نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

27. آبان 1400 - 20:13   |   کد مطلب: 30570
مسئول طرح و برنامه‌ریزی معاونت امور باغبانی کشور با اشاره به نیاز بخش باغبانی به حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی گفت: در کشور سالانه حدود ۳۰ میلیون تن محصولات باغبانی تولید می‌گردد اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی بالغ بر ۳۰‌ درصد این محصولات به ضایعات تبدیل و از زنجیره ارزش و تولید خارج می‌شود.

به گزارش ملایری‌ها؛ شاهین رستم‌پور در حاشیه برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی و نهمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی مشهد در جمع خبرنگاران در خصوص نیازهای بخش کشاورزی کشور اظهار کرد: یکی از مهمترین نیازهای بخش کشاورزی استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی به خصوص در بخش تولیدات باغی و باغبانی است. صنعت کشاورزی کشور به این صنایع و تکنولوژی‌های نو به منظور افزایش ارزش‌ افزوده در بخش باغبانی نیاز دارد. 

مشاور معاون‌ وزیر کشاورزی اضافه کرد: در حال حاضر مهمترین مساله صنعت باغبانی کشورمان موضوع تغییر اقلیم و خشکسالی است. به دلیل خشکسالی‌های اخیر آسیب‌های جدی به بخش باغبانی وارد شده و همین موضوع موجب کاهش عملکرد کیفی و کمی محصولات باغی در واحد سطح شده است.

رستم‌پور ادامه داد: ایران از بین ۱۳ اقلیم موجود در دنیا دارای ۱۱ اقلیم است که همنی تنوع موجب بروز مشکلات متعددی برای کشاورزی در بسیاری از مناطق کشور شده است؛ با این حال همین تنوع اقلیم موجب شده این مشکلات در مناطق دیگر جبران و به شکلی شرایط تعدیل شود. 

وی ادامه داد: مشکل‌ دیگر صنایع باغبانی کشورمان موضوع‌ نهال است. در حال حاضر کشاورزی ما نیازمند نهال‌های سالم و اصیل است. علاوه بر این یکی دیگر از چالش‌های این صنعت تامین نهاده‌های بخش کشاورزی است‌. در واقع اگر کود با قیمتی مناسب به دست کشاورز و باغدار برسد، اثر مشکلاتی مانند خشکسالی کم‌رنگ‌تر خواهد شد اما متاسفانه کود به میزان کافی و با قیمت مناسب در اختیار نداریم و همین موضوع باعث می‌شود تولیدات کشاورزی از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد. 

مسئول طرح و برنامه‌ریزی معاونت امور باغبانی کشور با اشاره به برنامه‌های دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خاطرنشان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیر به‌سزایی بر تولید محصولات باغی خواهد داشت. در حال حاضر با ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های کشاورزی با قیمتی ارزان تر به دست کشاورز می‌رسد. علاوه بر این می‌توان با این‌ ارز نهاده ارزان قیمت تری برای تولید محصولات بسیار با کیفیت‌تر تهیه کرد اما زمانی که ارز ۴۲۰۰‌ تومانی حذف شود، مسلم است که قیمت بسیاری از نهاده‌های کشاورزی بالاتر خواهد رفت و محصول تهیه شده نیز با نرخی گران‌تر به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

رستم‌پور افزود: از سال گذشته تا سال جاری ارز مورد نیاز برای تامین کود و نهاده‌هایی مثل سم فراهم نشده و یا با ارز نیمایی تامین شده است. تغییر قیمت ارز باعث شده گاهی مصرف‌ کود در بخش‌های مختلف کشاورزی کشور به کمتر از نصف کاهش پیدا کند. کار به جایی رسیده که کاهش مصرف کود به ۸۰ درصد رسیده است. 

وی با بیان اینکه ضرورت کنونی در صنعت باغبانی کشور تولید محصولات باکیفیت است، عنوان کرد: نباید به خام فروشی محصولات تکیه کرد بلکه لازم است حتی الامکان محصولات تولید شده را فرآوری کرده و سپس به دنیا فروخت زیرا هر کدام از این محصولات در صورت فرآوری می‌تواند طیف وسیعی از محصولات غذایی را تولید کند.

مشاور معاون‌ وزیر کشاورزی درباره برنامه‌های پیشنهادی دولت برای رفع خشکسالی گفت: بهترین پیشنهاد برای این موضوع توسعه آبیاری تحت‌ فشار در صنعت باغبانی  گسترش آبیاری هوشمند و همچنین جایگزین کردن آبیاری زیرزمینی به جای آبیاری سطحی است. در حال حاضر از سه میلیون هکتار اراضی باغبانی کشور کمتر از ۵۰۰ هزار هکتار آن مجهز به آبیاری قطره‌ای است. این در حالی است که لازم است تمام اراضی باغبانی کشور مجهز به آبیاری قطره‌ای‌ و هوشمند شود./ایسنا

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار