نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

29. مرداد 1401 - 8:58   |   کد مطلب: 31255
دبیر شورای پژوهش مرکز تحقیقات و فناوری سلامت آمین از اتمام غربالگری دیابت نوع دو با عنوان طرح شهید باکری در شهرستان ملایر خبر داد و گفت: غربالگری دیابت نوع دو در افراد بدون علامت بر روی جامعه نمونه ۳۳۳ نفری از افراد ۳۵ تا ۶۵ سال که از این تعداد ۱۸۴ نفر زن و ۱۴۹ نفر مرد بودند در شهرستان ملایر انجام و ۵۵ نفر در معرض خطر ابتلا به این بیماری شناسایی شدند.

به گزارش ملایری‌ها؛  مطهره معصومی در گفت وگو با ایسنا،اظهار کرد:یکی از طرح‌های پژوهشی قسمت پژوهش و فناوری مرکز آمین مربوط به کارگروه سبک زندگی سالم با عنوان بررسی  اپیدمیولوژیک و خطر ابتلا به دیابت نوع دو در افراد بدون علامت شهرستان ملایر بود که در تیر ماه ۱۴۰۱ به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه در دیابت نوع دو ، قند خون به‌تدریج افزایش یافته و این بیماری اغلب بدون علامت بوده و یا علائم آن شدید نیست بنابراین در بسیاری از موارد این نوع دیابت تشخیص داده نمی‌شود افزود: با توجه به سیر پیشرونده و پنهان دیابت نوع دو و اهمیت پیشگیری از ابتلا به این بیماری یا کاهش عوارض ناشی از آن، لزوم اجرای چنین طرحی در این راستا بیش از پیش مشخص می‌شود.

دبیر شورای پژوهش مرکز تحقیقات و فناوری آمین اضافه کرد: در این دورانی که بیماری هنوز تشخیص داده نشده،اختلال متابولیک ناشی از بالابودن گلوکز پلاسما وجود دارد و این افراد در معرض خطر عوارض عروق‌ بزرگ و کوچک قرار دارند و معمولاً زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند و از بیماری خود آگاه می‌شوند که به عوارض مزمن دیابت نظیر پای دیابتی، گانگرن پا، سکته‌ قلبی یا مغزی، نارسایی کلیه و یا نابینایی دچار شده‌اند.

معصومی بیان کرد:مطالعه‌ای که در کارگروه سبک زندگی سالم مرکز تحقیقات و فناوری آمین در راستای غربالگری دیابت نوع دو در شهرستان ملایر انجام شد؛ یک مطالعه مقطعی بود که باهدف بررسی اپیدمیولوژیک و خطر ابتلا به دیابت نوع دو در افراد بدون علامت بر روی جامعه نمونه ۳۳۳ نفری از افراد ۳۵ تا ۶۵ که از این تعداد ۱۸۴ نفر زن و ۱۴۹ نفر مرد بودند که در سال ۱۴۰۰ آغاز شده و در تیرماه سال جاری به اتمام رسید.

وی ادامه داد: در این مطالعه تعداد ۵۵ نفر (۱۶.۵ درصد) به عنوان افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو در جامعه‌ی هدف شناسایی شدند و رابطه آماری معنی دار بین سن ، BMI ، سابقه درمان دارویی ضد فشار خون، سابقه قند خون بالا، سابقه خانوادگی دیابت با شانس ابتلا به دیابت نوع دو وجود داشت.

دبیر شورای پژوهش مرکز تحقیقات و فناوری آمین گفت: هدف نهایی این مطالعه، بررسی میزان کارایی غربالگری پرسشنامه محور است به طوری که در آینده ارائه یک روش به صرفه برای تسریع روند غربالگری دیابت نوع دو به صورت آنلاین در جامعه شرایطی را ایجاد کند تا مردم بتوانند از طریق یک‌پرسشنامه غربالگری، میزان احتمال ابتلای خود به دیابت نوع دو را بسنجند و پس از آن با استفاده از نظام ارجاعی که در نظر گرفته شده، مراحل بعدی تشخیصی را طی کنند و از آموزش‌های لازم به جهت کنترل بیماری و پیشگیری از عوارض ثانویه بهره‌مند شوند.

معصومی با بیان اینکه درحال حاضر گام های بعدی این پروژه تا رسیدن به هدف نهایی آن در دست اجرا است افزود: امیدوار هستیم این پروژه نقطه‌ی شروعی برای ورود موثر آمین به عرصه‌ی پیشگیری با محوریت سلامت دیجیتال و ترویج سبک زندگی سالم در جامعه‌ باشد.

انتهای پیام

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار