نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

5. مرداد 1394 - 12:26   |   کد مطلب: 15933
روز جمعه پنجم مرداد سال 1358 برابر با سوم ماه مبارک رمضان سال 1399 ق، اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت‏اللَّه سیدمحمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

روز جمعه پنجم مرداد سال 1358 برابر با سوم ماه مبارک رمضان سال 1399 ق، اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت‏اللَّه سیدمحمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

در اهمیت نماز جمعه همین بس که قرآن کريم در سوره جمعه، آيات 9 تا 11، جايگاه بلند نمازجمعه را در نظام عبادي اسلام بيان مي کند. در این آیات خداوند، اهل ايمان را مورد خطاب قرار می دهد: "آن هنگام که منادي نماز، در روز جمعه شما را براي شرکت در نماز جمعه فرا مي خواند، به نماز بشتابيد. داد و ستد را رها نماييد که شرکت در نمازجمعه براي شما بهتر است و تجارت و معاملات سودآورد، همچنين سرگرمي هاي بيهوده، نبايد شما را از نماز بازدارد" و موجب شود که جماعت نمازگزار و خطيب جمعه را رها و تنها گذاريد.

نماز جمعه  نه تنها یک عبادت، بلکه مظهر وحدت مسلمانان و شکوه و عظمت اسلام است  که  قدرت مسلمانان در آن تجلّی می یابد. به طوری که به نمایش گذاشتن این قدرت سیاسی و عبادیِ جهان اسلام، دشمنان اسلام و منافقان را مأیوس کرده، نیرنگ آنان را برای همیشه ناکام می سازد و ترس و وحشت را در دل دشمنان اسلام می افکند.

نماز جمعه، پایگاه عظیمی است که مردم را در صحنه نگه داشته و حضور  آنها در صحنه،  انقلاب اسلامی را حفظ نموده است.

به برکت همین انقلاب، نماز جمعه به یک سنت پایدار در کشور تبدیل شده است به طوری که  هم اکنون در شهرستان ملایر چهار نماز جمعه بر پا می شود.

مردم فهیم قدر این نعمت الهی را درک نموده وهرهفته با شرکت خود، اين سنگر اسلامي را حفظ نموده تا به برکت آن، توطئه‌هاي خائنان و دسيسه‌هاي مفسدان و دشمنان اسلام را خنثي  نمایند.

یکی از مهمترین سرفصل های نماز جمعه، توصیه ی به تقواست، تقوای الهی که هر چه بیشتر، بنده را به معبود نزدیک می گرداند. تقوایی که همه جانبه است و ابعاد مختلف عبادی، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی زندگی مؤمنان را دربر می گیرد.

 این فریضه الهی قدرت سیاسی و اجتماعی اسلام را به رخ استکبار می کشاند پس باید هرچه باشکوه تر و پرمحتواتر اقامه شود.

این مهم، مسئولیت اعضای ستادهای نماز جمعه و ائمه جمعه را سنگین تر می کند.

بنابراین همه باید تلاش کنند تا جاذبه های نماز جمعه، هر هفته بیشتر از هفته قبل باشد و نسل جوان  را که تشنه ی حقیقت، فهمیدن و آگاهی است، سیراب نماید و به نیاز عمومی  این نسل پاسخ دهد.

ضرورت طرح مسائل سیاسی، اجتماعی و اخلاقی در خطبه‏های نماز جمعه بر کسی پوشیده نیست، پس ائمه جمعه در این دانشگاه بزرگ اسلامی، با مجهز بودن به دو بال تقوا و علم  با بیان خطبه های پر بار، به روز ، جذاب و تحلیل های جامع سیاسی و اجتماعی و بیان مسائل دینی و مذهبی می توانند در هدایت جامعه اسلامی به سر منزل مقصود نقش مهمی ایفا کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار