نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

22. شهريور 1394 - 22:38   |   کد مطلب: 16726
مسئولین محترم باید پاسخگو باشند که بودجه های جنگ نرم کشور در کجا هزینه می شود؟! هرچند روشن است که تا زمانی که بعضی از مسئولین و دولتمردان، خود در شبکه ها و شیطان افزارهای صهیونیستی گرفتارند، نمی توان از آنها انتظار فعالیت جهادگونه در عرصه فرهنگی را داشت! اگر مسئولین در کلیه نهاد ها و تشکیلات فرهنگی از شبیخون فرهنگی و رخنه های ایجاد شده بی اطلاعند، تکیه زدن بر مسند مسئولیت اشتباه بزرگی است و اگر می دانند و منفعلانه شاهد ذبح فرهنگی-عقیدتی جوانان هستند، گناه نابخشودنی آنها قابل چشم پوشی نخواهد بود!!!

"امروز دشمن بیشترین همّت خود را روی تهاجم فرهنگی گذاشته است... الان یک کارزار فکری و فرهنگی در کار است. هر کس بتواند بر این صحنه کارزار و نبرد تسلط یابد، خبرها را بفهمد، احاطه ذهنی داشته باشد و یک نگاه به صحنه بیندازد، برایش مسلّم خواهد شد که الان دشمن از طرق فرهنگی بیشترین فشار خود را وارد می آورد..." (امام خامنه ای، 12/2/1369)

جنگ میان جبهه باطل و جبهه حق، یک سنّت و قانون همیشگی بوده است. با پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد گفتمان استکبار ستیزی و مقاومت، دشمنی جبهه باطل به سردمداری آمریکا و صهیونیسم جهانی بر ضد اسلام و تشیّع نیز آشکارتر شد. دشمن با هوشیاری دریافته است که قوه محرک و تغذیه کننده این انقلاب، اسلام ناب محمدی است که عامل تمام مقاومت ها و پیروزی های ملت ایران محسوب می گردد.

بعد از ناکامی در هشت سال دفاع مقدس،  دشمن با تغییر تاکتیک از طریق هجمه فرهنگی و این بار جنگ نرم به مهار انقلاب اسلامی و حتی سرنگونی این نظام مقدس کمر همت گماشته و در این راه از تمامی جریان ها و نیروهای داخلی و خارجی اش حداکثر استفاده را می کند. تجربه موفق در استحاله فرهنگی مردم اندلس، اتاق فکر دشمن صهیونیستی را بر آن داشته تا با به کارگیری سربازان فرهنگی که دانسته یا نادانسته به خدمت مکتب غرب و استکبار در آمده اند، به تخریب هویّت فرهنگی و دینی ما بپردازد. شهید مطهری می نویسد: "اقوام و ملت هایی که تصمیم می گیرند روح مذهب، اخلاق، شهامت، شجاعت و مردانگی را در ملتی دیگر بکشند، وسایل عیاشی،  شهوترانی و سرگرمی های نفسانی آنها را فراهم می کنند."

دشمن با آگاهی از این مسئله از تغافل مسئولین و ناآگاهی مردم حداکثر استفاده را می نماید و در این راه با تخصیص میلیاردها دلار بودجه و به کارگیری گسترده رسانه ها و شبکه های اینترنتی و ضداجتماعی مجازی، برای تغییر سبک زندگی اسلامی و بی اعتقاد کردن مردم به ویژه نسل جوان نسبت به اصول اعتقادی اسلام و انقلاب تلاش می کند. استفاده از قدرت رسانه ای اعم از شبکه های ماهواره ای،  رادیویی،  فضای مجازی و اینترنت در جهت افزایش نفوذ و جذب مخاطبین خصوصاً جوانان و نوجوانان، باعث رخنه فرهنگی دشمن تا بطن خانواده ها شده است.

 

در مقابل این فعالیت بی وقفه دشمن و علیرغم تاکید فراوان رهبری معظم انقلاب بر دشمن شناسی به عنوان یک وظیفه مستمر، مسئولین محترم رسالت خویش را در جهت نهادینه سازی و انتقال گفتمان انقلاب و ارزش های ملی –مذهبی به نسل جوان فراموش کرده اند و با غفلت ورزیدن از نقش مهم رسانه ها در شکل دهی فرهنگ عمومی، باورها و اعتقادات، نه تنها به وظایف خود عمل نمی کنند،  بلکه با ضعف ها و نقایص فراوان در پرداختن به اولویت های فرهنگی، در مقابل قتل عام فرهنگی دشمن منفعل و خاموش به نظاره نشسته اند!

 

اینترنت و فضای مجازی و سهولت دستیابی به محتوای آن بستر مناسبی برای شبیخون فرهنگی دشمن ایجاد کرده است. فساد و فحشای موجود در شبکه های ضد اجتماعی و قابلیت دسترسی آسان تمامی افراد با سنین مختلف به آن، از جمله اهدافی است که دشمن به راحتی به آن دست یافته است. بر اساس ماده 639 قانون مجازات اسلامی، کسی که مردم را به فساد یا فحشا تشویق نموده یا موجبات آن ‌را فراهم نماید،  به حبس از یک تا ده سال محکوم می‌شود. همچنین در ماده 15 قانون جرایم رایانه ای، برای کسانی که از طریق سیستمهای رایانهای یا مخابراتی یا حاملهای داده، شیوه دستیابی به محتویات مستهجن را تسهیل می کنند، مجازاتی در نظر گرفته شده است. با این وجود عدم برخورد قاطع مسئولین قضایی در مقابله با این روند اندلسی سازی فضای فرهنگی کشور قابل تأمل است! شبکه های ضد اجتماعی نجس صهیونیستی در فضای مجازی سرشار از محتوای مجرمانه ی فساد و فحشا است.

 

مطالبی حاوی توهین به افراد و شخصیت ها،  توهین به مقدسات،  تبلیغات ضد اسلامی، طرح مسائل نژادی و قومیتی، نشر تصاویر مروّج بی حجابی، تشویق به ارتباط با نامحرم، رواج بد دهنی و پیام های غیر اخلاقی، نشر مسائل مربوط به روابط جنسی و تحریک کننده در قالب پیام ها، تصاویر، مکالمات و ... همگی ضمن آن که از مصادیق محتوای مجرمانه فساد و فحشا است، باعث کم رنگ شدن قبح این اعمال و تبدیل ضد ارزش ها و گناه به امری عادی و معمول می شود. مسائلی که حساسیت زدایی درباره آنها پیش از این از طریق فیلم ها و برنامه های ماهواره ای شروع شده و اکنون با سرعت و سهولت بیشتر از طریق فضای مجازی و شبکه های ضد اجتماعی دنبال می گردد. در مقابل،  ضعف و کم کاری رسانه ملی در ساخت برنامه هایی با هدف بصیرت بخشی و اطلاع رسانی هدفمند در مقابله با هجمه های رسانه ای دنیا از یک سو و سوق دادن و تشویق مخاطبین به حضور در شبکه های سراسر فساد ساخت دشمن صهیونیستی (همچون اینستاگرام، تلگرام و ...) از سوی دیگر، باعث پیشبرد اهداف دشمن در این قتل عام فرهنگی می شود.

 

مسئولین محترم باید پاسخگو باشند که بودجه های جنگ نرم کشور در کجا هزینه می شود؟! هرچند روشن است که تا زمانی که بعضی از مسئولین و دولتمردان، خود در شبکه ها و شیطان افزارهای صهیونیستی گرفتارند، نمی توان از آنها انتظار فعالیت جهادگونه در عرصه فرهنگی را داشت! اگر مسئولین در کلیه نهاد ها و تشکیلات فرهنگی از شبیخون فرهنگی و رخنه های ایجاد شده بی اطلاعند، تکیه زدن بر مسند مسئولیت اشتباه بزرگی است و اگر می دانند و منفعلانه شاهد ذبح فرهنگی-عقیدتی جوانان هستند، گناه نابخشودنی آنها قابل چشم پوشی نخواهد بود!!! شورای عالی انقلاب فرهنگی که براساس مطالبات مستمر و متوالی مقام معظم رهبری بنا بود به عنوان قرارگاه فرهنگ کشور باشد،  فاقد نظام برنامه ریزی درست برای دستگاه های فرهنگی در مقابله با هجمه های موجود است و مصوّبات آن به لحاظ عملی فاقد ضمانت اجرایی در کشور است. در واقع کارایی و اثربخشی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه عالی در بحث فرهنگ کشور، پاسخگوی نیازهای حداقلی برای مقابله با تهدیدات جنگ نرم دشمن نیست. در حالی که رزمندگان خستگی ناپذیر جنگ نرم در فضای مجازی بدون پشتوانه بودجه های عظیم دولتی و حتی حمایت مختصر دستگاه های ذی ربط،  فقط بنا به وظیفه دینی و ملی خود و طبق دستور مقام معظم رهبری، بدون هیچگونه انتظار تشکر و تقدیر مشغول فعالیت هستند، نیرو های مسئول در نهاد های مختلف فرهنگی به خواب غفلت فرو رفته اند و از سنگر های خالی که به راحتی توسط دشمن فتح می شود کوچکترین نگرانی به خود راه نمی دهند! جنگ نرم میدان مباحثه، استدلال، تفکر و خلاقیت است و سنگرهای این جبهه نیازمند تدارکات،  نقشه ی دقیق راه و نیروهای جوانی است که با دشمن شناسی قوی بار دیگر ولایت مداری خود را در عرصه فرهنگی کشور به عرصه ظهور برسانند.

 

متأسفانه بایسته های بسیاری در مواجهه با فضای مجازی از سوی مسئولان محترم نهادهای گوناگون فرهنگی به انجام نرسیده است. امید است اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسئولان صدا و سیما و سایر دستگاههای فرهنگی کشور، ضمن درک اهمیت و پیچیدگی های فضای مجازی و تلاش برای حفظ هنجارها، ارزش ها و سبک زندگی اسلامی-ایرانی و مقابله با آسیب های ناشی از تهاجم فرهنگی دشمن، بیش از این انجام وظایف خود را به تعویق نینداخته و برای درمان اوضاع نابسامان فرهنگی چاره ای بیندیشند و این فرمایش حکیمانه رهبر معظم انقلاب را همیشه به خاطر داشته باشند که: "دشمن از راه اشاعه فرهنگ غلط فرهنگ فساد و فحشا- سعی می کند جوان های ما را از ما بگیرد. کاری که دشمن از لحاظ فرهنگی می کند یک تهاجم فرهنگی بلکه باید گفت یک شبیخون فرهنگی و یک قتل عام و غارت فرهنگی است". (22/4/1371)

سمانه موسی پور

دیدگاه شما

آخرین اخبار