18. تير 1403 - 8:31   |   کد مطلب: 33623
رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گرشگری ملایر گفت: انجمن میراث فرهنگی در این شهرستان به ریاست فرماندار و دبیری اداره میراث فرهنگی تشکیل و حکم اعضا صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها»؛  ابرهیم جلیلی گفت: همچنین ۹۴ نفر با تائید اداره کل و حراست به عنوان اعضای انجمن در سطح شهرستان معرفی و کارت شناسایی برای آنان صادر و تا سال ۱۴۰۵ عضو این انجمن هستند و ما را در حفاظت و صیانت از اثار تاریخی و فرهنگی یاری خواهند کرد.

 

وی توضیح داد: انجمن میراث فرهنگی، نهادی ملی، فرهنگی و غیرانتفاعی است که با استناد به بند ۱۲ ماده سه قانون اساسنامه میراث فرهنگی کشور تحت نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بر حسب ضرورت در مراکز استان ها، شهرستان ها، شهرها، بخش ها و دهستان ها به نام همان محل موردنظر تشکیل می‌شود.

 

این فرد مسئول خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل این انجمن همکاری و همیاری در جلب مشارکت دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی غیردولتی، سازمان های مردم نهاد و دیگر افراد جامعه با وزارتخانه، برای حمایت، حفاظت و صیانت از آثار و حفاظت از میراث فرهنگی، معرفی، آموزش، فرهنگسازی عمومی و کمک به پیشگیری از وقوع جرایم علیه میراث فرهنگی است.

 

رئیس میراث‌فرهنگی ملایر گفت: آگاهی بخشی و ترغیب مردم به حفظ ارزش های میراث فرهنگی و رعایت قوانین و مقررات ناظر بر آن با هدف پیشگیری، تهیه و اجرای برنامه‌های جلب مشارکت عمومی و جذب مساعدت‌های مالی و معنوی مردم، ثبت، حفاظت، معرفی، پژوهش، همکاری با مراجع ذیصلاح برای برخورد با متخلفان ضوابط و مقررات، پیشنهاد راهکارهای عملی برای جلوگیری از هرگونه اقدام غیرقانونی در زمینه حفاری غیرمجاز، تخریب آثار تاریخی و خرید و فروش غیرمجاز اموال فرهنگی بخشی از وظایف اعضای انجمن میراث فرهنگی محسوب می شود.

 

جلیلی تصریح کرد: میراث فرهنگی موضوع بسیار گسترده‌ای است، همه دستگاه‌های متولی در حوزه میراث فرهنگی باید در حفظ این سرمایه‌ها، همکاری کنند. در کنار این مهم آثار فرهنگی نیز وجود دارند که این ساز و کار اجتماعی را متجلی کرده است و ما میراث فرهنگی را به کیستی و چیستی از بعد کیفیات ایرانی بودن تعریف می‌کنیم که در واقع هویت ایرانیان را تشکیل می‌دهد.

 

وی ادامه داد: انجمن میراث فرهنگی بالاترین ظرفیت برای حفاظت از این حوزه است و فقط به حوزه مرمت اختصاص ندارد بلکه معرفی و آموزش را نیز در برمی‌گیرد و از این حیث انجمن‌های میراث فرهنگی در کشور ایجاد شده است تا بتوانیم از ظرفیت سایر دستگاه‌های استان و مردم استفاده کنیم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار