29. شهريور 1403 - 9:05   |   کد مطلب: 33775
مدیر مرکز جامعه‌القرآن ملایر گفت: در طول تابستان امسال ۴۰۰ قرآن‌آموز در مرکز جامعهةالقرآن ملایر در دوره‌های مختلف شرکت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها»؛ زهرا کولیوند، مدیر مرکز جامعةالقرآن ملایر در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه مرکز جامعةالقرآن شهرستان ملایر از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را شروع کرده است، اظهار کرد: این مرکز در زمینه‌های حفظ موضوعی، روخوانی، روان‌خوانی، فصیح خوانی، تجوید، قرائت، حفظ کل، حفظ جزء ۳۰ از سنین ۴ سال به بالا قرآن‌آموز دارد و در دوره‌های مختلف در این مرکز قرآن را فرامی‌گیرند.

دوره ابتدایی که دوره حفظ موضوعی است، قرآن آموزان از سن چهار سال به بالا حضور دارند که طی ۴ ماه ۳ جلد کتاب را می‌گذرانند و بعد از آن وارد دوره روخوانی و روانخوانی می‌شوند. در دوره روخوانی و روانخوانی ۴ جلد کتاب دارند که مدت زمان این دوره ۸ ماه است، بعد از پایان ۸ ماه، قرآن آموزان به همه مطالب اشراف داشته و می‌توانند هر صفحه‌ای را که از آنها بپرسیم را بخوانند.

بعد از دوره روخوانی و روانخوانی قرآن آموزان می‌توانند در دوره تجوید شرکت کنند یا وارد حفظ جز ۳۰ می‌شوند که اکثرا حفظ جزء ۳۰ را انتخاب می‌‌کنند. دوره حفظ جزء ۳۰ نیز ۶ تا ۸ ماه طی می‌شود که بعد از آن وارد جزء یک و همچنین دیگر جزء‌های قرآن می‌شوند که با توجه به هوش و علاقه قرآن آموزان زمان فراگیری آن متفاوت است.

کلاس‌های قرآنی دوره بزرگسالان نیز در رشته‌های حفظ موضوعی، تفسیر، تدبر در قرآن کریم برگزار می‌شود که همه ساله شرکت‌کنندگان زیادی در این دوره‌ها شرکت دارند، اول هر ماه کلاس بندی این دوره‌های انجام می‌شود. در طول سال این کلاس‌ها ادامه دارد اما در فصل تابستان با توجه به اینکه اوقات فراغت بیشتری در اختیار دانش آموزان و حتی بزرگسالان است، جمعیت بیبشتری را در جامعةالقرآن شاهد هستیم.

از ابتدای فعالیت این مرکز در ملایر تاکنون بالغ بر ۵ هزار قرآن‌آموز تربیت شده‌اند، از این تعداد ۴۰ تا ۵۰ نفر حافظ کل قرآن شده‌اند. در طول تابستان امسال تقریبا ۴۰۰ قرآن‌آموز  در این مرکز در دوره‌های مختلف شرکت کرده‌اند که در دوره‌های مختلف سه جلد کتاب را در رشته حفظ و تجوید می‌خوانند.

۱۲ مربی حفظ موضوعی، روخوانی، روانخوانی، تجوید و حفظ قرآن را در این مجموعه تدریس می‌کنند، هر مربی در نوبتصبح و بعد از ظهر ۴ کلاس دارد. جامعةالقرآن در گذشته به صورت شعبات بوده و ۶ شعبه روستایی و دو شعبه در شهر ملایر وجود داشت، در دوران کرونا برخی از شعبات تعطیل شد اما شعبه مرکزی فعال بود که به صورت مجازی در هر سال در دوران کرونا بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ قرآن آموز تربیت شدند؛ پس از آن چون شعبات اجاره‌ای بودند همه شعبات در شعبه مرکزی تجمیع شد.

مرکز فعلی در ۶ طبقه ساخته شده که سه طبقه آن شامل دو طبقه برای برپایی کلاس‌ها، هر طبقه ۴ کلاس و یک طبقه سالن ورودی شامل دفتر محل کار و سالن برگزاری مراسم‌ها و برنامه‌ها برای قرآن آموزان است، سه طبقه دیگر نیازمند کمک خیرین برای تکمیل است. اگر همه کلاس‌ها تکمیل شود هر ساعت می‌توان ۲۰ کلاس فعال در مجموعه داشته باشیم.

مهمترین نیاز این مرکز قرآنی وسایل گرمایشی و سرمایشی است؛ با توجه به تکمیل نبودن طبقات بالا در فصل سرد مشکلاتی وجود دارد. همچنین نمای ساختمان نیز تکمیل نشده و اگر نمای ساختمان تکمیل شود بی‌شک در جذب بیشتر قرآن آموزان مؤثر است. تاکنون هیچ‌کدام از نهادها و مسئولان از این مرکز حمایت نداشته و با توجه به اینکه این مرکز یک مرکز جا افتاده و شناخته شده در شهرستان است نیازمند حمایت‌های بیشتر خیرین است.

مربیان این مرکز کمترین حقوق را دریافت می‌کنند و یا برخی حتی فی سبیل الله در راستای ترویج فرهنگ قرآن و آموزش قرآن به فرزندان این شهرستان تلاش می‌کند. اگر می‌خواهیم نسلی فرهیخته برای آینده کشور تربیت کنیم باید به زیر ساخت‌های معنوی به ویژه قرآن توجه شود، تقویت و حمایت از این مراکز در راستای تربیت نسل قرآنی و ترویج فرهنگ ناب اسلامی و قرآنی تأثیر بسزایی خواهد داشت.

خیرین می‌توانند کمک‌های خود را به این مرکز قرآنی  ملایر به حساب بانک ملت با شماره حساب ۱۴۴۴۰۴۴۰۱۸ باکد شناسه ۲۲۹۰۷۲۹ داشته باشند. این مرکز در خیابان شهید مصطفی خمینی، (اراک)، روبروی پمپ بنزین، ابتدای خیابان شهید میرزایی (باغ گل) واقع شده و علاقمندان برای اطلاعات بیشتر و حضور در کلاس‌های قرآنی می‌توانند با شماره۰۸۱۳۲۲۲۵۵۵۷ تماس بگیرند.
انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار