نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

8. اسفند 1393 - 17:48   |   کد مطلب: 14924
منصور بختیار
دولت- پرستار-بیمار
پرستاری در کشور ما رشته‌ا‌یی ناشناخته است، به حدی که بیشتر افراد با شنیدن نام پرستار، به یاد تزریقات و کمک‌های اولیه می‌افتند. گرچه برخلاف این تصور ناقص، باید گفت که پرستار یک عضو مهم در تیم مراقبت بهداشتی و پزشکی است .بطوری کهامروز ارزش پرستار خوب همطراز یک پزشک خوب قرار می گیرد.

پرستاری در کشور ما رشته‌ا‌یی ناشناخته است، به حدی که بیشتر افراد با شنیدن نام پرستار، به یاد تزریقات و کمک‌های اولیه می‌افتند. گرچه برخلاف این تصور ناقص، باید گفت که پرستار یک عضو مهم در تیم مراقبت بهداشتی و پزشکی است .بطوری کهامروز ارزش پرستار خوب همطراز یک پزشک خوب قرار می گیرد. احساس مسئولیت نسبت به سلامت  بشریت یک ارزش بسیار والا در فرهنگ اخلاقی پرستاران است در این فرهنگ با توجه به  تقوای الهی و آخرت گرائی و باور حضور خداوند در صحنه کار و زندگی ، پرستاران همیشه خود را درمحضر خداوند دانسته وخودرا ماموران شفاء خداوند در زمین میدانند. پرستاران با توجه به نقش حساس وکلیدی که در امر خدمات رسانی به بیماران دارند وبا توجه به شرایط خاص کاری معمولا در معرض آسیب های  شدید شغلی  خصوصا آسیب های جسمی وروانی بوده بطوری که این شغل از جمله مشاغل بسیار سخت و زیان آور بحساب  می آید .فرسودگی شغلی ،تنش های روانی  وبیماری های جسمی ازجمله عوارض شایع شغل پرستاری هستند. پرستاران نیز همانند سایر افراد درجامعه خارج از محیط شغلی ، مسائل ومشکلات زندگی شخصی خود را دارند .با توجه به مطالب فوق پرستاران از دولت مردان ومردم شریف انتظاراتی دارند که به شرح ذیل تقدیم می گردد از مسئولین امر انتظار داریم با نگاهی عمیق همراهی صادقانه این گروه را مد نظر قرار داده، اجرای عدالت اقتصادی بین اعضای تیم سلامت که به شکل حلقه ای مفقوده در تیم سلامت مشهود است را جامه عمل بپوشانند و تنها در این صورت خواهد بود که زحمات مبتنی بر عملکرد پرستاران که شرعاً و قانوناً این قشر مالک معنوی و حقوقی آن می باشند، اعاده خواهد شد.

اگر نگاهی به سياستهاي كلي نظام اداري ابلاغي مقام معظم رهبري  بیندازیم به موضوع عدالت محوري و رعايت عدالت در نظام پرداخت و جبران خدمات با تأکيد بر عملکرد، توانمندي، جايگاه و ويژگيهاي شغل و شاغل و تأمين حداقل معيشت با توجه به شرايط اقتصادي و اجتماعي تاکید  ویژه نموده اند اما متاسفانه در اغلب موارد سياستهاي ابلاغي در قوانين موجود ديده نشده اند در مواردي نيز که قانوني مرتبط به تصويب رسيده است، به دليل نداشتن شفافيت و پشتوانه اجرايي کافي به مرحله عملياتي شدن نرسيده اند

اين در حاليست که در سيستم هاي اداري اغلب کشورهاي توسعه يافته با وجود دور بودن از آموزه هاي متعالي دين اسلام، بسياري از موارد مورد اشاره توسط مقام معظم رهبري، رعايت و به اجرا گذاشته شده است که  مورد زیربه عنوان نمونه اشاره مي گردد:

توجه به عملکرد در سيستم پرداخت NHS( سیستم بهداشت ودرمان انگلیس)

  • اين سازمان چارچوبي روشن، جامع، ثابت تحت عنوان چارچوب دانش و مهارتهاي مورد نياز كاركنان طراحي نموده که بر اساس آن كليه كاركنان مورد ارزيابي و توسعه قرار مي گيرند. اين چارچوب  و فرايند بررسي توسعه مرتبط با آن محوراصلي مسير پيشرفت شغلي و پرداخت كاركنان مي باشند.
  • يکي از اهداف اصلي از تدوين اين چارچوب ايجاد پايه اي عيني و مناسب براي ارزيابي و توسعه و فراهم نمودن پايه اي براي چگونگي افزايش پرداخت ها و ارتقاي وضعيت برابري و ملاحظه تفاوتها براي كليه كاركنان مي باشد.

انتظار از مردم:

در پایان از مردم شریف و مراجعین به بیمارستانها نیز انتظار داریم با توجه به این که در همه بیمارستانهای کشور با کمبود شدید پرستار مواجه هستیم واز طرفی هم پرستاران بیشترین حجم خدمات (درمانی، پشتیبانی، ....) به بیماران را ارایه می کنند وعموما تناسب حداقلی بین حجم کار وتعداد پرستاران نیز برقرار نیست به سعه صدر بیشتریبه همکاران پرستاری ما برخورد نمایند و فرصت داده شود تا پرستاران عزیز خدمات مورد نیاز بیماران را بر اساس اصول علمی ومتناسب با نیاز بیماران با دقت وصحت بیشتری در سریع ترین زمان ممکن ارائه نمایند

امیدواریم که تن هیچ انسانی به ناز طبیبان نیازمند مباد د انشاا...

مهندس منصور بختیار

کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی ودرمانی

مسئول کمیسون آموزش وپژوهش سازمان نظام پرستاری ملایر

دیدگاه شما

آخرین اخبار