نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

13. اسفند 1401 - 21:06   |   کد مطلب: 32081
پالایشگاه فاز ۱۴ به‌عنوان آخرین پالایشگاه پارس جنوبی روز گذشته با سرمایه گذاری ۲.۷ میلیارد دلار افتتاح شد که طبق گفته وزیر نفت این مقدار هزینه براساس برآوردهای کارشناسان در کمتر از یک سال با تولید محصولات بازخواهد گشت.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایسنا ،پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به‌عنوان آخرین پالایشگاه بخش خشکی این میدان مشترک گازی وظیفه پالایش گاز ترش برداشت‌شده از سکوهای این فاز در دریا را به‌عهده دارد. این پالایشگاه سیزدهمین پالایشگاه میدان مشترک پارس جنوبی است و با تکمیل آن دیگر پالایشگاهی برای این میدان مشترک ساخته نخواهد شد.

سکوهای این فاز پیش‌تر در موقعیت خود نصب شده بودند و چهار ردیف شیرین‌سازی گاز این پالایشگاه از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ هم‌زمان با آغاز به‌کار دولت سیزدهم عملیاتی شدند. اعتبار اجرای مگاپروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی برای حفاری، ساخت و نصب سکوهای دریایی، تأمین و اجرای خطوط لوله دریایی و تأسیسات دریایی برابر با ۵.۲ میلیارد دلار بود.

این فاز که ایرانی‌ترین فاز پارس‌جنوبی نیز لقب گرفته، با استفاده ۷۰ درصدی از تجهیزات ایرانی، رکورد استفاده از تجهیزات ایرانی در پروژه‌های مشابه خود را شکست. با بهره‌برداری از این فاز روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شهری (متان) و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد، همچنین سالانه یک میلیون تن گاز مایع (ال‌پی‌جی) و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی تولید می‌شود.

ظرفیت تولید گاز میدان پارس جنوبی به ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده، پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی را می‌توان ایستگاه پایانی پالایشگاه‌های میدان گازی پارس جنوبی برشمرد. پیش از ساخت این مجتمع، ۱۲ پالایشگاه با دریافت گاز از بخش دریا و فرآورش آن، گاز شیرین به‌شبکه سراسری تزریق می‌شد، اما با توجه به اینکه ۴ سکوی دریایی فاز ۱۴ به‌مدار آمدند و انجام کارهای اجرایی آغاز توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، با احتمال افزایش تولید، نیاز به ایجاد ظرفیت پالایشی در این منطقه روزبه‌روز حیاتی‌تر می‌شد. بر همین اساس دولت سیزدهم عزم خود را برای تکمیل ساخت پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی متمرکز کرد و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری شاهد تکمیل این پالایشگاه باشیم.

تولید تجمعی گاز فاز ۱۴ تا به امروز قریب ۶۲ میلیارد مترمکعب تخمین زده می‌شود، ارزش قراردادی و سرمایه‌گذاری در بخش حفاری، سکوهای دریایی، خطوط لوله و تأسیسات خشکی ۵.۲ میلیارد دلار بوده که از سوی شرکت ملی نفت ایران تأمین و پرداخت شده است. محصولات این پالایشگاه مشابه طرح‌های دو فازی پارس جنوبی شامل روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز متان به‌منظور تزریق به خط لوله سراسری، ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون تن ال‌پی‌جی است.

بهره‌برداری از فاز ۱۴ تحقق شعار «ما می‌توانیم» است

روز گذشته سید ابراهیم رئیسی - رئیس‌جمهوری، بهره‌برداری از فاز ۱۴ مجموعه پالایشگاه پارس جنوبی را جلوه عزم و اراده بلند و تحقق شعار ما می‌توانیم دانست و گفت: این مجموعه با دست توانمند ایرانی، با کالای ایرانی، طراحی، مشورت و با اجرای متخصصان و کارگران ایرانی اجرا شده است.

وی با اشاره به محصولاتی تولیدی این پالایشگاه از جمله سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز، تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود کشور ظرفیت‌های زیادی برای پیشرفت دارد یکی از جلوه‌های آن مجموعه‌هایی مثل همین پارس جنوبی است که امروز یکی از فازهای پالایشگاه آن به بهره‌برداری رسیده و تبدیل به جلوه خودکفایی و استقلال کشور شده است.

شرکت‌های خارجی که برای احداث فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی به ایران آمده بودند، با تصور اینکه بعد از رفتن آنها کار این فاز بر زمین می‌ماند، ایران را ترک کردند، اما متخصصان جوان کشور اجازه ندادند کار روی زمین بماند و فاز ۱۱ این مجموعه نیز به‌زودی با همت همین متخصصان به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: البته با تکمیل فاز ۱۱ که آخرین فاز پارس جنوبی است، کار ما تمام نخواهد شد، زیرا در حوزه انرژی کشور کارهای زیادی برای انجام به‌ویژه در میدان‌های مشترک داریم. در زمینه بهره‌برداری از میدان‌های مشترک مؤلفه سرعت در بهره‌برداری نیز به‌شدت مورد تأکید است تا سهم کشور از این میدان‌ها احصا شود.

ارزش ۳.۵ میلیارد دلاری سالانه فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی

همچنین جواد اوجی - وزیر نفت با اشاره به سرمایه‌گذاری ۲.۷ میلیارد دلاری در بخش خشکی این فاز، از ارزش ۳.۵ میلیارد دلاری محصولات تولیدی از خوراک این پالایشگاه خبر داد و گفت: امروز به لطف پروردگار روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز (بیش از همسایه قطری) و ۷۵۰ تا ۸۰۰ بشکه میعانات گازی در روز از این میدان مشترک گازی برداشت می‌شود و ۳۷ سکوی دریایی وجود دارد که با توان متخصصان داخلی بنا شده است.

وی در تشریح دستاوردهای اجرای طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: از جمله دستاوردهای این فاز که تنها در بخش خشکی آن ۲.۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است، سالانه ۳.۵ میلیارد دلار ارزش فرآورده‌های تولیدی خواهد بود و با تکمیل این طرح روزانه بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه تزریق و نزدیک به ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌شود که ارزش هر بشکه آن بیش از نفت است.

وزیر نفت ادامه داد: با اجرای کامل این فاز سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون تن ال‌پی‌جی تولید می‌شود که خوراک مجتمع‌های پتروشیمی‌ها خواهد بود، یعنی جدای از افزایش گاز طبیعی کشور، خوراک پتروشیمی‌ها نیز تأمین می‌شود.

فاز ۱۴ پارس جنوبی به‌عنوان آخرین پالایشگاه بخش خشکی در میدان مشترک گازی پارس جنوبی شناخته می‌شود و سکوهای آن در فاصله ۱۰۵ کیلومتری از ساحل کنگان قرار گرفته‌اند، این فاز ۴۴ حلقه چاه دارد که گاز تولیدی از آن با استفاده از دو خط لوله دریایی به طول ۲۱۰ کیلومتر به سمت پالایشگاه فاز ۱۴ منتقل می‌شود.

 دو خط لوله دریایی به طول ۱۸ کیلومتر به‌عنوان ارتباط سکوهای اقماری با سکوهای اصلی است، خط لوله ۴.۵ اینچ مربوط به انتقال گلایکول از خشکی به سکوها و ۲۱۰ کیلومتر در مجموع طول این خط است که همه این خطوط در زیر دریا احداث شده و پالایشگاه خشکی هم در طول سه سال با ظرفیت پالایش روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز طراحی شد.

پس از اینکه گاز از چاه‌ها برداشت و به سمت پالایشگاه‌ها منتقل می‌شود، نخستین محصولی که استخراج می‌شود، ۵۰ میلیون متر مکعب در روز اتان است که با عنوان گاز به مصرف مردم و صنایع پتروشیمی می‌رسد. تصفیه اتان این پالایشگاه ۲ هزار ۷۵۰ تن ظرفیت سالانه دارد و تصفیه پروپان و بوتان که با عنوان خوراک گاز مایع در نظر گرفته و صادر می‌شود.

از اسکله بندر صادراتی سیراف پروپان ۱۱۰۰، بوتان ۱۸۰۰ تن، روزانه ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد که از نظر ارزش محصولات روزانه ۱۰ میلیون دلار ارزش دارد و  ارزش افزوده فرآورده‌های تولیدی این پالایشگاه سالانه ۳.۵ میلیارد دلار است.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار