نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

17. خرداد 1402 - 7:58   |   کد مطلب: 32452
رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: تغییرات اقلیمی، توسعه نامتوازن صنایع و آلایندگی های صوتی و نوری موجب کاهش و نایاب شدن برخی از پرندگان در این استان شده است.

به گزارش ملایری‌ها؛ علیرضا محمدی روز سه شنبه در آیین پرنده نگری به مناسبت هفته محیط زیست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در شهر همدان ۲۸ تا ۳۰ گونه پرنده شهری دیده شده که دارکوب باغی و سارها مهمترین آنها هستند.

وی با بیان اینکه بالا بودن تنوع و تعداد پرندگان در یک محیط، نشان دهنده کیفیت بالای زیستگاه است افزود: افزایش موارد آلایندگی منابع ثابت و متحرک در کلان شهرها، موجب کاهش شمار پرندگان بومی شده است.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان یادآوری کرد: در گذشته پرندگانی نظیر هُدهُد در کوچه و محله های شهر همدان دیده می شد اما هم اینک این قبیل پرندگان نایاب شدند و به سختی و محدود در مناطق شهری رویت می شود.

 

محمدی ادامه داد: وضعیت کنونی بیانگر کاهش کیفیت محل زندگی و زیستگاه شهری برای برخی گونه های حساس است که تداوم این وضعیت موجب کاهش یا مهاجرت پرندگان شده است.

وی امنیت محل زیست و غذا را ۲ مولفه مهم برای حیات جانداران دانست و گفت: پرندگان مناطق با کیفیت و امن را برای زیست و زادآوری انتخاب می کنند.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه در کلان شهرها با صنعتی شدن جوامع و افزایش آلودگی، کیفیت محل زیست حیوانات نیز کاهش یافت ادامه داد: تغییرات اقلیمی و افزایش دما موجب حضور پرندگان ساکن در مناطق گرمسیری نظیر بلبل خرما و مرغ مینا در همدان شده است.

 

محمدی افزود: هر چند ورود پرندگان جدید به استان و افزایش شمار گونه های جانوری جای خوشحالی دارد اما این پرندگان به مرور زمان تبدیل به گونه های مهاجم شده و رقابت را با گونه های بومی بر سر قلمرو مواد غذایی افزایش می دهند و تداوم این رویه موجب حذف گونه های بومی محلی و منطقه ای می شود.

وی اضافه کرد: هم اینک کاهش گونه، انقراض گونه های بومی و محلی و ترک زیستگاه را در برخی از پرندگان داشته ایم برای نمونه در دوره ای «کرکس مصری» را به وفور در همدان شاهد بودیم اما هم اینک یکی تا ۲ قطعه بیشتر را نمی توان شاهد بود.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: توسعه غیراصولی زیرساخت های انسانی بر روی کاهش جمعیت پرندگان تاثیر داشته و جاده کشی غیر اصولی، استقرار صنایع آلاینده، آلودگی های صوتی و نوری موجب اختلال در مهاجرت پرندگان شده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار