نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

20. فروردين 1403 - 8:30   |   کد مطلب: 33418
همدان چهارمین استان کشور با پایین‌ترین نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات حدود ۳۳.۱ درصدی در اسفندماه سال ۱۴۰۲ شناخته شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها» به نقل از تسنیم؛ جدیدترین گزارش مرکز آمار از نرخ تورم سالیانه کالا به تفکیک استان‌های کشور نشان می‌دهد که استان کرمان با 43.2 درصد بالاترین نرخ تورم این گزارش را در اسفندماه سال گذشته داشته و به ترتیب نیز استان‌های سیستان بلوچستان با 25 درصد تورم، بوشهر با 29.7 درصد تورم، زنجان با 30.6 درصد تورم و همدان با 33/.1 درصد نرخ تورم چهار استان کشور با پایین‌ترین نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات شناخته شده‌اند.

همچنین براساس همین گزارش در 19 استان کشور تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات بالاتر یا برابر 41 درصد اعلام شده که این امر بیانگر کاهش فاصله میان تورم کل و تورم استانی همچنین نزدیک بودن تورم استان‌ها به یکدیگر است.

این شرایط در حالی است که در دو سال گذشته بنابر گفته استاندار همدان دولت به مسائل اقتصادی و کنترل تورم اهتمام ویژه داشته و این مهم در استان همدان نیز مورد توجه جدی واقع شده به طوری که با تشکیل کمیته رصد تورم در استان شاهد رشد منفی تورم این استان در ماه پایانی سال گذشته هستیم.

در همین راستا رئیس برنامه‌و‌بودجه استان همدان گفت:خوشبختانه با مدیریتی که توسط تیم اقتصادی استان در راستای کنترل قیمت‌ها در پایان سال صورت گرفته نرخ تورم استان در اسفندماه 33 درصد اعلام شده که همدان را در زمره استان‌هایی با کمترین درصد نرخ تورم قرار داده است.

تورج الوانیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: در نرخ تورم خدمات و کالاهای غیرخوراکی مولفه‌های مهمی که شامل مسکن، آب، برق، گاز، سایر سوخت‌ها و غیره می‌شود نقش موثری دارند که بیشترین اثرگذاری مربوط به بخش مسکن است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر همدان با تورم 33.1 درصدی در اسفندماه گذشته نسبت به میانگین نرخ تورم کشور در رتبه 28ام تورم مقایسه‌ای قیمت خدمات و کالاهای غیرخوراکی استان‌ها قرار دارد. 

به گزارش تسنیم، به نظر می‌رسد با تشکیل کمیته رصد تورم استان همدان برای نخستین بار در سال گذشته در جهت اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت برای رشد تولید و مهار تورم بتوان ادعا کرد اقدامات خوبی در این استان صورت پذیرفته که سبب شده قول مسئولان بر کاهش نرخ تورم همدان محقق شود.

شواهد نشان می‌دهد مجموعه عملکردهای استان در ماه‌های پایانی سال برای کنترل وضعیت اقتصادی و همچنین قیمت کالاهای اساسی موج مثبتی را در شکسته شدن نرخ تورم همدان ایجاد کرده که این احتمال را تقویت می‌کند در ماه‌های پیش‌رو نیز نرخ تورم استان همدان ملایم و رو به پایین باشد.

بر‌ همین‌ اساس، انتظار می‌رود با ادامه‌دار بودن این مسیر تورم نهایی استان در سال‌ جاری شکسته شده و کاهش محسوسی پیدا کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار