فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع

25. ارديبهشت 1403 - 8:19   |   کد مطلب: 33527
معاون دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی دانشگاه ملی ملایر تاکید کرد:
هجرت امام رضا (ع) و نقطه عطفی در تاریخ تشیع ایران
عضو هیئت‌علمی و معاون دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی دانشگاه ملی ملایر گفت: با حضور امام رضا علیه‌السلام و حضرت معصومه سلام‌الله در ایران شهرهای قم و مشهد مرکز جامعیت ترویج فرهنگ شیعی و علوم دینی شده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد کاکاوند در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها» با اشاره به نقش و جایگاه امام رضا علیه‌السلام و حضرت معصومه سلام‌الله علیهم در ایران گفت: با قدری تأمل در تاریخ در می‌یابیم که پیش از ورود امام رضا علیه‌السلام به ایران قالب شهرهای ایران مذهب اهل‌تسنن را داشتند.

وی با بیان اینکه در آن زمان فقط سه شهر ایران از ابتدا شیعه بودند، عنوان کرد: با ورود امام رضا علیه‌السلام به ایران و سفر یاران، اعوان، انصار و محبین خاندان اهل‌بیت جامعه ایران بافرهنگ شیعی و نبوی انس بیشتری گرفت.

* حضور امام رضا علیه‌السلام باعث رشد جایگاه شیعه در ایران شد

معاون دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی دانشگاه ملی ملایر با اشاره به مسیر سفر امام رضا علیه‌السلام به ایران و استقبال گسترده مردم از کاروان امام رئوف عنوان کرد: هنگامی کاروان حامل امام هشتم شیعیان به شهرهای مختلف ایران ورود می‌کرد مردم زیادی برای بهره‌مندی از اثرات معنوی و خیروبرکت خاندان پیغمبر صلوات‌الله‌علیه به استقبال امام رضا علیه‌السلام آمده از او درخواست علم و روایات می‌کردند که باعث رشد جایگاه شیعه در ایران اسلامی شد.

وی افزود: در تاریخ به‌وضوح بیان شده است که در استقبال از کاروان امام رضا در شهر نیشابور بیش از ۱۲۰ هزار نفر به استقبال امام هشتم آمدند که می‌توان گفت ۹۹ درصد از این جمعیت اهل‌تسنن بودند و گرد امام جمع شدند و روایت سلسله الذهب در آنجا بیان شد.

کاکاوند عنوان کرد: بعد از حضور امام رضا علیه‌السلام در ایران افراد زیادی از خاندان اهل‌بیت علی‌رغم تمام سخت‌گیری‌های بنی‌عباس در ایران حاضر شدند که یکی از آنها حضرت معصومه سلام‌الله‌علیه بود.

وی افزود: سیاست حکومت بنی‌عباس در آن زمان این بود که افرادی به‌قصد قصد زیارت امام رضا علیه‌السلام در ایران را حاضر می‌شدند مورد حمله قرار داده و آنها را متواری کرده و یا به شهادت می‌رساند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ملایر بیان کرد: حضرت معصومه سلام‌الله‌علیه نیز به‌قصد زیارت برادرش به ایران سفر کرد که در ساوه مورد حمله و هجوم قرار گرفت و طبق روایتی این بانوی بزرگ را در این حجم مسموم کردند و یا این بانوی بزرگ دچار بیماری شد و در قم وفات یافت.

* به برکت اهل‌بیت قم و مشهد مرکز جامعیت ترویج فرهنگ شیعی و علوم دینی هستند

وی افزود: با حضور امام رضا علیه‌السلام و حضرت معصومه سلام‌الله در ایران شهرهای قم و مشهد مرکز جامعیت ترویج فرهنگ شیعی و علوم دینی شده‌اند.

کاکاوند بیان کرد: حضور این دو شخصیت بزرگ‌خاندان اهل‌بیت در ایران از همان ابتدا ورد توجه افراد و شخصیت‌های مختلف و تأثیرگذار جهان اسلام قرار گرفت در نهایت با تأسیس حوزه علمیه توسل آیت‌الله حائری یزدی قم به مرکز نشر علوم دینی و شیعی تبدیل شد که این به برکت حضور امام رضا علیه‌السلام و حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیه در ایران است.

وی بیان کرد: امام رضا علیه‌السلام دارای جایگاه والایی نه‌تنها در جهان اسلام بلکه در سایر ادیان و مذاهب است.

استاد دانشگاه و حوزه عنوان کرد: مأمون از معدود حکام عباسی بود که برای علم جایگاه خاصی قائل بود در همین راستا محافل علمی متعددی در آن زمان برگزار می‌شد.

* علم امام رضا علیه‌السلام زبانزد ادایان مختلف است

وی افزود: مأمون با برگزاری محافل علمی به دنبال زیرسؤال‌بردن جایگاه امام رضا علیه‌السلام در علم بود و در این راستا با حضور بزرگان مذاهب و ادیان مختلف محافل علمی برگزار می‌کرد؛ اما امام رضا علیه‌السلام با منابع دینی آن ادیان در مناظرات علمی پاسخ شبهات بزرگ بزرگان دینی را بیان می‌کرد و همین امر باعث اعتراف آنان به جایگاه والای علمی امام رضا شد.

کاکاوند بیان کرد امام رضا علیه‌السلام جایگاه علمی فراتر از اسلام داشت و در نزد بزرگان ادیان مختلف علم امام رئوف زبان زد و دارای جایگاه خاصی است.

انتهای خبر/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار