نه دی زاییده عاشوراست و البته باید بسیار فراتر از آن را عنوان کرد که انقلاب اسلامی نیز از برکات عاشوراست. البته باز هم فراتر یعنی همان کلام پر از معنا و نورانی حضرت امام (ره) که فرمود محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است واگر فرموده اندکل یوم عاشورا و کل ارض کربلا یعنی هر جایی که هستی و در هر لحظه از زمانی که قرار داری بر شماست که به ندای هل من ناصر ینصرنی امام زمانت لبیک بگویی و بعد از آن تمام روابط و مناسبات زندگی خودت را بر مدار خواسته های امام بر حق خود تعریف کنی. اگر در زیارت عاشورا می گویی انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و یا ولی لمن والاکم و عدو لمن عاداکم یعنی اولا تو نمی توانی با همه در صلح و صفا زندگی کنی ثانیا برای شناخت دوست و دشمن و نحوه ی تعامل با آنها باید ملاک داشته باشی. یعنی با دوستان حسین (ع) در سلامت ودوستی و با دشمنان حسین (ع) در جنگ آیا دوستی و دشمنی با دوستان و دشمنان حسین (ع) محدود به محرم 61 هجری قمری است؟ اگر چنین بود و اگر عاشورا واقعه ای فراتر از زمان و مکان نبود، اصلا اسمی از عاشورا نمی ماند که امروز محل بحث برایش باشد. از آنجا که هر روزمان عاشورا و هر مکان مان کربلا است دوستی و دشمنی ما با دوستان و دشمنان حسین (ع) (الی یوم القیامه) ادامه دار است. حال از عاشورای 61 هجری قمری به عاشورای سال 1388 هجری شمسی در تهران بیا. مگر می شود شیعه ی حسین (ع) بود و ببینی در ظهر عاشورا عده ای در خیابان در حال پایکوبی و سوت و کف اند و پرده های سیاه عزاداری سالار شهیدان را آتش می زنند و ساکت بود؟ شیوه ی برخورد با دشمنان عاشورا را فرهنگ عاشورا خود مشخص کرده است: (حرب لمن حاربکم و عدو لمن عاداکم) لذا 9 دی اتفاقی طبیعی از پیروان حسین بن علی در بستر فرهنگ ساز عاشوراست. 9دی 1388همان اتفاق 23 تیرماه 1378 بود و از جنس تظاهرات تاسوعا و عاشورای1357. رمز ماندگاری انقلاب اسلامی پیروی از فرهنگ عاشوراست و برای همین هم دشمنان در سالهای سال در صدد انحراف معارف عاشورا در قالب های متفاوت بوده اند و هستند ولی چون قلبشان توان درک واقعه ی عاشورا را ندارند هرگز توان مقابله با آن را هم نخواهند داشت برای همین است که شرک و نفاق شان نمایان می شود و عاشورایی نیست که گروهی از شیعیان و عزاداران حسینی در گوشه ای از جهان در راه امام شهیدشان به خاک و خون کشیده نشوند. 9دی 1388 هم از همان جنس است. مدعیانی که در طول سی سال در صدد انحراف معارف عاشورا بودند، در عاشورای 1388 بعد از 8 ماه مقابله با نظام دشمنی خود را با ریشه و اصلی که نظام بر پایه آن استوار شده نمایان کردند و پرده نفاق ازچهره برداشتند. خاصیت عاشورا همین است. خطوط حق و باطل را شفاف می کند و اتمام حجت .اما امروز 9دی ما چه روزی است؟ اگر روزی کربلای ما در خیابان های شهرهای مختلف ایران اسلامی و عاشورایمان 9 دی 88 بود امروز کربلایمان کجاست؟ بصیرت یعنی شناخت صحیح و به موقع کربلا و عاشورای زمان خودت؟ اگر سر حسین زمانت از تن جدا شد و تو بعد از آن فهمیدی که کربلا و عاشورایت کجاست، چه سود؟ نمی شود دم از حسین زد و با یزید هم دست دوستی داد نمی شود هم با حسینی ها در دوستی بود و هم با یزیدیان سئوال خیلی سخت نیست بر اساس این فراز از زیارت عاشورا (انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و یا ولی لمن والاکم و عدو لمن عاداکم) روابط دیپلماتیک ما با آمریکایی ها و صهیونیست ها باید چگونه باشد؟ با آل خلیفه و آل سعود چطور؟ با کسانی که سنگ یزیدهای زمان را در داخل به سینه می زنند و در عاشورای 88 در خیابان های تهران به شادی پرداختند چطور؟ولی باید همه بدانند که نه دی ثمره ی خون همه شهیدان انقلاب اسلامی بود. نه دی تاریخ نبود بلکه خود تاریخ سازشد.ودراین روزملت ایران با بصیرت و هوشیاری همانند هشت سال دوران دفاع مقدس در برابر فتنهگران ایستادگی و با خلق حماسه ۹ دی پیروزی دیگری برای ایران اسلامی رقم زدند.و لذا باید گفت که نه دی قیام پا برهنه ها، مردودی بی بصیرت ها وتلنگر به خواص بود.
محمد فتحی می آبادی
دیدگاه شما