نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

20. شهريور 1401 - 8:58   |   کد مطلب: 31308
مدیر جهاد کشاورزی ملایر خبر داد
آغاز فصل برداشت خوشه های انگور در شهر جهانی ملایر
مدیر جهاد کشاورزی ملایر از آغاز برداشت انگور از تاکستان های این شهرستان خبر داد و گفت: کشاورزان برای تهیه روغن و کربنات مورد نیاز برای تیزآبی کردن انگور و تولید کشمش تیزابی، به فروشگاه های مجاز عرضه کننده سم و سموم کشاورزی در سطح شهرستان مراجعه کنند.

به گزارش ملایری‌ها؛ سید مهدی میرباقری با اشاره به ۱۰هزار و ۸۲۶ هکتار سطح زیر کشت باغات انگور این شهرستان، اظهار کرد: از این میزان ۱۰هزارو ۶۱۶ هکتار  بارور و ۲۱۰ هکتار غیر بارور است.

میرباقری ادامه داد: با توجه به تولید متوسط ۲۴ تن انگور در هر هکتار،پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۵۴ هزار و ۸۷۴ تن  انگور از باغات شهرستان برداشت شود.

وی با بیان اینکه ۷۷ درصد از انگور ملایر به انواع کشمش از جمله آفتابی تیزابی، آفتابی غیر تیزابی، آفتابی دانه دار، کشمش کالیفرنیا و سایه خشک تبدیل می‌شود، گفت: باغداران برای تهیه آفتابی تیزابی و خشک کردن انگور از پودر کربنات پتاسیم، روغن سبزه و آب محلولی به نام «تیزاب» استفاده می‌کنند.

کشاورزان کربنات و روغن سبزه را از فروشگاه های مجاز تهیه کنند

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به اینکه متاسفانه روغن‌های تقلبی در بازار موجود است، تأکید کرد: کشاورزان برای تهیه روغن و کربنات مورد نیاز  برای خشک کردن کردن انگور و تهیه کشمش به فروشگاه‌های مجاز عرضه کننده سم و سموم کشاورزی در سطح شهرستان مراجعه کنند.

میرباقری ادامه داد: طی یک ماه اخیر بیش از چهار گشت مشترک متشکل از کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ملایر ، نماینده فرمانداری ویژه ، کارشناس اداره استاندارد ، اداره نظارت بر اماکن عمومی و اتحادیه سم فروشان در سطح شهرستان انجام و ۴۰۰ لیتر روغن غیر استاندارد ضبط و تحویل اداره استاندارد شد.

وی بیان کرد: ۱۰ درصد انگور تولیدی شهرستان نیز به شیره انگور، دو درصد به آبغوره، سه درصد به سرکه و باسلوق تبدیل و هشت درصد هم برای مصرف تازه خوری به بازار عرضه می شود.

میرباقری با اشاره به برگزاری جشنواره ملی خوشه برتر با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ملایر ، شرکت تعاونی پیمان گستر و پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملی ملایر، تصریح کرد: این جشنواره در روزهای ۱۶ و ۱۷ شهریور ماه در روستای جوزان و مرکز جهاد کشاورزی حومه شهرستان ملایر با بیش از ۲۰۰ شرکت کننده از شهرهای ملایر ، خنداب ، تاکستان ، ابهر و قم برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر افزود: نتایج جشنواره  هفتم مهرماه همزمان با جشنواره برداشت انگور شهرستان ملایر اعلام خواهد شد.

منبع: ایسنا
انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار