنان بخواند و آنان را پاک سازد و کتاب و حکمت تعلیم دهد، هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند.

این آیه گواهی است بر هدف رسالت رسول خاتم،و قرآن سند جاودانگی بعثت او، که بعثت او با نزول این معجزه والا و جاودانه آغاز می شود.پس می بایست هدف بعثت آن فرخنده والا و عزیز را از این کتاب آسمانی جویا شویم. دعوت به خداوند سبحان، جامع‏ترین فلسفه‌ی بعثت همه‌ی انبیاء الهى است‏ و در جهان‌بینى الهى، فلسفه‌ی وحى و نبوت، بر سه اصل اساسى استوار است:

اصل اول این‏که فلسفه‌ی آفرینش انسان، تکامل اوست.

اصل دوم این‏که راهنماى تکامل، در متن وجود انسان نیست.

و اصل سوم این‏که تنها آفریدگار جهان مى‏تواند برنامه‌ی تکامل انسان را ارائه ‏نماید؛ زیرا تنها اوست که استعدادها و نیازهاى انسان را کاملاً مى‏شناسد و با همه‌ی دقایق برنامه‏هاى تکامل انسان، آشناست و از سوى دیگر، نیازى به انسان ندارد تا چیزى که به سود اوست، از او دریغ دارد.

لذا قرآن کریم در آیات متعددی پیرامون بعثت رسول گرامی اسلام و علت و فواید آن ،سخن گفته است که در این مقاله به برخی از آنان اشاره می کنیم:

قرآن کریم یکى از اهداف مهم و اصلى بعثت پیامبران و نبی مکرم اسلام را تعلیم و تبیین معارف الهى و مطالب مورد نیاز مردم شمرده است.

 "کَما اَرْسَلْنا فیکُمْ رَسولا مِنْکُم یَتْلُوا عَلَیْکُم آیاتِنا وَ یِزَکّیکُم وَ یُعَلِّمُکُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکمَةَ وَ یِعَلِّمُکُمْ ما لَم تَکُونُوا تَعْلَمُون"؛ هم‌چنان که در میان شما پیامبرى از خودتان فرستادیم که آیات ما را بر شما مى‌خواند و شما را پاک مى‌سازد و شما را کتاب و حکمت مى‌آموزد و آن‌چه را در مقام دانستن آن نبودید، به شما یاد مى‌دهد.

از دیگر اهداف بزرگى که خداوند براى بعثت رسول خاتم و دیگر پیامبران بیان کرده، تزکیه و تربیت نفوس مردم است.

"هُوَ الَّذى بَعَثَ فِى الاُمیِّیّنَ رَسُولا مِنْهُم یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکمَةَ وَ اِنْ کانوا مِنْ قَبْلُ لَفِى ضَلال مُبِین"؛ اوست آن کس که در میان بى‌سوادان فرستاده‌اى از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به ایشان بیاموزد، و آنان قطعاً پیش از آن در گمراهى آشکار بودند.

از نظر اسلام جهل و نادانى، خرافات و رسومات غلط، پیروى از هواى نفس و سلطه‌گرى و... بارهایى است که بر دوش آدمى سنگینى کرده و با رنجور کردنش، توان حرکت را از او مى‌گیرد. پیامبر اسلام آمد تا با راهنمایی‌هاى خود قفس‌هاى اسارت را درهم بشکند و آدمى را نجات دهد.

"یَضَعَ عَنهُم اِصْرَهُم وَ الاَغْلالَ الَّتى کانَتْ عَلَیْهِمْ"؛ آن پیامبر که بارهاى سنگین و زنجیرهایى را که بر آن‌ها بود، برمى‌اندازد.

از دیگر هدف‌هاى بعثت انبیا و حضرت محمد صلی الله علیه و آله آن است که آنان حجت را بر مردم تمام کنند و راه هر گونه عذرتراشى را در روز قیامت ببندند تا کسى خود را به خاطر کردار ناپسندش بى‌تقصیر نداند و نگوید: اگر پیامبر مى‌بود، گمراه نمى‌شدم.

"رُسُلا مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ لِئَلاّ یَکُونَ لِلنّاسِ عَلَى اللهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُل"؛ پیامبران که بشارت‌گر و هشدار دهنده بودند، تا براى مردم پس از فرستادن پیامبران، در مقابل خدا بهانه و حجتى نباشد.

یکى دیگر از این اهداف بلند، اقامه قسط و عدل در جامعه بوده است.

"لَقَد اَرْسَلْنا رُسَلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ اَنْزَلْنا مَعَهُم الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْط"؛ به راستى پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آن‌ها کتاب و میزان فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند.

سخن پایانی

پایه و اساس تمامی ادیان یکی است و آن اسلام است ، ولی جهانی ساختن و برتری بخشیدن به دین خدا، تنها به دست پیامبر خاتم صورت گرفت.

رسول گرامی مبعوث شد تا کار ناتمام پیامبران پیشین و انبیا سلف را به کمال برساند.چنانکه حضرتش فرمود: "انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق" پیغمبر اسلام نه تنها فرمود اخلاق نیک، بلکه نیکی را هم در مکتب خود تفسیر کرد؛

بر همه سر خِیل و سَر خِیر بود

قطب گران سنگ سبک سیر بود

شمع الهی ز دل افروخته

درس ازل تا ابد آموخته

بار امانت رسالت برای پیامبر آن قدر مهم بود که حاضر نشد آن را با ثروت های مادی و به فرموده خودش ماه و خورشید هم عوض کند. ازاینرو، پیامبر در راه اجرای رسالتش، سختی های بسیاری تحمل کرد و برای هدایت انسان ها و ابلاغ پیام توحید، بیش از طاقت خود تلاش می کرد.

پیام مهم بعثت، تحول است. تحول و چرخش کامل از همه انحراف ها و بدی ها به سوی نیکی ها و ارزش های اسلامی و قرآنی که ره آورد بعثت است.

ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد

دل رمیده ما را انیس و مونس شد

نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت

به غمزه، مسئله آموز صد مدرّس شد

دانیال بصیر

27 / رجب / 1437

دیدگاه شما

آخرین اخبار