نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

23. مرداد 1401 - 9:13   |   کد مطلب: 31249
علی خاکسار گفت: با توجه به اقدامات انجام‌شده شهر زیرزمینی سامن آماده بازدید علاقه‌مندان است و به‌زودی افتتاح رسمی آن انجام می‌شود.

به گزارش ملایری‌ها؛ علی خاکسار معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در حاشیه بازدید خبرنگاران از مجموعه دستکند شهر زیرزمینی سامن اظهار کرد: از زمان اکتشاف شهر زیرزمینی سامن شش فصل کاوش باستانشانی در این مکان انجام‌شده است.

وی بابیان اینکه شهر زیرزمینی سامن از جنس گرانیت است، تصریح کرد: این مجموعه با توجه به وجود اسکلت‌های انسانی و ساختار سنگی گرانیتی، مجموعه‌ای منحصربه‌فرد است.

خاکسار بیان کرد: این مجموعه در زیر کل شهر سامن گسترده است اما امکان کاوش تمامی قسمت‌ها وجود ندارد و در هشت کارگاه تاکنون کاوش‌ها انجام‌شده است.

وی افزود: شهر زیرزمینی سامن تاکنون در هشتاد فضای معماری کاوش و اشیا و مواد متنوعی از آن  کشف‌شده که همگی در ست مطالعه و بررسی قرار دارند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با بین اینکه در سال 87 اسکلت‌های انسانی در این مکان کشف شد تصریح کرد: برای مطالعه بر روی  سن، جنسیت  و علل مرگ اسکلت‌ها بررسی شدند و برای جلوگیری از فرسایش کارهای مرمت و حفاظت انجام شد.

وی با اشاره به افتتاح نخستین  سایت موزه زیرزمینی کشور در مجموعه دسکتند سامن بیان کرد: اشیاء و اسکلت‌های کشف‌شده در شهر زیرزمینی سامن در مکان اکتشاف مستقرشده و در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

خاکسار بیان کرد: با توجه به اقدامات انجام‌شده شهر زیرزمینی سامن آماده بازدید علاقه‌مندان است و به‌زودی افتتاح رسمی آن انجام می‌شود.

وی افزود: ساخت ورودی و خروجی، نورپردازی و لیزر اسکن از آخرین اقدامات انجام‌شده در این مکان است و امید است با افتتاح این مجموعه به‌زودی حضور تورهای داخلی و خارجی از این مجموعه باشیم.

 

انتهای پیام/گ

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار