نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

21. بهمن 1402 - 8:38   |   کد مطلب: 33150
در گفتگوی تفضیلی با دهیار روستای ده‌شاکر عنوان شد:
دهیاری خط مقدم خدمت به مردم/ روستای ده‌شاکر در مسیر توسعه
دهیاری‌های یکی از ثمرات انقلاب اسلامی ایران است که در راستای ارتباط هر چه بیشتر مردم روستا با دولت و پیگیری امور دولتی در روستاها به‌عنوان کوچک‌ترین واحد تقسیمات کشوری است.

 به گزارش خبرنگار فرهنگی اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها»؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران توجه به بخش‌های مختلف کشور به‌ویژه شهرهای و روستاهای دورافتاده همواره موردتوجه بوده است و یکی از بخش‌های کوچک مدیریتی راه‌اندازی شده دهیاری‌ها بودند.

 دهیاری‌های یکی از ثمرات انقلاب اسلامی ایران است که در راستای ارتباط هر چه بیشتر مردم روستا با دولت و پیگیری امور دولتی در روستاها به‌عنوان کوچک‌ترین واحد تقسیمات کشوری است.

 در واقع می‌توان یک دهیار مسئول امور دولتی در روستا دانست که یکی از مهم‌ترین وظایف آن بهبود وضع زیست‌محیطی روستا و تعامل و همکاری با اهالی و تشویق و ترغیب مردم در خصوص توسعه روستاها است.

 دهیاران که توسط اعضای شورای روستا انتخاب می‌شوند وظایفی همچون شهرداران دارند و نقش مهمی در توسعه هر روستا دارند و اقدامات آنان می‌تواند باعث کاهش فاصله امکاناتی بین شهر و روستا شود.

 خبرنگار ما در راستای آشنایی با عملکرد و اقدامات دهیاری‌ها به سراغ یکی از دهیاران ملایر رفته و با وی گفتگویی داشته است. علی معارف‌وند به مدت ۱۱ سال نماینده دهیاران بخش جوکار، ۱۰ سال به‌عنوان دهیار نمونه بخش و شهرستان ملایر، به مدت ۱۸ سال عامل زکات روستای ده‌شاکر، به مدت ۵ سال مبلغ نمازجمعه شهر جوکار بوده و در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و استان‌ها به‌عنوان نماینده فرماندار انجام‌وظیفه نموده و مدیریت بحران در روستای ده‌شاکر را عهده‌دار بوده است.

ملایری‌ها: خودتان را معرفی کنید:

 بسم‌الله الرحمن الرحیم، علی معارف‌وند هستم، دانش‌آموخته کارشناسی مدیریت دولتی و دانشجوی کارشناسی‌ارشد که مدت ۱۸ سال به‌عنوان دهیار نیمه‌وقت انتخاب شده‌ام؛ اما به‌صورت تمام‌وقت در خدمت اهالی شهیدپرور روستای ده‌شاکر هستم.

 

ملایری‌ها: موقعیت جغرافیایی روستای ده‌شاکر چگونه است:

 روستای ده‌شاکر در دهستان المهدی از توابع بخش جوکار شهرستان ملایر استان همدان قرار دارد که بر اساس آمار سرشماری نفوس مسکن ۱۳۹۵ دارای ۱۳۶ خانوار و ۴۲۵ نفر جمعیت است این روستا در ۱۸ کیلومتری مرکز بخش و ۳۸ کیلومتری شهرستان ملایر واقع است.

 روستای ده‌شاکر روستایی شهیدپرور بوده و ۳۸ شهید والامقام تقدیم انقلاب اسلامی نموده است که باتوجه‌به جمعیت کم روستای ده‌شاکر از لحاظ تعداد شهدا نمونه است.

 شغل اهالی محترم روستای ده‌شاکر کشاورزی دامداری و تأسیسات ساختمانی است و نام روستا درگذشته «دم‌شاطر» و «ده شاطر» بوده است.

 * از سال ۸۴ دهیار روستا هستم

ملایری‌ها: چگونه به‌عنوان دهیار روستا انتخاب شدید؟

 در مهرماه ۱۳۸۴ با انتخاب شورای اسلامی دوره دوم این روستا و تأیید بخشداری جوکار و تأیید هسته گزینش استانداری همدان به‌عنوان دهیار ده‌شاکر منصوب شدم و هم اکنون نیز با این عنوان به دنبال خدمت صادقانه به مردم این روستا فعالیت دارم.

 

 * مردم روستا شایسته‌ترین افراد برای خدمات‌دهی نظام هستند

ملایری‌ها: مهم‌ترین وظایف یک دهیار در راستای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی چیست؟

 عملکرد یک دهیار خود می‌تواند باعث تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران باشد. در روستا کار برای انجام‌دادن فراوان است و انجام اقدامات عمرانی و کاهش فاصله امکاناتی شهر و روستا خود بهترین تبلیغ برای انقلاب است. همان‌گونه که رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) بیان کردند مردم اصلی‌ترین صاحبان انقلاب هستند و روستاییان دراین‌بین جایگاه ویژه‌ای دارند. در تمامی بزنگاه‌های تاریخی دوران انقلاب اسلامی ایران نقش روستاییان بسیار پر رنگ بوده و کمتر روستایی وجود دارد که شهیدی را به انقلاب اسلامی ایران تقدیم نکرده باشد پس مردم روستا شایسته‌ترین افراد برای خدمات‌دهی نظام هستند.

ملایری‌ها: شیرین‌ترین اقداماتی که از ابتدای راه دهیاری خود داشته‌اید چه بوده است؟

 در اولین نشست دهیاران بخش جوکار که شرکت کردم، بحث زمین ورزشی برای ورزشکاران روستا بود که یکی از روستاها قبلاً معرفی شده بود اما نتوانسته بود زمین را تحویل دهد، در جلسه بیان شد که کسی از دهیاران می‌تواند زمین تحویل دهد؟ بنده سریع اعلام کردم که من در روستای ده‌شاکر زمین تحویل خواهم داد، ظرف یک هفته زمین را با صورت‌جلسه اعضای محترم شورای اسلامی تحویل بخشداری دادم و اعتبار لازم را که مربوط به طرح فجر ۲۵ سفر مقام معظم رهبری به استان همدان بود جذب کردم و توانستیم زمین ورزشی روستا را ایجاد کنیم که مورد رضایت عمومی قرار گرفت. از همان ابتدای کار برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را تدوین تا مشکلات روستا را بتوانیم با همکاری شورا حل کنیم.
کمبود شدید آب شرب و لوله‌کشی، نبود گاز شهری، بستن بند انحرافی برای کشاورزان ده‌شاکر، اجرانشدن طرح هادی، تعویض شبکه آب روستا، ضعف ولتاژ برق روستای ده‌شاکر، آسفالت راه روستایی ده‌شاکر - هزارجریب، نبود ساختمان دهیاری، نبود ماشین‌آلات برای دهیاری، نداشتن تلفن ثابت، فرسوده بودن شبکه برق چاه آب شرب - دیوارکشی دبستان معرفت ده‌شاکر، مشکلات گلزار شهدای روستا و آبرسانی برای کشاورزان روستا از مهم‌ترین مشکلات در آغاز راه دهیاری بنده در روستای ده‌شاکر بود که به لطف خدا و پیگیری‌های انجام شده بسیاری از آنان حل شده است.

 در سال ۱۳۸۴ با پیگیری‌های انجام شده، تسطیح زمین ورزشی روستای ده‌شاکر و نصب تیرک دروازه از محل اعتبارات طرح فجر ۲۵ سفر مقام معظم رهبری به مبلغ ۱۳ میلیون ریال انجام شد

 * طرح هادی دستاورد بزرگ نظام در روستاها

ملایری‌ها: طرح هادی یکی از اقدامات مؤثر نظام در روستاهای کشور بوده است، آیا این طرح در روستای ده‌شاکر اجرایی شده است و چه میزان پیشرفت داشته است؟

 بله باید گفت طرح هادی دستاورد بزرگ نظام در روستاها است و بسیاری از روستاهای کشور با اجرای این طرح پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند. طرح هادی روستای ده‌شاکر به‌عنوان یکی از روستاهای بالای صد خانوار در سال ۱۳۸۲ تهیه و تنظیم شده بود، لازمه اجرای آن آماده‌سازی زمینه و بستر برای اجرای این طرح بود و با پیگیری‌های انجام‌گرفته و با وحدت و مشارکت اهالی محترم روستای ده‌شاکر ۲ کیلومتر مسیر برای اجرای بازگشایی تخریب و آواربرداری انجام شد و در سال ۱۳۸۹ جدول‌گذاری روستای ده‌شاکر آغاز شد و زیرسازی معابر و خیابان‌ها، جابه‌جایی شبکه‌های برق و تلفن و مقداری هم پیاده‌روسازی انجام شده است. باتوجه‌به جدول‌گذاری انجام شده و آماده‌بودن زیرسازی و انجام آسفالت خیابان‌ها نیاز بود که شبکه قدیمی و فرسوده آبرسانی این روستا برای جلوگیری از دوباره‌کاری و اسراف در هزینه، کل شبکه آب شرب روستای ده‌شاکر تعویض و فاز اول بهسازی و خیابان‌کشی روستای ده‌شاکر در سال ۱۳۹۳ افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

 

 در مرحله نخست هزار و ۲۰۰ متر جدول‌گذاری در روستای ده‌شاکر انجام شد و در سال ۱۴۰۰ جدول‌گذاری ادامه پیدا کرد و هزار و ۲۰۰ متر جدول‌گذاری اجرا شد و در سال گذشته ۳۵۰ متر دیگر به آن اضافه شد.

 * بهره‌مندی ده‌شاکر از تمامی خدمات نظام

ملایری‌ها: آب لوله‌کشی، برق‌کشی، تلفن ثابت و گازرسانی از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در روستاهای کشور است و باتوجه‌به اقدامات انجام شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی کمتر روستایی در کشور از این نعمات برخوردار نیست، وضعیت روستای ده‌شاکر در این راستا چگونه است؟

 

 روستای ده‌شاکر اکنون از تمامی نعمات گفته شده بهره‌مند است و اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است و حضور ادارات خدمات‌رسان در روستاها قطعاً بر افزایش رضایتمندی مردمی اثرگذار بوده است. در سال ۱۳۸۵ مشکل ضعف ولتاژ برق روستا و مشکل آب شرب آن رفع گردید و در سال ۱۳۸۶ با درخواست اهالی و پیگیری‌های انجام‌گرفته، روستا از مزایای گاز شهری و در سال ۱۳۸۷ روستای ده‌شاکر از نعمت تلفن ثابت و ict روستایی بهره‌مند شد.

 در کنار اینها آسفالت‌ریزی خیابان‌های و در کوچه‌های روستاها نیز از دستاوردهای شاخص نظام است. در سال ۱۳۸۸ با پیگیری‌های انجام شده راه روستایی زیرآبیه، کوسج‌خلیل و ده‌شاکر روکش آسفالت شد و در راستای بهبود آب‌رسانی به روستا کل شبکه آب شرب داخل روستا در سال ۱۳۹۲ تعویض شد.

ملایری‌ها: نقش روستاییان در کشاورزی و تولید کشور بسیار قابل‌توجه است، در راستای توسعه کشاورزی در روستا تا کنون چه اقداماتی در روستای شما انجام شده است؟

 در مدت فعالیت من به‌عنوان دهیار اقدامات مختلفی برای توجه به کشاورزی انجام شده است. باتوجه‌به اینکه آب از اصلی‌ترین منابع برای کشاورزی است برای حفظ و جلوگیری از هدررفت آب اقدامات خوبی در روستا انجام شد و طرح آبرسانی برای کشاورزان روستای ده‌شاکر در سال ۱۳۸۹ از طریقه لوله‌گذاری اجرا شد که هر ۱۲۰ متر دارای یک فلکه و حوضچه بود این طرح برای جلوگیری از هدررفت آب و مصرف بهینه آب به متراژ ۲ هزار و ۵۰۰ متر انجام گرفت. همچنین در این سال با پیگیری‌های انجام شده برای دومین بار، طرح لوله‌گذاری و آب‌رسانی به متراژ یک هزار و ۵۰۰ متر برای کشاورزان روستای ده‌شاکر جهت جلوگیری از هدررفت و مصرف بهینه آب انجام پذیرفت.

 

 

ملایری‌ها: از اقدامات مهمی که در روستای در راستای افزایش رضایتمندی عمومی انجام داده‌اید توضیح می‌دهید؟

 در سال ۱۳۹۵ برای بار دوم با مشکل کمبود آب شرب و لوله‌کشی مواجه شدیم و چاه عمیق کم آب شده بود و چاه قدیمی و جداره‌ها از بین رفته بود؛ با پیگیری‌های انجام شده چاه جدید حفر شد و تجهیزات کامل برق و تابلو نصب شد و مشکل آب شرب روستای ده‌شاکر برای دومین بار در دوران دهیاری اینجانب برطرف شد.
ساخت ۲ واحد خانه نگهبانی در روستا یکی دیگر از اقدامات در راستای افزایش رضایتمندی عمومی است باتوجه‌به اینکه نگهبانی و شبگرد برای امنیت روستا و حفظ تأسیسات و زیر بناهای روستا لازم است هر ساله برای شبگردهای روستا ۲ دستگاه کانکس تهیه می‌شد، به این خاطر تصمیم گرفته شد که ۲ واحد خانه نگهبانی به‌صورت خودیاری در روستای ده‌شاکر در ورودی و خروجی روستا ساخته شد.

 احداث نانوایی و ساماندهی قبور شهدا، ایجاد غسالخانه و دیوارکشی آرامستان روستا، نصب شیروانی جایگاه نماز میت، ساخت خانه عالم توسط برادران زنگنه به‌صورت خودیاری، تدوین برنامه ۵ساله برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای توسعه روستا، تملک خانه بهداشت قدیمی با زیربنای ۲۵۰ متر جهت کارهای فرهنگی پایگاه بسیج و اشتغال‌زایی، احداث دهیاری و خرید تراکتور از جمله اقدامات دهیاری در راستای توسعه روستا است.

ملایری‌ها: مهم‌ترین نیازهای روستای ده‌شاکر چیست؟

 تکمیل بهسازی و خیابان‌کشی روستا، کشت گیاهان کم‌آب‌تر، کشت هیدروپونیک، کاشت بادام و یونجه و سایر محصولات دیم، ایجاد فضای سبز و درختکاری، دیوارکشی حیاط مدرسه، آسفالت کمربندی ده‌شاکر و ساخت سالن و فضای ورزشی از جمله این نیازهای روستا است.

ملایری‌ها: سخن پایانی.

 باید گفت خدمت به مردم شیرین‌ترین اقدام در نظام است و در پایان از مشارکت و همت والای اهالی شهیدپرور این روستا برای آبادانی و توسعه آن، همکاری و همیاری و همه کسانی که ما را در پیشبرد توسعه، آبادانی و پیشرفت این روستا ما را یاری کردند و گام‌های مثبتی برای توسعه آن برداشتند صمیمانه قدردانی و تشکر می‌کنم.

 

 محمد گل‌محمدی

دیدگاه شما

آخرین اخبار