نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

25. آبان 1400 - 23:16   |   کد مطلب: 30458
با گذشت سال‌ها از آمد و رفت دولتمردان در سکان هدایت وزارت ورزش، ده‌ها طرح ورزشی در استان همدان به دلیل مشکلات مالی و گاه مدیریتی، نیمه کاره و نیمه تعطیل رها شده و همچنان پابرجاست.

به گزارش ملایری‌ها؛  اگرچه بخشی از طرح‌های عمرانی – ورزشی استان همدان با پیگیری های انجام شده در حال اجرا و تکمیل است، اما در مجموع سن برخی از پروژه های نیمه کار ورزش این استان به ۱۵ سال هم می‌رسد.

طرح‌هایی که برخی با قدمت بیش از یک دهه ناتمام رها شده و به دلیل نبود اعتبارات کافی و حجم انبوه طرح ها، به سن فرسودگی آن هم افزوده شده است.

کندی در روند اجرا و تکمیل طرح‌ها که اغلب به دلیل نبود بودجه و مشکلات مالی رها شده اند، حالا چند صباحی است با حمایت نمایندگان مردم استان در مجلس و رویکرد حمایتی تیم جدید وزارت ورزش و جوانان، احیا و در مسیر تکمیل و پیشرفت فیزیکی قرار گرفته اند.

براساس آخرین آمارهای اعلام شده، استان همدان دارای ۷۲ طرح عمرانی ورزشی نیمه کاره و نیمه تکمیل است که برخی از آن‌ها بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال پیش کلنگ زنی شده اند.

براساس آخرین آمارهای اعلام شده، ۷۲ طرح عمرانی ورزشی در سطح استان همدان نیمه تکمیل هستند و برخی از آن‌ها نیز قدمتی ۱۰ تا ۱۵ سال دارند.

طرح‌های که طبق برآورد دستگاه ورزش و جوانان استان همدان و محاسبه با نرخ روز، چند صد میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

اگرچه نمایندگان استان همدان در مجلس تلاش خود را برای پیگیری در حل مشکلات و موانع پیش رو در طرح‌های نیمه تمام ورزشی بکار گرفته‌اند اما به طور قطع حمایت دولت سیزدهم گره گشای رفع این مطالبه مهم جامعه ورزش است.

تکمیل زمین‌های چمن مصنوعی و طبیعی، طرح‌های روستایی، استخر شیرجه، پیست دو ومیدانی، پیست دوچرخه سواری، مجموعه‌های ورزشی بانوان و ده‌ها طرح عمرانی ورزشی در این استان با سابقه ۱۰ ساله همچنان چشم به اختصاص اعتبارات مالی بسته است.

جامعه ورزش استان همدان این امید را دارد که دولت سیزدهم بتواند گره از مشکلات چند ساله در تکمیل طرح‌های عمرانی ورزشی باز کند.

۴۰۰ میلیارد تومان نیاز ورزش استان همدان

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان در این باره گفت: برای تکمیل ۷۲ طرح ورزشی نیمه تمام استان به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

«حمید سیفی» اظهار داشت: متاسفانه برخی از طرح‌های ورزشی این استان ۱۰ تا ۱۵ سال خاک خورده‌اند و اقدامی برای تکمیل آن نشده است.

متاسفانه برخی از طرح‌های ورزشی این استان ۱۰ تا ۱۵ سال خاک خورده‌اند و اقدامی در تکمیل آن نشده است.

وی خاطرنشان کرد: البته در ماه‌های اخیر با پیگیری‌های انجام شده و همراهی و حمایت موثر استاندار، توانستیم خانه رزمی تویسرکان، تجهیز خانه‌های روستایی، احداث چند زمین ساحلی در مجموعه ورزشی ۱۵ هزار نفری شهید مفتح و ساخت بزرگترین پیست صحرانوردی را به نتیجه برسانیم.

سیفی گفت: هم اکنون نیز ساخت آکادمی هاکی و بسکتبال را در دستور کار داریم، ضمن اینکه سه سالن ورزشی را تجهیز و دیوارکشی کرده‌ایم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان افزود: در حال حاضر توانسته‌ایم برای پروژه‌های ورزشی استان ۱۰۵ میلیارد تومان بودجه متوازن بگیریم و تا به امروز نیز بیش از ۸۲ میلیارد تومان بودجه عمرانی هزینه شده که امیدواریم بتوانیم هر ماه یک طرح را تکمیل کرده و به بهره برداری برسانیم.

وی با اشاره به هزینه تکمیل طرح‌های نیمه تمام ورزشی استان همدان، گفت: برای تکمیل این طرح‌ها در سطح استان همدان ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است که با جذب این اعتبار می توان در راستای تکمیل طرح‌های نیمه تمام ورزشی استان قدم‌های موثری را برداشت.

جامعه ورزش در حسرت طرح‌های کلیدی

در یک دهه اخیر جامعه ورزش استان همدان همواره در حسرت ساخت و تکمیل برخی طرح‌های کلیدی و مهم این حوزه بوده است.

همدان در دهه ۸۰ قطب شیرجه کشور بود و برادران میرابیان افتخارآفرینان طلایی این رشته ورزشی در سطوح ملی و بین المللی بودند.

با این حال قرار بود در مجموعه شهید مفتح همدان، استخر اختصاصی شیرجه احداث شود اما بیش از ۱۰ سال از زمان تصویب اجرای این طرح می گذرد و تاکنون هم اقدام خاصی انجام نشده است.

همین مساله باعث شده تا اغلب جوانان علاقه مند به رشته شیرجه از سدها و آبندهای خاکی استفاده کنند که اغلب اتفاق‌های ناخوشایند را نیز به دنبال دارد.

همه ساله در مخازن سدهای همدان شاهد فوت جوانان و نوجوانانی هستیم که به دلیل عدم توجه به هشدارها و عدم آشنایی کافی با فن شنا و شیرجه جان خود را از دست می‌دهند.

پیست سرپوشیده دو ومیدانی همدان نیز رویای دست نیافتنی برای دوندگانی شده که جزو بیشترین مدال آوران تاریخ ورزش استان و کشور به شمار می‌روند.

ورزشکارانی که به دلیل نبود پیست سرپوشیده به اجبار در فصول سرد سال در خیابان‌ها و دامنه‌های کوهستان به تمرین پرداخته و خطرات آن را به جان می‌خرند.

رکابزنان همدانی نیز آرزوی داشتن پیست اختصاصی را سال‌ها با خود در جاده‌های پرخطر این استان یدک می‌کشند.

نبود پیست دوچرخه سواری باعث شده تا به ناچار در جاده‌ها به تمرین بپردازند که نتیجه آن تصادفات و فوت شماری از رکابزنان شده است.

تکمیل طرح‌های نیمه تمام اولویت ورزش همدان

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با تاکید بر ضرورت تکمیل طرح‌های نیمه تمام ورزشی، گفت: هم اکنون ۷۲ طرح استانی و ملی وجود دارد که برای تکمیل این طرح‌ها به ویژه در حوزه ملی نیاز به اعتبارات ویژه ای داریم.

به گفته سیفی، البته تاکنون با همراهی نمایندگان استان در مجلس و مساعدت وزارت ورزش و جوانان، اعتبارات خوبی دراین خصوص جذب شده است اما همچنان نیازمند حمایت بیشتر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون اقدامات موثری برای احیای طرح‌های عمرانی نظیر سه سالن مجموعه ورزشی شهید شمسی‌پور پس از چندین سال رکود و تعطیلی و چندین طرح ورزشی دیگر در استان انجام شده که موفقیت آمیز نیز بوده است.

سیفی افزود: در آینده‌ای نزدیک نیز شاهد بهره‌برداری از چندین زمین چمن طبیعی و مصنوعی در شهرستان‌های تابعه استان همدان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه استان همدان دارای زیرساخت‌های بسیار ارزشمند و بی‌نظیری همچون مجموعه ورزشی علیمرادیان در نهاوند و مجموعه ورزشی شهیدان حاجی‌بابایی در مریانج است، گفت: این ظرفیت‌ها برای میزبانی اردوهای تیم ملی ایجاد شده و آماده اجرای سیاست‌های وزارت ورزش در سطح استان هستیم.

وی توجه ویژه به توانمندی جوانان در عرصه‌های خدمت را از مهم‌ترین برنامه‌های دستگاه ورزش استان همدان برشمرد و گفت: در همین راستا مشاوران توانمند و جوانی را در عرصه مدیریت حوزه‌ها و رشته‌های مختلف ورزشی بکار گرفته‌ایم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار