نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

28. تير 1401 - 9:41   |   کد مطلب: 31197
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: اثر تاریخی امامزاده سام و هام به عنوان تنها اثر هنری، معماری و معنوی مذهبی این شهرستان مرمت می‌شود.

به گزارش ملایری‌ها؛ ابراهیم جلیلی رئیس  اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر  با اشاره به مرمت بنای تاریخی امامزاده سام و هام اظهار کرد: این بنای تاریخی در شهر و بخش سامن واقع شده و یک اثر مذهبی معنوی و معماری است.

وی افزود: این بنای تاریخی از نظر دارا بودن ۲ ضریح چوبی منبت شده، یک اثر هنری است که قدیمی‌ترین منبت موجود و نشانه قدمت هنر منبت این شهرستان به شمار می‌رود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر بیان کرد: مرمت امامزاده سام و هام در زمینه آواربرداری و پاکسازی گنبد، بام‌سازی اصولی گنبد بنا به صورت سنتی شامل برچیدن لایه‌های فرسوده بام انجام می‌شود.

جلیلی اجرای مجدد گنبد با آجر ۲۰ در ۲۰، دوغاب‌ریزی روی پالانه گنبد، اجرای اندود ماسه و سیمان، شیب‌بندی، عایق‌کاری، اندود و بندکشی فضای داخلی گنبد را از دیگر اقدامات در راستای مرمت این بنای تاریخی عنوان کرد.

وی گفت: برای مرمت اثر تاریخی امامزاده سام و هام حدود ۸۱۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر بیان کرد: این بنا در داخل شهر سامن و از ۲ گنبد جدا از هم به ارتفاع تقریبی هفت متر تشکیل شده که هر ۲ از قاعده‌ای مربع شروع و به طرف بالا با انحنای خاصی به طرف داخل شکل مخروطی پیدا می‌کند.

جلیلی ادامه داد: این ۲ گنبد بر مزار ۲ پیامبرزاده حضرت سام و هام از فرزندان حضرت نوح(ع) ساخته شده است.

وی اظهار داشت: شهر و بخش سامن دارای ظرفیت‌های گردشگری تاریخی، مذهبی، طبیعی و کشاورزی و همچنین سوغات بسیار خوبی است که می‌تواند گردشگران زیادی را به این منطقه جذب کند.

جلیلی تاکید کرد: با توجه به راه‌اندازی فاز اول مجموعه دستکند سامن بزودی، باید پلان و چرخه گردشگری شهر و بخش سامن تکمیل شود که این چرخه موجب ماندگاری حضور گردشگران در سامن خواهد شد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار