31. فروردين 1395 - 14:11   |   کد مطلب: 18834
حدود شرعی به وضوح و روشنی در منابع اسلامی مشخص شده است، در رابطه با حدود اخلاقی هم باید گفت که هر دو طرف باید در تمام رفتارها و گفتارهای خود رویکردی داشته باشند تا مصداق اختلاط بی مورد نباشد.

دوست به معنای یار، همدم، رفیقِ مهربان و ضدّ دشمن میباشد. به آنچه که مطابق شرع باشد و شرع آن را روا و جایز بداند مشروع گفته می شود. دوستی مشروع این است که فقط با افرادی می توانیم یار و همدم باشیم که شرع مقدس آنرا روا و جایز شمرده باشد. به تصمیمهایی که ناشی از فضائل و یا رذائل میباشد، تصمیم گیری اخلاقی می گویند. 

بین زن و مرد نامحرم جذب و انجذابی وجود دارد که مبنای آن کشش‌های مختلف روانی و زیستی در هر یک از زن و مرد و بین آن دو است. غریزه‌های نفسانی که در صورت تعدیل، نیازهای طبیعی بشر را تأمین کرده و در صورت افسار گسیختگی حیات سالم او را مورد مخاطره قرار می‌دهند، نقش مهمی در این میان بازی می‌کنند. مهمترین این غریزه‌ها، غریزه جنسی و میل به دوست داشتن و دوست داشته شدن است.

آدمی درمقابل غریزه جنسی و کنترل آن ناتوانتر است تا درمقابل باقی غرایز. علت امر هم روشن می‌باشد زیرا که احساس لذتی که تأمین این غریزه به دنبال دارد کم نظیر بلکه غیرقابل مقایسه با سایر لذات است.

تاثیرات مخرب فرهنگی روابط آزاد بر زنان و مردان  متاسفانه در حد مطرح شده باقی نمی‌ماند بلکه به تغییر فرهنگ به تمام معنا و در تمام ابعادش می‌انجامد. تبدیل شدن زنان به آبژه‌های جنسی، تمام ظواهر زنان از جمله پوشش، نوع سخن گفتن، کیفیت و کمیت ایجاد روابط اجتماعی، آمال و آرزوها ... را تغییر می‌دهد. تشدید این مسئله در زندگی مردان نیز اثر گذارده و به جای مردان غیرتمند طالب زندگی پایدار، از آنان مردان هوسران و متقاضیان کالاهای جنسی می‌سازد.

ضمن اینکه بسیاری از انسان‌ها در اکثر موارد فقط به اتکای عقل، غرایز را کنترل نمی‌کنند و به ندای عقل توجه نمی‌کنند. لذا در این میان شریعت به خصوص با دستورات الزامی‌اش، به کمک عقل آمده و به او در مهار غرایز کمک می‌کند.

در رابطه با حدود شرعی و اخلاقی که زنان و مردان باید در محیط کار به آن پایبند باشند  می توان گفت حدود شرعی به وضوح و روشنی در منابع اسلامی مشخص شده است، در رابطه با حدود اخلاقی هم باید گفت که هر دو طرف باید در تمام رفتارها و گفتارهای خود رویکردی داشته باشند تا مصداق اختلاط بی مورد نباشد.

 

 

شاخص ما برای تنظیم رفتار و گفتار و حدود آن به عنوان مردان و زنانی که دارای مسئولیتهای اجتماعی مشترک هستیم و در فضاهایی مشترک کار می کنیم عدم اختلاط بی مورد است.

به هیچ عنوان نمی توان شرایط محیطی را نفی کرد اما اعتقاد افراد به یک سری اصول برای همکاری های جمعی بیش از مسئله محیط تأثیرگذار است. در هرصورت رعایت نکردن حدود تبعات منفی دارد و زمانی که افراد در فکر و اندیشه خود به چنین اصولی پایبند باشند در رفتار و گفتار نیز آن را رعایت خواهند کرد.

 همکاران زن و مرد از روابط دوستانه در محیط  کار حتماً باید پرهیز کنند. این حدود شرعی مورد بحث نکاتی است که زن و مرد نامحرم نه تنها در محیط کار بلکه باید در همه جا به آن پایبند باشند.

.

به کار بردن عبارتهای نامتعارف در پایان صحبتهای تلفنی میان زن و مرد نکاتی است که همواره مورد انتقاد بوده است، ما غرب را برای استفاده از ابزار از زن مورد انتقاد قرار می دهیم اما در همین جامعه اسلامی ما عده ای برای منفعت بیشتر ترجیح می دهند برای مشاغلی چون پاسخگویی به تلفن از صدای زنان استفاده کنند چرا که دارای جاذبه است، این نگاه به زن همان نگاه ابزاری است که ما آن را مورد انتقاد قرار می دهیم.

حضور زن در خارج از محیط خانه اقتضا می کند ضوابطی را که شرع برای ارتباط زن با مردان نامحرم در نظر گرفته رعایت کند و رعایت حجاب یکی از این ضوابط است. نحوه گفتگوی زن با مردان دیگر از جمله همکاران وی در محیط کاری باید به گونه ای باشد که منشأ تحریک غرایز افراد نباشد و محیط عاری از عوامل انگیزش شهوانی باشد.

ابعاد و پیامدهای سیاسی و اقتصادی روابط آزاد

مسئله روابط آزاد زنان و مردان در طول تاریخ علاوه بر اینکه یک مسئله اجتماعی با ابعاد فرهنگی بوده، ابعاد سیاسی و اقتصادی هم داشته است. کسانی که کمی با تاریخ جهان آشنا بوده و قصه استعمار نو را مطالعه نموده باشند، می‌دانند که آزادسازی روابط زنان و مردان و اباحیگری اخلاقی تا چه حد جوامع و بخصوص قدرت جوان ملت‌ها را فلج کرده و تخم بی‌تفاوتی نسبت به مسایل اساسی داخلی یک کشور را بین آنها افشانده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار