نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

8. آبان 1400 - 8:23   |   کد مطلب: 30345
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر از اعطای تسهیلات مکانیزاسیون به کشاورزان ملایر در سال جاری خبر داد.

به گزارش ملایری‌ها؛ سید مهدی میرباقری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ملایر اظهار کرد: در راستای حمایت از تولید مرحله نهم اعطای تسهیلات مکانیزاسیون در سال زراعی ۱۴۰۱ـ ۱۴۰۰ انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در این زمینه ۱۵ میلیارد تومان برای تامین تجهیزات در این حوزه پرداخت می‌شود گفت: این اعتبار در زمینه تامین ۵۱ دستگاه تراکتور، دو دستگاه کمپاین و سایر ادوات به متقاضیان پرداخت می‌شود که اشتغالزایی این طرح ۱۵۰ نفر است.

مدیر اداره کشاورزی ملایر با بیان اینکه در صورت تامین اعتبار به دیگر متقاضیان نیز تسهیلات پرداخت می‌شود تصریح کرد: این میزان اعتبار و تسهیلات در سال گذشته ۱۲ میلیون تومان بوده که از تسهیلات مرحله هشتم پرداخت شده  است.

 وی ادامه داد: در راستای جهش تولید در اراضی دیم طرح حمایت از دیم‌زارها با اجرای  تفاهمنامه ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت جهاد کشاورزی به دلیل اهمیت و افزایش تولید وخود کفایی در زمینه تولید گندم و سایر محصولات دیم  در پنج استان اجرایی شده که استان همدان نیز جزو پنج استان است.

میرباقری تصریح کرد: این طرح در ۲۱ هزار هکتار از اراضی دیم  شهرستان ملایر شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی و حبوبات اجرایی می‌شود.

  وی گفت: در این طرح هزینه‌های بیمه، ادوات و ماشین آلات کشاورزی و نهاده‌های بخش کشاورزی شامل کود و بذر مورد حمایت طرح تفاهمنامه ستاد اجرایی فرمان امام قرار می‌گیرد.

 مدیر جهاد کشاورزی ملایر در بخش دیگری از سخنانش به برداشت زعفران در شهرستان اشاره کرد و گفت: طی سال‌های اخیر یا توجه به کمبود بارش‌ها یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی تغییر الگوی کشت گیاهان کم‌آب‌بر و تشویق کشاورزان به سمت کاشت این محصولات بوده است.

وی افزود: در شهرستان ملایر نیز با اجرای طرح تغییر الگوی کشت بسیاری از اراضی شهرستان زیر کشت محصولاتی از جمله گل محمدی، گیاهان دارویی، پسته، زعفران و... قرار گرفته است.

میر باقری گفت: در حال حاضر ۱۱۸ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت زعفران است که از این میزان  ۱۱۳.۲ هکتار زیر کشت زعفران بارور و ۴.۵ هکتار نیز زیر کشت زعفران غیربارور است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۳۵ بهره‌‌بردار در زمینه کشت محصول زعفران در ملایر فعالیت دارند و شهرستان ملایر رتبه برتر را در برداشت این محصول در استان دارد.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه از هر هکتار از اراضی شهرستان ملایرحدود پنج کیلوگرم زعفران برداشت می‌شود گفت: برداشت محصول زعفران معمولا از هفته دوم آبان ماه شروع و تا اواسط آذرماه ادامه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر از پیش بینی ۵۸۸ کیلوگرم زعفران در اراضی ملایر در سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: زعفران ملایر از نظر کیفیت مرغوبیت بسیار بالایی دارد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار