نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

25. دى 1400 - 9:21   |   کد مطلب: 30837
مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: تاکنون در ۱۵۰ هکتار از سطح اراضی باغ‌های انگور این شهرستان، طرح فَراز (داربستی) اجرا شده که نسبت به سند راهبردی توسعه و جایگاه شهر جهانی انگور در میزان تولید و سطح زیر کشت، بیش از نیمی از تعهدات اجرایی شده است.

به گزارش ملایری‌ها؛ «سیدمهدی میرباقری» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بر اساس سند راهبردی توسعه این شهرستان، طی سه سال از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ باید سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هکتار از باغ‌های انگور ملایر به طرح فَراز مجهز شوند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت انگور است، افزود: از این میزان تاکنون در ۱۵۰ هکتار از باغ‌های ملایر طرح فَراز اجرا شده که حدود ۴۰ هکتار آن به صورت خوداجرایی، توسط کشاورز و بدون استفاده از تسهیلات اجرا شده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر خاطرنشان کرد: برای اجرای این میزان طرح فَراز، بیش از ۶ میلیارد و ۵۵۸ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده که اعتبار سهمیه‌ای امسال این شهرستان برای اجرای طرح فَراز ۱۵ هکتار با ۵۲۲ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض است.

میرباقری ادامه داد: برای هر هکتار اجرای طرح فَراز، ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده و در حال پرداخت است.

برآورد ۱۲۰ میلیون تومان اجرای طرح فَراز در هر هکتار

وی با بیان اینکه این تسهیلات بلاعوض به صورت اوراق و متعلق به سال ۱۴۰۳ است و سه سال بعد پرداخت می‌شود، گفت: برای نقد کردن این مبلغ، حدود ۵۰ درصد آن کسر و تنها ۱۷ میلیون تومان به باغدار پرداخت می‌شود که بسیار ناچیز است، در حالی‌که هزینه اجرای طرح فَراز برای هر هکتار حدود ۱۲۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر تصریح کرد: این رقم تسهیلات برای اجرای طرح فَراز کافی نیست، و طی سال‌های گذشته تسهیلات مناسبی برای اجرای این طرح در نظر گرفته نشد و محل پرداخت آن، تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی و از طریق بانک کارآفرینی امید در نظر گرفته شد که امیدواریم این مشکل رفع شود.

میرباقری با تاکید بر اینکه هدف ما از اجرای طرح فَراز بهبود کیفیت محصول از نظر کمی و کیفی است نه اشتغال‌زایی، گفت: در این رابطه در مسیر اعطای تسهیلات موانع بسیاری پیشِ‌روی باغداران وجود دارد.

وی یکی از موانع در پرداخت تسهیلات را شاغل بودن باغداران عنوان کرد و افزود: این تسهیلات با توجه به اساسنامه بانک کارآفرینی امید، فقط برای اشتغال‌زایی پرداخت می‌شود، بنابراین باغدار کارمند و بازنشسته از گردونه پرداخت تسهیلات خارج شده‌اند که سهم ۶۰ درصدی از افراد متقاضی را شامل می‌شود.

محل اشتباه تسهیلات؛ مانع پیش‌روی طرح فَراز

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر یادآور شد: سال ۹۸ با همکاری باغداران حدود ۲۰۰ هکتار از باغ‌های انگور این شهرستان برای اجرای طرح فَراز آماده شد، اما مسائلی همچون باز نشدن سامانه ثبت‌نام، عدم تایید اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سامانه و تعیین سقف برای تسهیلات، منجر به ریزش تقاضا برای اجرای این طرح شد.

میرباقری تاکید کرد: سیستم بانک کشاورزی در اعطای تسهیلات هیچ‌گونه همخوانی با سیستم بانک کارآفرینی امید در بخش‌های مختلفی همچون میزان تسهیلات، ضمانت‌ها و تنفس ندارد.

وی سختگیری‌ها در دریافت ضمانت‌نامه بانکی را یکی دیگر از مهمترین موانع پیشِ‌روی باغداران عنوان کرد و گفت: چنانچه این تسهیلات با درصد سود کمتر و توسط بانک کشاورزی پرداخت می‌شد، بدون شک شرایط دریافت و پرداخت تسهیلات بهبود پیدا می‌کرد.

به گفته وی بانک کشاورزی در بازپرداخت تسهیلات تنفس چندساله را در نظر می‌گرفت، اما با وجود  تلاش رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیران، این مهلت در بانک صندوق کارآفرینی تنها ۱۸ ماه شد، در حالی‌که تا سه سال پس از اجرای طرح فَراز، برداشت انگور امکان‌پذیر نیست.

میرباقری در ادامه افزایش گل‌انگیزی در جوانه‌های ابتدایی، افزایش اندازه تاج، افزایش تعداد جوانه‌های قابل نگهداری، تسهیل در عملیات داشت و برداشت، نفوذ نور بیشتر به داخل تاج بوته‌ها، تهویه بهتر هوا، شیوع کمتر و کنترل بهتر آفات و بیماری‌ها و کاهش ضایعات ناشی از بارندگی به مدیریت تاکستان‌ها را از فواید اجرای طرح فَراز برشمرد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر افزود: اجرای طرح فَراز همچنین امکان اجرای عملیات باغداری به‌ صورت مکانیزه را در سطح باغ‌ها فراهم می‌کند که منجر به کاهش چشمگیر هزینه‌های داشت از جمله شخم سالانه، آبیاری، سم‌پاشی، کوددهی و عملیات هرس می‌شود و کیفیت انگور تولیدشده نیز بهبود پیدا می‌کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار