نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

13. ارديبهشت 1395 - 9:07   |   کد مطلب: 18928
مفهوم درون‌گرایی اقتصاد مقاومتی تاکید به خلق بارزه های خاص در اقتصاد ملی و داخلی دارد که به‌طور خلاصه می‌توان آن را تولیدمحوربودن و مردم‌نهادکردن اقتصاد دانست.

مفهوم درون‌گرایی اقتصاد مقاومتی تاکید به خلق بارزه های خاص در اقتصاد ملی و داخلی دارد که به‌طور خلاصه می‌توان آن را تولیدمحوربودن و مردم‌نهادکردن اقتصاد دانست.
 در دنیای امروز، تولیدمند بودن حتی در بازترین سیستم های اقتصادی دنیا، که مراودات بسیار وسیع تجاری با دیگرکشورها دارند نیز مورد پذیرش است و بدون توجه به این بارزه ، موفقیت یک الگو اقتصادی در سطح بین‌المللی را غیرممکن می‌دانند.
به‌عنوان نمونه، اقتصاد آلمان  به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سیستم های اقتصادی جهان باتمام روابط تجاری گسترده‌ای که با سایر کشورها داراست، از تولیدمندترین اقتصادهای جهان نیز محسوب می‌شود؛ آن هم در همه‌ی بخش‌های اقتصادی نظیر صنعت ،کشاورزی ، دانش بنیان و....
بنابراین بارزه تولیدمندی برای ایجاد مزیت‌های نسبی مناسب در تعامل با اقتصاد های پویای جهانی و همچنین ایجاد ثبات درونی و اشتغال در اقتصاد ملی، از مهم‌ترین عامل‌های اقتصاد مقاومتی است که در مفهوم درون‌گرا بودن، می‌توان این مفهوم را به‌خوبی یافت.
آنچه می‌توان به‌عنوان ویژگی منحصر به ‌فرد اقتصاد مقاومتی در مقابل سایر الگوهای مطرح‌شده از سوی کشورهای دیگر در این زمینه نام برد، مردم نهاد بودن و مردمی اداره شدن سیستم اقتصادی است.
این خصلت به‌عنوان یک اصل لاینفک در اقتصاد مقاومتی است؛ به‌ شکلی که بدون دقت نظر به آن، تحقق این الگوی اقتصادی و اهداف مورد منظور آن،قابل دسترسی نمی باشد.
 اکثر سیستم های اقتصادی برمحور نظام سرمایه‌، به دنبال ایجاد انعطاف‌پذیری  در اقتصاد خود هستند، لکن این موضوع عامل مهمی چون عدالت و قسط اسلامی که در قانون اساسی کشورمان مورد تصریح است را پوشش نمی دهد .
این امر موجب خواهد شد تا در میان مدت و  بلندمدت، تامین اجتماعی و رفاه همه‌جانبه را به همراه نداشته باشد و خود عاملی برای از بین بردن اقتصاد یک کشور محسوب گردد.
اقتصاد مقاومتی با در نظر داشتن مردم به‌ عنوان محور پایه ای  کنش و واکنش  اقتصادی، اولاً به ریشه ای بودن رشد اقتصادی نظر دارد و دوما به دنبال توزیع عادلانه‌ و صحیح امکانات رفاهی و اجتماعی بین اقشار مختلف جامعه است تا از به وجود آمدن فاصله‌ی طبقاتی و ناعدالتی‌های اقتصادی و اجتماعی که برخلاف اصل های گوناگون قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است جلوگیری نماید.
دستاورد حاشیه ای توزیع عادلانه‌ی ثروت و قدرت اقتصادی ، فراهم شدن شرایط لازم برای شکوفایی استعدادهای مادی و معنوی اکثریت قاطع جامعه است و از این طریق می‌توان به سرعت پیشرفت سراسری کشور، شتاب بخشید.
بر همین اساس مردمی بودن خصلت بارز اقتصاد مقامتی است که آن را برای کشورمان تبدیل به الگویی منحصربه‌فرد می‌کند و در بلندمدت می‌تواند ضامن جبران عقب‌ماندگی‌های اقتصاد ما باشد.

حمودآصفی / حقوقدان و فعال تشکل های مردمی
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار