9. مرداد 1403 - 8:34   |   کد مطلب: 33688
گفتگوی تفضیلی ملایری‌ها با نماینده سابق ملایر در مجلس:
انتخاب غلط تجربه دولت آقای روحانی را پیشروی کشور می‌گذارد
یکی از مهم‌ترین مسائل پیشروی دولت چهاردهم مسیر راه است، مسیری که از آیت‌الله رئیسی و دولت سیزدهم برای او به‌جامانده که بارها مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفته است می‌تواند الگویی برای کار دولت جدی باشد و از سوی دیگر عبرتی است که رئیس‌جمهور نهم ایران اسلامی باید از دولت‌های گذشته و ۱۰ سالی از آن به‌عنوان دهه ازدست‌رفته یاد شده، بگیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها»؛ با برگزاری مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان رسماً به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران اسلامی شروع در دولت چهاردهم شروع به فعالیت کرد.

مسعود پزشکیان در نخستین قدم از فعالیت خود محمدرضا عارف ۷۳ساله باسابقه‌هایی همچون معاون اولی دولت اصلاحات را به‌عنوان معاون اول ریاست‌جمهوری انتخاب کرد و قدم بعدی انتخاب اعضای هیئت دولت و معرفی وزرا به مجلس شورای اسلامی است.

در این روزها گمانه‌زنی‌های فراوانی برای انتخاب اعضای دولت مطرح شده و درباره لیست احتمالی دولت انتقادات فراوانی در طیف‌های مختلف عنوان می‌شود.

اما یکی از مهم‌ترین مسائل پیشروی دولت چهاردهم مسیر راه است، مسیری که از آیت‌الله رئیسی و دولت سیزدهم برای او به‌جامانده که بارها مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفته است می‌تواند الگویی برای کار او باشد و از سوی دیگر عبرتی است که رئیس‌جمهور نهم ایران اسلامی باید از دولت‌های گذشته و ۱۰ سالی از آن به‌عنوان دهه ازدست‌رفته یاد شده، بگیرد.

خبرنگار ما گفتگویی با هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه ملایر دررابطه‌با انتخاب هیئت دولت و چالش‌های آغاز راه دولت چهاردهم داشته است.

* پرکاری مهم‌ترین ویژگی دولت سیزدهم بود

ملایری‌ها: مهم‌ترین ویژگی که دولت رئیس‌جمهور شهید، آیت رئیسی داشته که دولت چهاردهم باید به آن توجه داشته باشد، چیست؟

بی شک پرکاری. برخی اوقات حضور در میدان باعث جلو رفتن کارها می‌شود یا در برخی از پروژه‌ها حضور مسئول مربوطه سرکار و پیگیری باعث جلو رفتن آن پروژه می‌شود که این امر به‌خوبی در دولت سیزدهم دیده شد و آیت‌الله رئیسی گاه خودش شخصاً بر سر پروژه‌ها حاضر می‌شد و این نشان از پرکاری دولت داشت.

هدفمندکردن بودجه دیگر مسئله‌ای است که در دولت آیت‌الله رئیسی به آن توجه شد که می‌تواند الگویی برای شروع به کار دولت چهاردهم باشد. توجه به پروژه‌های زمین‌مانده که بودجه برای تزریق می‌شد تا آن افتتاح و به بهره‌برداری برسد اقدامی مؤثر در دولت سیزدهم بود.

* سیاست خارجه دولت سیزدهم نقطه قوت بزرگ و الگویی برای دولت جدید

عصر همدان: سیاست خارجی عزتمندانه را می‌توان یکی از نقاط قوت در دولت سیزدهم دانست این امر تا چه میزان باید موردتوجه دولت چهاردهم قرار گیرد؟

در حوزه سیاست خارجی مطالعه‌ای انجام شده مبنی بر اینکه ما اگر بتوانیم با کشورهای همسایه تبادلات را افزایش بدهیم خیلی از مشکلات تحریم را می‌توانیم خنثی کنیم و این اقدامی بود که در دولت آقای رئیسی انجام شد و اولویت سیاست خارجی ما باید در همین راستا و توجه به کشورهای همسایه باشد و مسیر دولت چهاردهم ادامه یابد. اقدامات بسیار مؤثری در دولت چهاردهم در حوزه سیاست خارجی انجام شد که علاوه بر کشور سبب قدرت جبهه مقاومت شد و اقدامات دولت سیزدهم را در این حوزه می‌توان بی‌نظیر دانست.

* انرژی بزرگ‌ترین چالش کشور است

ملایری‌ها: مهم‌ترین چالش دولت چهاردهم چیست؟

حوزه انرژی بزرگ‌ترین چالش کشور بوده که شامل برق، آب، گاز، بنزین و گازوئیل است و مسئله مهممی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.

برای این امر باید برنامه‌ریزی با زمان‌بندی صحیحی انجام داده شود باید گفت که اگر کاری در این حوزه انجام نشود یادگار برای آیندگان واقعاً وضعیت آزاردهنده‌ای است و چنانچه آن را مدیریتش کرده و ساماندهی کنیم هدیه ما برای آیندگان انجام آن کار ماندگاری که نام نیکی از ما به جا می‌گذارد.

یکی از اصلی‌ترین امر در موضوع انرژی بحث بهینه‌سازی است. ما باید به بهینه‌سازی توجه ویژه‌ای داشته باشیم. مسئله بهینه‌سازی در برنامه هفتم طراحی با همراهی دولت و مجلس شورای اسلامی تصویب شد که هم دولت در مجلس هر دو در تصویب و طراحی آن نقش داشتند و این برنامه ملاک عملکرد دولت آینده است.

 

کشور ما اکنون در حوزه برق دچار مشکلاتی است و این امر در موضوع گاز نیز مطرح است و برای رفع آن باید برنامه‌ریزی انجام دهیم و یکی از راهکارهای آن مسئله بهینه‌سازی است. قطعاً دولت چهاردهم چالش برق را خواهد داشت.

در دولت آقای رئیسی برای تولید برق خیلی تلاش شد و اقدامات مؤثری انجام شد و خاموشی‌های دولت‌های گذشته دیگر در دولت سیزدهم دیده نشد و اما بازهم در اوج تابستان کمبودهایی وجود دارد از اواخر خرداد تا اوایل شهریور که مصرف برق افزایش فراوانی دارد و در ین بازه را مشکل خواهیم داشت برای حل آن بایدی برنامه بلندمدت داشت. یکی از راه‌حل مناسب بحث پیک زایی که مدیریت مصرف در بخش‌های کشاورزی صنعتی و خانگی است.

 

* برداشت تحریم‌ها با مذاکره تفکری غلط است

ملایری‌ها: مقام معظم رهبری در صحبت‌های اخیرشان به بحث عبرت و دهه ازدست‌رفته اشاره داشتند، دولت آقای پزشکیان تا چه اندازه به این امر باید توجه داشته باشد؟

در دهه ۹۰ شاهد ۲ مسئله مهم بودیم که نخستین امر اعمال تحریم‌های بی‌سابقه که از زمان دولت دهم آغاز شد و آمریکایی تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه ایران به دلایل مختلف هسته‌ای، موشکی، تروریست، حقوق بشر و پول‌شویی اعمال کردند.

مسئله دوم موضوع مذاکره است که از سال ۹۰ تمام فکرها به سمت این رفت که ما می‌بایستی تحریم‌ها را رفع کنیم و دولت وقت همیشه دنبال این بود با مذاکره تحریم‌ها را لغو کند و شعار دولت آقای روحانی نیز مذاکره بود و ۸ سال به این عنوان گذشت که ما مذاکره کرده و تحریم‌ها را لغو می‌کنیم اما نشد و باید گفت هر گز نخواهد شد. هیچ موقع آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تحریم‌ها را برنخواهند داشت و علت آن این است که آنها ایران را با عنوان عبرت سایر کشورها می‌دانند که هر کشوری با آمریکا سازش نکند بلای ایران سر آن می‌آید و در برنامه‌های آمریکایی‌ها ایران بایستی مایه عبرت سایر کشورها باشد.

* در ۸ سال دولت آقای روحانی هیچ اعتقادی به خنثی‌سازی تحریم‌ها وجود نداشت

رهبری در سخنران خود عنوان کردند که مذاکره و تلاش کنید اما بدانید که آنها تحریم‌ها را برنمی‌دارند و راه مقابله با تحریم‌ها خنثی‌سازی است. در ۸ سال دولت آقای روحانی هیچ اعتقادی به خنثی‌سازی تحریم‌ها وجود نداشت باورشان بر این بود که با صحبت و مذاکره تحریم‌ها را رفع می‌کنیم؛ اما امریکایی‌ها چون قدرت دارند و دست برتر هستند همیشه طرف مقابل را مغلوب می‌کنند.

باتوجه‌به اینکه بانک جهانی، سیستم‌های مالی و قدرت‌های نهادهای بین‌المللی دست آمریکایی‌ها است نمی‌توان در موضوع مذاکره کاری کرد و در ۸ سال دولت‌های روحانی از اساس فکری غلط بود که با مذاکره می‌توانیم تحریم‌ها را برداریم و این کار اصلاً شدنی نبود.

فرصت‌سوزی این دهه که مطرح شد همین امر است و تمام کشور معطل این تفکر ماند و تمام کشور وابسته به مذاکره شد و ثمره آن در آخر این شد که در پایان دولت آقای روحانی فروش روانه نفت کمتر از ۲۵۰ هزار بشکه بود. اما با اقدامات دولت آقای رئیسی امروز حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات آن را به فروش می‌رسانند که نشان از تفکر غلط در دوره آقای روحانی و تفکر صحیحی است که در دولت آقای رئیسی پیش گرفته شد و دولت باید از عبرت‌ها و فرصت‌ها در این دهه بهره ببرد.

* توانمندی و اعتقاد به کار ویژگی انتخاب هیئت دولت باشد

ملایری‌ها: یکی از مسائل اصلی مطرح موضوع انتخاب کابینه هیئت دولت است، آقای پزشکیان باید چه ملاک‌هایی در این انتخاب در نظر بگیرد؟

به‌خوبی رهبری این امر را تشریح کردند، باید افرادی انتخاب شوند که تخصص لازم را داشته باشند و از آن مهم‌تر امید داشته باشد که می‌تواند این کار کنند و دیگر مسئله در انتخاب وزرا این است که توانمندی به‌کارگیری افراد متخصص را داشته باشند.

* انتخاب غلط تجربه دولت آقای روحانی را پیشروی کشور می‌گذارد

ملایری‌ها: صحبت‌هایی در باره حضور برخی گزینه‌های خاص و دلبسته به غرب در دولت آقای پزشکیان مطرح است و حضور این افراد تا چه میزان به کشور آسیب می‌زند؟

باید گفت بی شک نخستین کسی که از این انتخاب‌ها آسیب می‌بیند خود آقای پزشکیان است کسی که به غربی‌ها اعتماد داشته باشد دولت را زیر سؤال می‌برد و دولت را زمین‌گیر می‌کند و ضرر آن به مردم می‌رسد. آدم‌هایی که دیدگاه درستی نداشته و بر تجربه غلط خود پایبند هستند همان تجربه دولت آقای روحانی را پیشروی کشور می‌گذارد که نمونه آن در ساخت مسکن است که ۸ سال اعتقادی به ساخت مسکن نبود و در آخر دولت به این نتیجه رسیدند که باید برای مسکن کاری بکنند و در نهایت باید گفت سیاست غلطی که در زمان گذشته بوده اگر بخواهد ادامه پیدا کند اولین کسی که مشکل دولت و سپس مردم هستند و مردم دیگر تحمل این ندارند که کسی سیاست غلطی را در پیش بگیرد و بلافاصله در مقابل آن موضع می‌گیرند.

گفتگو محمد گل محمدی

دیدگاه شما

آخرین اخبار