نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

22. خرداد 1403 - 8:34   |   کد مطلب: 33583
مدیر‌عامل آبفای استان همدان، گفت: برای اجرا و تکمیل طرح شبکه فاضلاب شهر‌های همدان و ملایر از منابع ماده ۵۶ حدود ۵۷۰ میلیارد‌تومان اعتبار جذب شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«ملایری‌ها»؛ فرهاد‌ بختیاری‌فر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: این منابع در قالب وام از بانک‌های عامل مرتبط برای شهر همدان 400 میلیارد‌تومان و برای شهر ملایر 170 میلیارد‌ تومان تامین شده است.

وی با اشاره بر این‌ که بازپرداخت این وام توسط دولت تضمین و تایید آن را از سازمان برنامه و بودجه گرفتیم، افزود: هر سال تخصیص اعتبار‌های لازم در این حوزه 100 درصد نیست، پس به ضرورت باید طرح‌ها از منابع ‌جدید تامین اعتبار شود.

مدیر‌عامل آبفای استان همدان بیان کرد: برآورد تکمیل کل شبکه فاضلاب شهر همدان یک هزار میلیارد‌ تومان است که با بهره‌مندی از منابع اعتباری ماده 56 حدود 40 تا 45 درصد این مبلغ تامین خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که استفاده از این منابع اعتباری، بیشتر متمرکز بر امکان اجرای بیشترین انشعاب و جمع‌آوری فاضلاب از رودخانه‌ها است، افزود: اجرای کلکتور‌های اصلی و شبکه‌های فرعی از دیگر اهداف اجرای این طرح برای بهبود محیط‌زیست شهری است.

بختیاری‌فر درباره وضعیت اجرای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب روستایی در استان، بیان کرد: اکنون تصفیه‌خانه روستای ارزانفود همدان در دست بهره‌برداری است و روستا‌های یلفان و ابرو با پیشرفت‌کاری 50 درصد در دست ساخت است و تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد شد.

مدیر عامل آبفای استان همدان درباره وضعیت تصفیه‌خانه فاضلاب شهر‌های فامنین و درگزین نیز عنوان کرد: برای شهر فامنین 10 میلیارد‌ تومان اعتبار مصوب داریم که یک میلیارد‌ تومان اختصاص دادند برای این تصفیه‌خانه زمین تامین و تملک و دیوار‌کشی شده است. 2 الی 3 کیلو‌متر شبکه فرعی و 5 کیلو‌متر خط انتقال اجرا شده است.

وی با یاد‌آوری این‌که طرح فاضلاب شهری باید از تصفیه‌خانه به سمت شهر اجرا شود، گفت: برای شهر درگزین نیز  منابع اعتباری ماده 23 تامین شده است و مناقصه اجرای شبکه را برگزار کردیم که عملیات اجرای طرح به زودی آغاز خواهد شد. بقیه شهر‌ستان‌های استان به غیر از این 2 شهر تصفیه‌خانه فاضلاب شهری دارند.

بختیاری‌فر کل منابع اعتباری این حوزه را برای سال قبل در حوزه شهری 109 میلیارد‌ تومان مصوب و تخصیص 27 درصد و روستایی را 18 میلیارد‌ تومان مصوب و 57 درصد تخصیص اعلام و افزود: به این دلیل همیشه به دنبال تامین منابع ‌اعتباری جدید برای اجرای طرح‌های آبفای استان در حوزه‌های شهر و روستا بودیم.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان  نمونه با همکاری خیران آبرسان کشوری حدود 40  کیلو‌متر لوله  با سایز‌های 63 تا 110 میلی‌متر تامین شد تا در اجرای اصلاح شبکه آب روستایی 40 روستای استان استفاده شود که تاکنون خیران 50 درصد قرار‌داد انجام دادند و قول نهایی شدن کل قرار‌داد داشتند.

مدیر‌عامل آبفای استان همدان، بیان کرد: اخیرا نیز با حضور مدیر‌عامل خیران‌آبرسان کشور در همدان، پیشنهاد تامین 107 کیلو‌متر لوله جدید با سایز‌های 63 تا 315 میلی‌متر و تامین 30 عدد پمپ آب برای 30 حلقه چاه آب حفر شده داشتیم که با عملی شدن این پیشنهاد، 150 روستایی دیگر استان از آبرسانی آبفا با همکاری خیران آبرسان کشوری برخودار خواهند شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار