نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

16. اسفند 1393 - 10:40   |   کد مطلب: 14966
این روزها برلزوم تغییر در سبک زندگی تاکید می شود و صاحبنظران دینی معتقدند جامعه ایرانی تشنه فرهنگ فاطمی است و حجاب به عنوان میراث 1400 ساله حضرت زهرا(س) در بین مسلمانان به ودیعه مانده است.

از کودکی مادرانمان برایمان حضرت زهرا(س)، دختر رسول خدا را الگوی زن بودن ترسیم کرده اند که الگویی جامع از وقار، حجاب، ولایت مداری و... است.

آنچه مسلم است اسلام با تغییر نگاه نسبت به زنان و ارزش دادن به آنها به دنبال حفظ کرامت بوده و راه سعادت را برای همه بندگان ترسیم کرده اما گاهی در این بین خواسته های نفسانی مانع رسیدن به این جایگاه است.

بر اساس بررسی ها بیشتر تاکیدات خدای متعال در قرآن و ائمه اطهار (ع) در احادیث را می توان بر حفظ حیا و عفاف و حجاب به زنان عنوان کرد.

چرا که حجاب در دوران مختلف از صدر اسلام تاکنون در جوامع اسلامی دارای فراز و نشیب هایی بوده و در حالی که در ایران باستان زنان با پوشش کامل در سنگ نگاره ها ترسیم شده اند اما با روی کار آمدن پهلوی اول و به تبعیت از توهم رهایی زن از بندها برای آزادی اجتماعی وی، دست به اصلاحات در پوشش زنان در ایران زدند که غریب به چندین دهه این رویه ادامه داشت.

تاجایی که تحلیل گران اجتماعی یکی از عوامل روی دادن انقلاب اسلامی در ایران را فراگیر شدن فرهنگ غربی و فساد و فحشا در سال های نزدیک به انقلاب در اقصی نقاط کشور عنوان می کنند که در تعارض با تعالیم دینی اسلام قرار دادشته است.

در واقع می توان گفت حجاب زدایی از جامعه تیشه بر ریشه خاندان پهلوی در ایران زد تا عبرتی برای همه تاریخ در این سرزمین پاک باشد که نمی توان مذهب را از مردم ایران جدا کرد.

پس از انقلاب اسلامی و سال های پر رنج دهه اول انقلاب که با درگیری های سیاسی و جنگ تحمیلی همراه بود اما فرهنگ از خود گذشتگی، ایثار و ارزش های ناب انقلاب در جامعه حاکم شده بود، رفته رفته با ورود به دهه دوم فرهنگ تجمل گرایی و مصرف گرایی در جامعه آغاز شد و حضور برخی خیانت کاران به نظام ضراباتی را به فرهنگ اسلامی جامعه واردمی کند.

از سوی دیگر جامعه شناسان معتقدند تغییر الگوی ارتباطی مردم جهان و برداشته شدن مرزهای فرهنگی با ایجاد رسانه ها، صادرات فرهنگ ها را که در لوای آن نیت های شیطانی برای از بین بردن فرهنگ ملت ها و سلطه را در بردارد فراگیر شده که این خود یکی از مهم ترین علت های تغییرات فرهنگی در جامعه ایرانی با هجمه های بی امان دشمنان است.

در همین راستا صاحب نظران مذهبی در همدان بر لزوم توجه به فریضه امر به معروف تاکید دارند تا جامعه خود به خود پالایش شده و از زوائدی که باعث کندی حرکتش به سوی تعالی می شود دور شود.

***متدینین جامعه نیز به راحتی از کنار منکرها می گذرند

رئیس حوزه های علمیه استان همدان در گفت و گو با مهر با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر اعتقاد لازم به این کار را می طلبد اما متاسفانه متدینین جامعه نیز به راحتی از کنار منکرها می گذرند گفت: برخی در مراسم مذهبی شرکت می کنند ولی به راحتی در عروسی های مختلط نیز حضور می یابند.

آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی با اشاره به اینکه افراد دو چهره در جامعه فراگیر شده اند اذعان داشت: شاید چند سال قبل هیچ شخصی پیش بینی نمی کرد که بی حجابی بر بد حجابی غلبه کند.

وی با بیان اینکه با واقعیت های جامعه با تعارف برخورد می کنیم گفت: برای حفظ انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی 250 هزار نفر به شهادت رسیدند و برای حفظ اسلام وقرآن خون دادند و این وظیفه امروز ماست که از راه آنان پاسداری کنیم.

آیت الله موسوی با در خواست از مسئولان صدا وسیما برای تولید فیلم های اسلامی، اظهار داشت: اگر غذای روحی سالم برای ارائه نداریم، غذای ناسالم نیز به مردم ندهیم.

وی با اشاره به اینکه اسلام فرهنگ سازی را در کنار اجرای شعائر اسلامی می داند، اذعان داشت: بخش عمده ای از ظرفیت انجام امر به معروف ونهی از منکر در دستان دولت است و همه ناهیان معروف باید احکام خدا را بی پرده بازگو کنند.

رئیس حوزه های علمیه استان همدان با اشاره به اینکه با این وضع شاهد بالعکس شدن امر به معروف ونهی از منکر در جامعه خواهیم بود بیان داشت: خدا را شکر می کنم که پس از گذشت 34 سال از انقلاب اسلامی از سوی ارگان های ذیربط اجازه طرح مسائلی چون امر به معروف ونهی از منکر در جامعه همچنان داده می شود.

عضو شورای امر به معروف ونهی از منکر استان همدان نیز در گفت و گو با مهر به خطرات ماهواره و برنامه های آن برای دور کردن بانوان از فرهنگ ایرانی و اسلامی اشاره کرد.

سعید نظری با اشاره به اینکه قدرت آمریکا در حال افول است عنوان کرد: گرچه آمریکا کسری مالی دارد ولی در بخش جنگ نرم پای کار است و درحالیکه برای استفاده از کانال های ماهواره ای در دیگر کشورهای جهان باید هزینه پرداخت کرد اما این شبکه ها برای ایرانیان رایگان است چراکه هدف 80 درصد برنامه های ماهواره بانوان هستند.

***دشمن به دنبال گرفتن غیرت دینی ایرانیان است

نظری با اشاره به اینکه تصویر می تواند بین پنج تا پنج هزار کلمه را به مخاطب انتقال دهد، اظهار داشت: دشمن به دنبال گرفتن غیرت دینی ایرانیان است و شبکه های ماهواره ای به دنبال تغییر خلقیات، اشائه فرهنگ لذت جویی، تردید، حقارت ملی و شیطان پرستی در بین مردم هستند.

وی تاکید کرد: غرب مروج جاهلیت مدرن است و سه هزار و 54 برنامه تولیدی شبکه های فارسی در سال های اخیر تنها در راستای دور کردن مردم ایران از فرهنگ ایرانی و اسلامی خود بوده است.

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان نیز در گفت و گو با مهر بر حفظ جایگاه زن در جامعه اسلامی تاکید دارد.

حجت الاسلام ناصر نقویان عنوان کرد: خدای متعال در قرآن کریم همه مومنین را دعوت می کند که لباس دشمنانش را نپوشند و راه و روش آنان را پیگیری نکنند چراکه لباس هر شخصی نشان دهنده دوستی و یا دشمنی او با خداست و لباس تقوا بهترین راه اطاعت از اوامر الهی است.

وی با اشاره به اینکه حفظ جمال الهی در انسان متجلی است و در واقع جایگاه اوست، گفت: برای پوشش بانوان توسط دشمنان اسلام برنامه ریزی های زیادی انجام شده و هر فردی لباسش نازک تر شود، علاقه به دین نیز در او کمتر می شود کمااینکه نخست وزیر انگلیس یکی از راه های تسلط بر جهان را از بین بردن حجاب در جهان اسلام می داند و هیچ مسلمانی نقشه های پیر استعمار را برای گسترش بی حجابی در کشورهای اسلامی از یاد نمی برد.

وی بیان داشت: در ترکیه آتاتورک و در ایران رضاخان مجری طرح پیگیری کشف حجاب بودند و اکنون می بینیم طرح آنان شکست خورد و در ترکیه زنان به دنبال بازگشت به چتر حجاب هستند.

نقویان با تاکید بر اینکه شهدا همگی بر لزوم حجاب تاکید داشتند بیان داشت: فرهنگ عفاف و حجاب باید از ادارات همدان آغاز شود.

نقویان با بیان اینکه ما وارث میراث یک هزار 400 ساله فاطمی هستیم و اجازه نمی دهیم حجاب و عفاف از بین مردان و زنان ایرانی رخت بر بندد و با اشاره به اینکه در فرانسه حتی مسلمانان حاضر به پرداخت جریمه حجاب در مکان های عمومی هستند ولی دست از حجاب خود برنمی دارند، عنوان کرد: ولایت مداری مردم ایران مانع از بین رفتن قداست یادگار حضرت زهرا است.

مسوول دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان افزود: مسلمانان به دنبال حجاب اصیل فاطمی هستند و در این بین در ابتدا مسوولان و دولتمردان در لزوم گسترش فرهنگ عفاف وحجاب مسئول هستند.

وی بیان داشت: برای طلایه داری ملت های اسلامی باید حکومت ولایی را مد نظر داشته باشیم.

***آرامش روانی با حیا و عفت مهیا می شود

مدیر حوزه علمیه الزهرا همدان نیز در گفت و گو با مهر با اشاره به اینکه حجاب بحثی اجتماعی است، بیان داشت: همه اعضا بدن باید رعایت حجاب را داشته باشند چراکه آرامش روانی با حیا و عفت مهیا می شود.

فاطمه عظیمی اظهار داشت: یکی از عوامل بدحجابی عدم شناخت کافی رفتار خود است چراکه در واقع باور قلبی فرد هنوز به اشتباه بودن این رفتار نرسیده و بیشتر بانوانی که در جامعه با بدحجابی جلوه می کنند در کودکی لباس های نامناسبی می پوشیده اند و این امر ادامه یافته و فرد در دوران رشد خود نتوانسته براین رفتار خود فائق بیاید.

مدیر حوزه علمیه الزهرا همدان با تاکید براینکه اگر خانمی با لباس های نامناسب در جامعه حرکت کند باعث گرایش مردان هوسران می شود، افزود: تربیت ناصحیح یکی دیگر از این عوامل است.

عظیمی اشاره به اینکه زن خواستار زیبایی و جلوه گری است، بیان داشت: این زیبایی ها باید برای همسران خود نمایش داده شود و محیط بیرون جای مناسبی برای نمایش جمال زن نیست.

وی با بیان اینکه رسانه های جمعی باعث ورود فرهنگ غرب در جامعه شده اند هرچند مخالف مد نیستیم بلکه باید خود فرهنگ آن را ایجاد کنیم گفت: در جامعه شاهدیم که برخی به دنبال اشائه لباس های فرهنگ غربی هستند.

آنچه مسلم است اینکه ائمه اطهار در توصیه های خود امر به معروف را یکی از رکن های جامعه اسلامی عنوان کرده اند، به طوری که اگر این فریضه از جامعه رنگ ببازد ظالمان در جامعه حاکم می شوند و افرادی که از زوائد به سادگی عبور کرده اند و وظیفه خود را در تذکر دادن انجام نمی دهند نیز در آتش این وضع خواهند سوخت.

منبع : مهر استان همدان

دیدگاه شما

آخرین اخبار