نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

21. فروردين 1395 - 11:39   |   کد مطلب: 18731
یادداشت/مجتبی طاهری
اقتصاد مقاومتی و کشاورزی
اقتصاد مقاومتي تكيه بر توليد داخلي، حمايت از توليد كنندگان و كار آفرينان و همچنين استفاده از ظرفيت ها و پتانسيل هاي موجود در هر منطقه است.

سال 1395 با پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب آغاز شد و طبق روال سال های گذشته به مسئله اقتصاد به عنوان یک رکن اساسی برای کشور تآکید داشتند و بر این اساس شعار سال را به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کردند.

مردم در سال گذشته به وظیفه خود عمل کردند و با لبیک گفتن به ندای رهبر خود با حضور در راهپیمایی 22 بهمن و حضور حداکثری و باشکوه در هفتم اسفند و انتخاب نمایندگانی شایسته و انقلابی وظیفه خود را انجام دادند و این حضور مردم حاوی پیامی برای دولتمردان و مسئولین بود و خواستار رفع مشکلات جامعه مانند فقر اقتصادی، رفع معضل بیکاری جوانان، تسهیل در امر ازدواج و ... شوند.

حال نوبت به دولتمردان است که وظیفه خود را در قبال مردم انجام دهند و اینککه آرامش و ثبات اقتصادی در کشور حاکم شده است و پیروزی بزرگ هسته ای و برداشته شدن تحریم ها که با رهبری هوشمندانه مقام معظم رهبری، تدبیر و عقلانیت دولت تدبیر و امید و حمایت همه جانبه مردم از تیم هسته ای صورت گرفته است انتظارات مردم را برآورده و از این فرصت برای پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور و رفع مشکلات جامعه نهایت استفاده را نمایند.

کشور ایران از زیرساخت ها و پتانسیل های خوبی در حوزه های مختلف برخوردار است به خصوص در بخش کشاورزی که استعدادهای بی نظیری از نظر امکانات و منابع انسانی دارد ولي متاسفانه خوب مدیریت و ساماندهی نشده است.

بنا به تعبیر نشریه ساینس که یک هفته نامه جامع علمی در آمریکاست ایران خاستگاه کشاورزی در جهان است و یکی از کشورهای برتر در حوزه کشاورزی است اما متاسفانه تا به حال در رسیدن به خودکفایی و قرار گرفتن در جایگاه واقعی خود همچنان نیازمند پیمودن راه است. کشور ایران در تولید محصولاتی مانند زعفران، زرشک، پسته خاویار و ... رتبه اول دنیا را دارد و در تولید محصولات دیگر رتبه های 2 تا 15 دنیا را دارد؛ اما متاسفانه با توجه به این استعدادها جایگاه واقعی خود را در بازارهای جهانی ندارد و یا در حال از دست دادن این رتبه ها در محصولات استراتژیکی مانند زعفران است به طوری که کشورهایی مانند افغانستان و چین هم در این حیطه وارد شده اند و چه بسا در سال های آینده این جایگاه را نیز از دست بدهیم و قادر به رقابت با آنها در بازارهای جهانی نباشیم.

همانطوری که رهبر انقلاب تاکید بر تولید داخلی در راستا اقتصادي مقاومتي دارند در این زمینه هم می توانیم با استفاده از ظرفیت هایی که در کشور و به خصوص شهرستان ملایر وجود دارد براي تحقق فرمایشات ایشان اقدامات عملياتي انجام دهيم.

اگر می خواهیم کشاورزی ما نجات پیدا کند باید همه متولیان امر پای کار بیایند و با ایجاد شرایطی آسان  و فرهنگ سازی به کشاورزان ما کمک شود تا بتوانند از سیستم سنتی خارج شده و به صنعتی شدن در زمینه استفاده از سیستم های آبیاری نوین، بسته بندی های به روز و مطابق با سلیقه بازارهای جهانی، انبار کردن صحیح محصولات کشاورزی جهت کاهش ضایعات و از بین رفتن محصولات و ... روی بیاوریم.

همانطور که می دانید کشاورزی یکی از مهمترین و استراتژیک ترین بخش های اقتصادی هر کشور است که در کشور ما زیاد به آن اهمیت داده نشده است. در سال های گذشته طوری کار کرده بودیم که در تولید محصولات استراتژیکی مثل گندم جشن خودکفایی گرفته شد و از واردات آن به کشور بی نیاز شدیم اما به علت سوء مدیریت دوباره مجبور به واردات شدیم.

در راستاي اقتصاد مقاومتي که مد نظر مقام معظم رهبری نیز هست کارهای زیادی را می توان در بخش کشاورزی انجام و کشور را بی نیاز از واردات محصولات کشاورزی کنیم؛ امروزه کشور ما به خصوص شهرستان ملایر با خشکسالی های پی در پی و همچنین سرمازدگی مواجه می شود که ضرر زیادی را به کشاورزی ما وارد می کند لذا برای جلوگیری از این زیان و ضررها نیاز است که از روش های علمی و تخصصی استفاده کرد و یا با تغییر الگوی کشت کشاورزی و شناسایی محصولاتی متناسب با شرایط جغرافیایی بتوانیم از ضررهایی که به کشاورزان وارد می شود جلوگیری کنیم.

شهرستان ملایر به مانند سایر نقاط کشور با بحران آب مواجه هست و در صورتی که این روند ادامه داشته باشد روستا نشینان به مرور زمان به علت مشکلات اقتصادی به  شهرها مهاجرت می کنند و اين امر زمینه ساز معضلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی می شود که برون رفت از آن دشوار و بسیار هزینه بر است که پیشنهاد می شود برای جلوگیری از مهاجرت آنان محصولات کم آب بری که با آب و هوای شهرستان سازگار هستند و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است مانند: پسته، زعفران، زرشک، گل محمدی و ... که علاوه بر تامین نیاز داخل حتی می توان به عنوان یک محصول صادراتی كم سود خوبی هم دارد را به روستاییان معرفی کرد تا آن را جایگزین محصولات پرآب بر نمایند زیرا این محصولات مقاوم به خشکی هستند و در برابر تنش های محیطی سرما و گرما مقاومت بالایی دارند و ترویج این محصولات در شهرستان ملایر نوید آینده ای درخشان از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی می تواند داشته باشد به طور مثال باید گفت در بحث کشت زعفران حدود 15 سال است که در شهرستان به طور جسته گریخته انجام می شود اما در چند سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته است و کشاورزان تمایل و رغبت به کشت این محصول و همچنین ایجاد گلستان های گل محمدی و باغ زرشک از خود نشان داده اند و این حمایت دولت را می خواهد که با ارائه تسهیلات بانکی مناسب حمایت خود را از آنان داشته باشند.

فراموش نكنيم اقتصاد مقاومتي يعني تكيه بر توليد داخلي، حمايت از توليد كنندگان و كار آفرينان و همچنين استفاده از ظرفيت ها و پتانسيل هاي موجود در هر منطقه.

دیدگاه شما

آخرین اخبار