نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

15. مرداد 1401 - 11:53   |   کد مطلب: 31239
با اعلام مصوبات سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان همدان و مقایسه عددی بودجه‌های شهرستان‌های مختلف استان موجی از انتقادات در فضای مجازی ملایر منتشر شد که چرا به ملایر به‌عنوان دومین شهرستان بزرگ استان حتی کمتر از ششمین و چهارمین شهرستان‌های استان بودجه تعلق‌گرفته است. اما براستی مهمترین دلیل این عدم توجه به ملایر چیست؟

به گزارش ملایری‌ها؛ "ظلم در حق ملایر" این جمله‌ای کهان را ماحصل سی‌امین سفر ریاست جمهوری برای شهرستان ملایر می‌دانند مسئله‌ای که این روزها به‌شدت در فضای مجازی ملایر در حال توزیع است.

در سفرهای استانی ریاست جمهوری یکی از اصلی‌ترین مسائل بحث توزیع اعتبارات است که چندین برابر بودجه‌های سنواتی و سالیانه به شهرستان‌های مختلف بودجه تخصیص می‌یابد.

با اعلام مصوبات سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان همدان و مقایسه عددی بودجه‌های شهرستان‌های مختلف استان موجی از انتقادات در فضای مجازی ملایر منتشر شد که چرا به ملایر به‌عنوان دومین شهرستان بزرگ استان حتی کمتر از ششمین و چهارمین شهرستان‌های استان بودجه تعلق‌گرفته است.

سخنان هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه همچون بنزینی موج انتقادات را در سطح شهرستان بالا برد.

وی در این نشست بیان با ابراز ناراحتی از مصوبات سفر ریاست جمهوری به همدان بیان کرد: چنین تقسیم‌بندی عادلانه نیست و در تصمیم‌گیری و اختصاص اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان همدان، به شهرستان ملایر ظلم شد و استانداری نسبت به ملایر عدالت را رعایت نکرد چراکه توقع داشتیم از تخصیص چند هزار میلیارد اعتبار به استان طی این سفر، نصف یا یک‌سوم آن به ملایر تخصیص یابد.

اما نکته مهم دراین‌بین این است که چرا اعتبارات به شهرستان ملایر کمتر از توقعات بوده و ملایر حتی از تویسرکان و نهاوند هم اعتبار تخصیصی کمتری داشته است.

روز پنجشنبه شورای برنامه‌ریزی شهرستان ملایر برگزار شد و در این نشست یکی از مهم‌ترین مواردی که به آن اشاره شد نقش گزارش‌ها و اطلاعات مدیران در بخش تخصیص بودجه‌ها بود.

در این نشست فرماندار ملایر با انتقاد از وضعیت گل‌وبلبل نشان داده‌شده در سال‌های اخیر در سطح شهرستان به عدم جذب بودجه توسط مدیران گلایه کرد.

وی در این نشست تأکید کرد که آهنگ توسعه شهرستان در سال‌های اخیر کند شده است و در 12 سال اخیر آن‌گونه که باید به شهرستان توجه نشده است.

هادی بیگی نژاد هم در این نشست با ابراز ناراحتی از وضعیت تخصیص بودجه‌ها به شهرستان ملایر بیان کرد: علی‌رغم با پیگیری‌های انجام‌شده گزارش‌ها و آمارهای مدیران شهرستانی مبانی تصمیم‌گیری و تخصیص بودجه‌ها در این سفر بود.

وی گفت: تخصیص بودجه بر اساس عدالت و شاخص‌ها توزیع می‌شود و آمار اطلاعات و زیرساخت‌ها از طرف مدیران به‌عنوان شاخص تخصیص بودجه در نظر گرفته می‌شود.

نماینده مرد ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیگیری‌هایی از طرف نماینده‌های مجلس برای تخصیص اعتبارات انجام می‌شود اما این مدیران هستند که باید پیگیر جذب آنان باشند.

وی گفت: از مدیران درخواست می‌شود که اطلاعات و آمار صحیح را به بالادست خود ارائه دهند و هنوز هم برخی نمی‌دانند که شهرستان ملایر دارای ۲۰۸ روستا است.

 

 پس از انتقادات مطرح‌شده دراین‌باره فرماندار ملایر در پستی اینستاگرامی به مسائل مطرح‌شده واکنش نشان داد.

متن فرماندار ملایر به شرح زیر است:

 

"مصوبات سفرهای استانی ریاست محترم جمهور، حاصل چند ماه کار مطالعاتی و کارشناسی و بنای دولت هم تکمیل پروژه‌های عمرانی است چراکه معطل ماندن آن‌ها برای سال‌های طولانی علاوه بر ایجاد خسارت‌های مادی موجب بدبینی و نارضایتی مردم عزیز هم هست و متأسفانه تعداد این دست پروژه‌ها در کشور کم هم نیست.

دولت سیزدهم از ابتدا اولویت خود را سامان دادن به این وضعیت نامطلوب قرارداد و در این خصوص پروژه‌هایی که پیشرفت بالاتری دارند یعنی بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته‌اند در اولویت مصوبات سفرهای استانی آیت‌الله رئیسی قرار گرفت.

در این روزها بعضی از عزیزان با مقایسه مصوبات شهرستان‌های مختلف استان احساس تبعیض کردند لیکن بنده به‌عنوان خادم مردم عرض می‌کنم این برداشت دقیق نیست و علت اصلی تفاوت در اعتبارات، تعداد پروژه‌های معطل‌مانده هر شهرستان و میزان پیشرفت آن‌ها می‌باشد.

درعین‌حال بعضی از مصوبات مهم فعلاً جنبه عددی و ریالی ندارد لیکن پروژه‌های بسیار بزرگی هستند و اجرای آن‌ها تأثیر بسزایی در پیشرفت و توسعه ملایر خواهد داشت.

 نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی ملایر یکی از این مصوبات است که مقرر شد علاوه بر صدور مجوز ماده ۲۳ توسط وزارت نیرو احداث شود. یا بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی ملایر که توسط وزارت بهداشت ساخته خواهد شد و اگر اعتبار چند هزارمیلیاردی آن‌ها به عدد مصوبات سفر اضافه شود سهم واقعی ملایر از سفر پر خیروبرکت رئیس محترم جمهور مشخص می‌شود.

با همه این‌ها معتقدم اگر در سال‌های گذشته تلاش بیشتری در ملایر صورت می‌گرفت و پروژه‌های عمرانی بیشتری با پیشرفت‌های بالاتری داشتیم حتماً امروز سهم بزرگ‌تری از مصوبات سفر داشتیم.

درجایی دیدم که گفته شد در این سفر به مسائل اقتصادی کم‌توجهی شده است، در این خصوص هم‌عرض می‌کنم علاوه بر آنکه پروژه‌های عمرانی مثل همین نیروگاه یا جاده و راه‌آهن، پیشران و زیرساخت توسعه اقتصادی هستند در این سفر ده هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از تولید و بخش خصوصی استان مصوب شده است.

در پایان این اطمینان خاطر را به مردم عزیز ملایر می‌دهم که ان شاالله در ماه‌های آینده خبرهای بسیار خوبی برای آن‌ها خواهیم داشت و حتماً فردای ملایر از امروز آن بهتر خواهد بود."

یکی از نکات مطرح‌شده مهم در این سفر که فرماندار ملایر به آن اشاره کرد و حتی در مصاحبه‌های مسئولین مختلف استانی و شهرستان پیش از سفر هیئت دولت به استان همدان مطرح شد توجه به پروژه‌هایی با پیشرفت‌های بالای 50 درصد است.

کمبود تخصیص اعتبارات به شهرستان ملایر نکته‌ای است که قابل‌چشم‌پوشی نبوده و حق ملایر با توجه به میزان جمعیت و جایگاه ویژه شهرستان بسیار بالاتر از رقم اعلام‌شده است اما باید دید که ظلم اصلی را چه کسانی در حق ملایر کردند؟

در سال‌های گذشته ملایر بدون ثبات فرماندار بود و چندین بار با تغییر فرماندار مواجه شد که در آن برهه انتقاداتی به این مسئله انجام شد.

از سوی دیگر کلنگ زنی پروژه‌هایی  بزرگی نظیر نیروگاه 500 مگاواتی ، گلخانه گنبد و حسین‌آباد و گاوداری ۶ هزار رأسی که  در هنگام کلنگ زنی وعده افتتاح یک‌ساله آنان داده می‌شد فقط برای  ارائه آمار مناسب بودند و هیچ پیشرفتی در این سال‌ها نداشتند و خود می‌تواند گویای کندی حرکت توسعه در شهرستان باشد.

اگر این پروژه‌های بزرگ در این سال‌ها توانسته بودند که حداقل 50 درصد پیشرفت داشته باشند شاید امروز سهم ملایر چندین برابر رقم اعلامی بود.

شاید بیراه نباشد که گفت نحوه جذب اعتبارات ثمره و یادگاری نامیمون مدیران ناتوانی است که در این سال‌ها در ملایر فعالیت داشتند و ملایر پله ترقی این مدیران شد و هرکدام برای میز و ریاست خود تلاش می‌کردند نه برای اعتلای شهرستان!!!

و در آخر باید تأکید کرد که شهرستان ملایر نیاز به مدیران باانگیزه‌ای دارد که تلاش شبانه‌روزی برای اعتلا و پیشرفت شهرستان اصلی‌ترین هدفشان باشد و باید هر چه سریع‌تر مدیران نالایق خاز سمت خود کنار روند و این کمترین انتظار مردم از دولت آیت‌الله رئیسی است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار